Courses tabs

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

custom add this

Emailpolitik 2.0

 

Måske er det på tide at støve virksomhedens emailkultur af og føre den ind i virkelighedens verden? For ti år siden blev de første emailpolitikker skrevet; de handlede om sikkerhed og teknologi: Medarbejderne får adgang til det store internet, men må ikke downloade dit og dat, og de må slet ikke rundsende fortroligt materiale. Tjek her fx emailpolitikken fra Danske Erhverv, der stadig flyder rundt i cyperspace i hele sin bedagede optik– ups. 

Nutidens udfordringer handler jo mindre om ”sikkerhed” og mere om arbejdskultur. Emails er blevet en del af hverdagen i et omfang, så mange faktisk tror, at det at sidde foran inboxen ER arbejdets formål - hvad det jo ikke er. Arbejdet kan fx være en analyse, en præsentation, et pristilbud til en kunde, og deri ligger arbejdet og tænkningen; emailen transporterer bare informationen.

Men emails fylder ofte det hele, og det giver fra et kommunikationsperspektiv tre problemer: Lav produktivitet - vi kigger på inboxen i stedet for at tænke. Stress - vi overmandes af en forvirrende, eksponentielt voksende mængde af emails. Og ekstern branding – vi sjusker med firmaets eksterne kommunikation - fordi emails flyver i alle retninger uden tanke for de sanseindtryk, vi faktisk efterlader hos modtagerne.

En rigtig god tjekliste til den gode kommunikation er her.

Mine egne fem regler er:

  • Send og læs mails én eller højst to gange dagligt – fx. morgen og eftermiddag.
  • Hav kun ét tema i hver mail. Hvis jeg har to anliggender, sender jeg to mails.
  • Skæld aldrig ud pr. mail. Tag telefonen. Hver gang.
  • Skriv kort. Virkelig kort.
  • Tal med kolleger og firmaet om jeres regler: Emails handler om kultur – og dem skal firmaet være fælles om. 

 

 

Kresten er ejer og stifter af LEAD Agency. Han rådgiver især inden for strategi, presse, public affairs og ledelse – og har yderligere en særlig interesse for branding og positionering. Kresten er uddannet cand. scient. pol. og har tidligere været ansat på Politiken, som chefredaktør på Det fri Aktuelt og dagbladet Dagen. Han har også været Nordisk og Baltisk kommunikations-direktør for Coca-Cola og salgs- og marketingchef på Det Kongelige Teater.

Kommentarer