Er der et socialt medie, som brands med god ret kan skele til, hvis formålet er at ramme de yngre målgrupper – og samtidig engagere dem – så er det Snapchat.

Ifølge det danske analytics virksomhed Snaplytics, der som navnet antyder er eksperter i netop Snapchat, er der tale om en platform, der i høj grad formår at engagere dets 158 mio. daglige brugere, hvoraf en meget stor del skal findes i de attraktive og i vidt omfang reklame-immune yngre målgrupper.

- Det mest interessante i rapporten er, at i gennemsnit 54,8 pct. af et brands følgere på Snapchat ser deres stories, siger Thomas Cilius, der står i spidsen for danske Snaplytics.

Tallet er fremkommet efter en analyse af over 500 brands, der postede over 24.000 stories med over 217.000 snaps.

- Den gennemsnitlige story er på 11 snaps, svarende til cirka 100 sekunder, og 88 pct. af dem, som ser dine stories, ser dem til ende. Det er med andre ord en virkelig, virkelig engagerende platform for de brands som er early movers, siger han.

Et helt unikt reach

Og det er ingen engangsforeteelse, understreger Thomas Cilius, da disse tal er ret stabile fra kvartal til kvartal.

En del af forklaringen på brands’ gennemslagskraft på Snapchat kan handle om frekvens. Der postes ikke i så lange baner, at følgerne når at blive trætte af dem. Faktisk blot to gange om ugen i gennemsnit, hvoraf næsten to tredjedele (61 pct.) er videoindhold.

På reklamefronten er Snapchat blevet udfordret af Instagram Stories, og selve reklamedelen af Snapchat er blevet beskyldt for at være både ineffektiv og svær at håndtere.

Men det slår ikke igennem på brands’ brug af Snapchat, forklarer Thomas Cilius, og der er der en god grund til.

- Det er det eneste sociale medie, hvor brands og virksomheder ikke ser et fald i reach, og det er bare om at komme i gang. Samtaler med globale influencers tyder på, at anbefalinger via Snapchat er langt stærkere end det, der kan opnås gennem Facebook eller Instagram, slutter han.

Snaplytis blev etableret i København i 2015, hvor analytikerne også hører hjemme i dag. Snaplytics er i øvrigt på ingen måde forbundet med Snapchat.

Her er lidt guldkorn fra rapporten:

  • Followers kommer primært fra brugernavn, men 34 pct. fra Snapcodes og Deeplinks
  • Brands poster i gennemsnit 13 gange om måneden (~2 gange/uge)
  • Gennemsnitslængden for en Snapchat story er 11 snaps (Det varierer på brancheniveau)
  • 54,8 pct. er den gennemsnitlige åbningsrate i Q4 (Opens /#followers)
  • Gennemførelsesprocenten (completion rate) er 88 pct.

Rapporten kan downloades her: