KLUMME:Lige nu har vi en generation af marketeers, der har trådt deres barnesko med Search-marketing, og siden er begyndt at bruge Facebook og andre sociale medier.

Men det giver ikke mening at se de to værktøjer overfor hinanden længere. Det er ikke enten-eller, og det er ikke engang to ensartede størrelser. Vi ser allerede – og vi kommer kun til at se det i yderligere omfang – at social medie-marketing har et bredere et sigte, der rammer alle kundens oplevelser med en virksomhed.

Kunderejsen er et socialt medie som Facebook utroligt effektivt til at favne, fordi det giver mulighed for at bearbejde kunden i alle dele af salgstragten. Search-marketing er et potent våben i den nedre del af salgstragten, mens social marketing rammer det hele.

For at vise, hvordan social marketing har udviklet sig til et så altfavnende værktøj, har jeg samlet fem grunde til at prioritere social marketing:

1) Det vokser

Facebook passerede denne sommer to milliarder brugere, og Instagrams brugertal er steget med raketfart til over 700 millioner brugere, og de stiger stadig.

Kombinér det med et øget globalt brug af mobiltelefoner, og sociale mediers stigende fokus på at fungere som marketingplatform, og du vil kunne se, hvorfor du skal være med.

2) Du ved, hvem din kunde er – på alle kanaler

Med Adwords ved du intet om din kunde – bortset fra hvad de søgte efter. Det er kun ét touchpoint.

Ved at bruge en platform som vores til Social Media Management, kan du få overblik over kunderne bredt – eller en specifik kunde ud fra offentlige data på sociale medier samt alle samtaler og interaktioner, de har haft med din virksomhed.

Og vil det ikke være rart, hvis din kundeservice har de informationer, når de skal besvare et spørgsmål?

3) Du kan tale med i stedet for til kunden

Den helt store fordel ved sociale medier er, at virksomhederne for første gang kan få et forhold til kunderne, der ikke blot kan sammenlignes med en megafon. På sociale medier er der en direkte kontakt mellem kunder og virksomheder.

Den kontakt vil kun udvikle sig i takt med, at virksomhederne opdager, at kunderne forventer den – på en hvilken som helst kanal på et hvilket som helst tidspunkt.

De store vindere i kampen om kundernes gunst er i stigende grad virksomhederne, der forstår behovet for at skabe dybere forbindelse med kunde og ikke ramme dem med old school salgspitches.

4) Det kan være billigere

Der kan være stor forskel på prisen per klik mellem Adwords og Facebook. Afhængig af industri og demografi kan nogle virksomheder slet og ret få mere ud af Facebook med lavere cost per click og lavere pris per konvertering.

Samtidig er der mange targeting-muligheder på Facebook, der ikke kun kan supplere Adwords, men nå mere præcist ud til de mest værdifulde kunder.

5) Det skaber kunder i stedet for enkeltsalg

Et køb foregår ikke bare i ét øjeblik med én Google søgning. Før søgningen er kunden nået frem til, at vedkommende mangler dit produkt. Og den rejse kan have indeholdt mange kontaktpunkter.

Og selvom det selvfølgelig er vigtigt at få det salg, så er det sjovere at skabe kunder end enkeltsalg. Virksomheder bliver nødt til at tænke på og planlægge gennem hele kunderejsen. Og det er her, sociale medier rækker længere end AdWords.

Alle brancher findes på Facebook

Ligegyldigt hvilken branche en virksomhed falder indenfor, så kan kunderne findes på Facebook. Allerede før de opdager om dine sider på sociale medier, kan du bruge Facebook til at komme tidligt ind i kunderejsen og skabe opmærksomhed og interesse om dit produkt.

Eftersom Facebooks targeting-muligheder er blevet bedre og mere præcise med flere og flere tilgængelige data-punkter, er Facebook ikke bare en awareness-kanal, men også stedet, hvor virksomheder effektivt kan ramme folk, der er interesseret i at købe.

Der er ingen tvivl om, at Adwords har sin berettigelse og også vil have det om fem år. Det har bare kun en berettigelse på ét tidspunkt: Når kunder med høj interesse i at købe søger efter produkter.

Men det er også et vigtigt tidspunkt! Så drop enten-eller-tankegangen og brug search og social i sammenhæng til at ramme kunden hele vejen gennem salgstragten.