Torsdag 27. november 2014

Obama og Romney som brands

06. nov 12 Skrevet af Kresten Schultz Jørgensen
0
Kresten
Schultz Jørgensen
Kresten er ejer og stifter af LEAD Agency. Han rådgiver især inden for strategi, presse, public affairs og ledelse – og har yderligere en særlig interesse for branding og positionering. Kresten er uddannet cand. scient. pol. og har tidligere været ansat på Politiken, som chefredaktør på Det fri Aktuelt og dagbladet Dagen. Han har også været Nordisk og Baltisk kommunikations-direktør for Coca-Cola og salgs- og marketingchef på Det Kongelige Teater.

Når vi taler om personlige brands (i dette tilfælde politikere) handler det om først og fremmest om sammenhængen mellem retorik, vision og symboler: Det man siger, det man gør og måden, man fremstår på. En pakke af sammenhæng og konsistens.

Dernæst handler det naturligvis om, hvordan man aktiverer den pakke. Hvor effektivt man bruger medierne og fremstår i medierne, og hvilke personer og ting, man omgiver sig med.

Obama var en superbrand i 2008. Et klart budskab – change, hope – der blev gentaget og varieret i hver eneste tale og udtalelse; et klart budskab, der samtidig i sin essens er det mest virkningsfulde i det politiske liv, fordi valg nu engang har det med at blive vundet af den, der ikke gør sig synonym med magten, men udfordrer den.

Du har ikke adgang til at tilgå siden.Arkivet er forbeholdt medlemmer. Hvis du er medlem kan du logge ind her. Hvis du ønsker at købe et medlemsskab, kan du gøre det her.