Branded Entertainment på YouTube er en af de hurtigst voksende former for influencer marketing, og nu har to markante aktører på dén front slået sig sammen i et nyt, nordisk partnerskab.

Det drejer sig om danske Gonzo Media, der bl.a. arbejder med YouTube talent management og cross-platform influencer marketing, og multi-platform influencernetværket  United Screens med afdelinger i Sverige, Norge og Finland.

Og dermed får det fremadstormende MTG-ejede Splay nu yderligere konkurrence på det nordiske influencer/YouTube-marked.

Parterne har arbejdet tæt sammen på en række kampagner over det seneste par år - herunder for brands som Ellos, BIC, Veet/Reckitt-Benckiser og Battlefield 1/EA Games, men det nye partnerskab beskrives som en eksklusivaftale, der skal være første skridt på vejen til at bringe influencer marketing i Norden til næste niveau.

De bedste creators

Malte Andreasson, CEO og medstifter af United Screens, siger:

- United Screens er et nordisk selskab, og derfor er det af største vigtighed, at vi arbejder med de bedste creators også i Danmark. Derfor er jeg meget tilfreds med at vide, at det gør vi nu med vores eksklusive aftale med Gonzo Media.

United Screens blev stiftet i slutningen af 2013 og arbejder i dag med 550 af de største influencers i Sverige, Norge og Finland - herunder navne som Sp4zie, Therese Lindgren, PelleK og GTboard.com.

Netværket har over 350 millioner views om måneden og kontorer i Stockholm, Oslo og Helsinki, og hos Gonzo Media i København ser man frem til et styrket samarbejde i hele Norden.

Pan-nordisk set up

- Vi har været pionerer inden for influencer marketing på YouTube i Danmark på samme måde, som United Screens har i de andre nordiske lande. Derfor er vi stolte af, at vi nu kan tilbyde vores kunder et stærkt pan-nordisk setup med samme høje service og gode resultater på tværs af de nordiske lande, siger Martin Wiinholt, CEO og medstifter af Gonzo Media.

Gonzo Media blev stiftet i marts 2015 og opererer som kreativt digitalt bureau foruden som talent management for en række af Danmarks mest populære YouTube-stjerner.

Bureauets netværk - der bl.a. leverer underholdning, events og brandet content på YouTube - følges af godt 900.000 unge danskere hver måned.