Den 24-årige svenske skønhed og model, Josefine Forsberg, tjener kassen ved at reklamere for stort set alt på Instagram.

Lige fra badetøj-brandet Damella, hendes eget undertøjsbrand Tigelle, smykker fra Paul Hewitt og diverse helse produkter fra SkinnyMint, forklarer hendes SoMe manager, Nikolai Brink.

Josefine Forsberg tager et billede, poster det på Instagram for sine mere end 1 million følgere, og så kan hun skrive en regning. Somme tider på 25.000 kroner.

Der er stort set ikke grænser for, hvad hun reklamerer for på en række sociale medier, men af gode grunde især på billedmediet Instagram. Badetøj, undertøj, smykker, mobiltelefoner, apps og noget så specielt som vingummibamser, ”der giver sundt og flot hår”, ryger ud på billedmediet:

– Og firmaer er villige til at betale hende kassen, fordi hun når så bredt ud til sine mange følgere, tilføjer Nikolai Brink, der også er CEO hos influencer-bureauet NYLON studio.

Ambassadører virker


Historien er for så vidt lige ud af landevejen.

– Josefine begyndte med at poste fra de mange jobs som model, og det blev samtidig en slags personlig udvikling for hende. Hun brugte Instagram til at udtrykke sig selv, og som et redskab til at vise ”livet på farten” som svensk model, der på det tidspunkt var bosat i Spanien.

Men dur kommunikationen?

– Det kan du tro. Det virker, for de brands, der begynder at samarbejde med Josefine, forlænger samarbejdet. Det er bl.a. blevet til årelange ambassadørskaber med brands som Paul Hewitt, SELF Omninutrition og GymShark, fortsætter Nikolai Brink.

Og pengene vælter ind på hendes bankbog.

– Hun laver dog ikke sponsorerede opslag, hvis ikke hun bruger produkterne selv. Og hun begrænser sig selv meget mere end andre influencers, fordi det også er bedre for hendes personlige brand samt hendes eget lingeri mærke Tigelle.

– I dag er det også lovpligtigt at være ærlig og gøre opmærksom på, hvis opslag på Instagram er sponsorerede, slutter Nikolai Brink.

For en god ordens skyld nævner vi, at ud af de mange millioner visninger, Josefine Forsberg har om måneden via Instagram, er godt 60 pct. kvinder.