Brand aktivering via influencere vokser. Flere og flere selskaber nærmer sig denne marketing- og involverings-kanal, der for bare 2-3 år siden var omgærdet med nogen skepsis.

Et af de selskaber, der lever af netop at knytte de rigtige influencere til de rigtige brands er Splay Networks, der er ejet af MTG.

Hvorfor er influencere en rigtig vej at gå?

– Rigtig mange brands vil gerne i kontakt med en ung målgruppe, typisk mellem 12-29 år, og de er meget svære at engagere. Adblockers på den ene side vokser, ikke mindst hos denne målgruppe, og så er de ikke modtagelige for almindelige reklamer, siger Adrian Langer, Country Manager Splay Networks i Danmark.

Hvad er det præcist, influencerne leverer?

– De leverer brandet content. Når indholdet er skræddersyet til målgruppen, altså hvor underholdning og information går op i en højere enhed, får brands opmærksomhed og engagement. Det skaber på den lange bane loyalitet, der kan koncerteres til bl.a. salg. Metoden er ikke ny, men det er kanalerne, nemlig de sociale medier, vi vælger at lægge content ud på.

Magasin rammer plet

Kan du sandsynliggøre det?

– Lige nu arbejder vi tæt sammen med Magasin. Det drejer sig om en brandet kanal på YouTube med fokus på mode og livsstil. Vi er allerede lykkedes med, at 8 ud af 10 af de bedste reklamer på YouTube i Q3, var videoer udgivet på Magasins YouTube-kanal.

– YouTubes Ads Leaderboard, som jeg henviser til, afgøres ud fra engagement og afspilninger, men vigtigst af alt see-trough-rate. Vi er altså lykkedes med at lave indhold, som er relevant og interessant for målgruppen, og som de ser til ende – på trods af at videoerne er mellem 6 og 12 minutter lange.

– Og det lykkes, fordi vi er dygtige til at lave indhold, men ikke mindst på grund af de influenter, vi bruger. Der er ingen tvivl om, at Magasins succesulde start på deres kanal, og de 1.700.000 afspilninger, der er kommet over de sidste 4 måneder, de godt 10.000 nye følgere og over 26.000 interaktioner, skyldes brugen af Julia Sofia og Simone Wulff som bærende roller i kommunikationen og underholdningen.

– Derudover er det også vigtigt at understrege, at Magasin som afsender og brandet selvfølgelig også spiller en vigtig rolle. Magasin har nogle fantastiske omgivelser og produkter, der er interessante for målgruppen. Derudover har de vist mod fra begyndelsen samt en god indsigt i mediebilledet, som det ser ud i dag.

Brands får egne medier

Hvad er det så, Splay vil gøre i 2018?

– Flere ting. Vi vil først og fremmest stille vores ekspertise til rådighed, men helt konkret vil vi tilbyde brands at etablere deres egne medier, og det på en måde, som efter vores erfaring sikrer, at de får maksimalt ud af investeringerne.

Er det noget andet, end de andre content-bureauer lover?

– Nej, mange bureauer lover det samme, men vi kommer med erfaringer, der er bundet op til konkrete cases, hvor brands har fået noget ud af brandet content distributionen, og vores speciale er influencer-videoer.

Så I lover et hurtigt fix?

– Det gør vi bestemt ikke. Content marketing skal ud og leve, og det tager relativ lang tid, før resultaterne er synlige. Den rigtige content skal postes igen og igen over typisk 6-12 måneder, før brands høster de store gevinster.

– Et vigtigt aspekt i den forbindelse er, at brands via influencere skaber loyalitet uden at betale mediepenge for det. Den besparelse kan enten hentes hjem eller bruges til at skabe endnu mere relevant indhold, som influencerne kan bruge.

Intersport & Adidas

Hvilke kunder har købt ind på jeres nye model?

– Intersport i Sverige og Magasin i Danmark. Intersport har skabt indhold for bl.a. Adidas’ nyeste støvle, og Intersport har skabt deres egen kanal for at opnå relevant reach. Intersport-casen viser, at stigningen i salget kom direkte fra det nye medie. Her er 74.000 subscribers, der sidder klar til at aftage indholdet.

– Det måske mest interessante ved Intersport-casen er, at ni ud af ti visninger er opnået organisk. Altså har man kun opnået 10 pct. af visningerne ved at booste indholdet.

Kan du summere jeres nye tilgang?

– Vi har kreative folk siddende, vi har de strategiske erfaringer fra tidligere cases, vi har egne medier, og vi har produktions- og distributionskraften. Det samlede tilbud til brands er nyt på det danske marked.

– I modsætning til mange andre bureauer, forlader vi ikke opgaven, når strategien er lagt. Vi er med hele vejen, vi måler på indholds-performance, vi handler hurtigt, når indholdet viser sig at performe knap så godt, og vi leverer brand-studies, hvis kunden ønsker det.

Så I er i markedet for at hyre folk?

– Ja, vi er ude for at finde flere dygtige folk, der kan arbejde kreativt og strategisk med data, så vi er specielt interesserede i seniorfolk. Vi ved, at virksomheder er interesserede i netop vores tilgang, og vi tror efterspørgslen bliver væsentligt større hen over 2018, slutter Adrian Langer.