Et af tidens store debatemner er digital dannelse blandt unge. Digital mobning og deling af nøgenbilleder er et stort problem, som ødelægger livet for mange børn og unge. Undervisningsministeriets Styrelse for IT og Læring valgte derfor blandt fem bureauer i efteråret 2016 Umwelt til at eksekvere denne kampagne. Det er Undervisningsministeriet, der sammen med Red Barnet, Sex og Samfund og Børns Vilkår, står bag kampagnen og inviterer til debat blandt de unge.

– Umwelts vinderidé under temaet “Fra ung til ung” handler om, at vi ved brug af influencers benytter os af markante danske YouTubere som talerør for kampagnen, og vi henvender os direkte til målgruppen – netop de unge, siger Martin Michael Hansen, CEO i Umwelt.

– Sammen sætter alle de ti YouTubere fokus på at stoppe deling af krænkende billeder blandt unge og på at skabe en god tone på nettet. Set fra Umwelts stol præsenterer vi et relevant og effektivt set-up, som fungerer 100 pct. digitalt.

– Vi har tidligere erfaring fra området med kampagnerne “PartyPrinsen” for Alkoholpartnerskabet og “Flot, Allan” for Ministeriet for Børn, Unge og Ligestilling”, men jeg synes denne tager det et skridt videre ved at inkludere nogle af de største YouTubere i Danmark, som i fælleskab gør sit til at løse problemstillingen.

Tænk nu over, hvilken net-kultur du er en del af

Umwelt har samarbejdet med Splay om at udvælge de ti største og mest relevante YouTubere til kampagnen.

De ti film udgør en kampagne, der under hashtagget #STOPDIGSELV opfordrer de unge til at tænke over, hvilken net-kultur de er en del af, og hvordan de passer på sig selv og andre på nettet.

I løbet af kampagneperioden er flere unge allerede begyndt at bruge hashtagget som et værktøj til at sige fra overfor de andre unge på.

Her er et udpluk af kampagnens YouTube film, hvor selve kampagnefilmen indgår helt naturligt i YouTubernes almindelige uploads – dog med den forskel, at de undervejs får besøg af kampagnens gennemgående figur nemlig YouTuberen Armin (som selv har over 2.000.000 månedlige views og 246.000 subscribers), hvis rolle i alle de ti film går på at afbryde, når en kendt YouTuber er på vej til at gøre noget dumt.

Se fem af dem her:

Julia Sofia:

Rasmus Brohave

Alexander Husum:

Kristine Sloth: 

Johanne Kohlmetz:

De ti film har kørt i perioden fra d. 30. november 2016 til 1. februar 2017 – med 1 film pr. uge, hvor man i skrivende stund har 767.170 views tilsammen på YouTube.