Courses tabs

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

custom add this

Google AdWords for Dummies

Det er farligt at ignorere Google Adwords. Som værktøj er det eminent, men pas på. Der er faldgruber, og man skal tænke sig godt om. Men det giver penge på bunden, hvis man er Google Adwords-haj.

Google AdWords giver mulighed for at betale for synlighed på Google. Synlighed opnår man, når folk søger efter ord relateret til det produkt eller tjeneste, som en webside sælger eller brander. Disse annoncer, typisk kendt som Google AdWords (pay-per-click), kan vises ovenfor, til højre for eller under de organiske søgeresultater.

Hvad gør man? Allerførst fastsættes de vigtigste mål for kampagnen. Er salg det vigtigste aspekt på websiden? Eller er målet at skabe synlighed om virksomhedens aktiviteter? Vil du inkludere et link, der giver de besøgende mulighed for at abonnere? 

Og derudover, bør man opsætte konverteringssporing således, at man kan se, hvilke søgeord, som genererer konverteringen. Det er dog ikke alle websider, som er opbygget til at kunne foretage denne handling.

Hvorfor har de spørgsmål betydning?

Fordi en Google Adwords konto er struktureret i kampagner, som derefter adskilles i annoncegrupper, der kombinerer annoncer med deres respektive søgeord. Det er vigtigt, at man opbygger sin kampagne således, at den afspejler websiden for, at man kan budgettere og rapportere effektivt. 

Kampagnen bør have en tragt-lignende struktur, der illustrerer, hvordan søgninger er generelle i starten, men efterhånden bliver mere specifikke, når besøgende bevæger sig tættere på at gøre et køb: Med andre ord, hvor befinder forbrugerne sig i købsadfærden? Og husk, at forskellige annoncegrupper med samme søgeord i en kampagne under ét budget kan medføre, at kontoen ikke performer godt. 

Vær præcis

En vigtig del for en Google AdWords succes er at finde de mest optimale søgeord. Søgeord må ikke være for generelle, og det er vigtigt løbende at gennemgå CTR (klikprocenten) og konverteringsfrekvenser. Alle søgeord, der er for generelle og giver en masse visninger, og som har en lav CTR og/eller en dårlig konverteringsfrekvens fjernes.

Eksempler på generelle søgeord:

· Rejse

· Bil

· Stol

Eksempler på specifikke søgeord:

· Billig flyrejse London

· Prøvetur BMW 320i

· Poul Kjærholm stol

Søgeordene gennemgås også for kvalitetsresultat. Tjek og filtrer søgeordene for et lavt kvalitetsresultat og ingen konverteringer. Derudover skal annoncerne og websiden, den såkaldte landing page, også tjekkes for, om de relaterer sig til søgeordet. Det er vigtigt at arbejde med CTR ved at gøre annoncetekster så direkte knyttet til søgeordet som muligt.

Google AdWords giver også mulighed for at generere ideer til søgeord fra søgeords-værktøjet eller Google Insights værktøj, som giver relevante forslag og et nyttigt indblik i relaterede søgninger. Gennemgang af rapporter er et must, når den optimale Google AdWords kampagne opbygges.

Juster budgettet

Budgettet er direkte forbundet med profit, og derfor er det vigtigt at justere og omfordele budgettet løbende i forhold til klik trafik og performance.

Eksempel:

· Har man fx valgt at bruge 5.000,- kr. i månedligt budget på Google, gælder det om at fordele budgettet ud på de produkter og søgeord, som genererer flest salg, så man får den højeste ROI på dansk investeringsafkast.

· Det er vigtigt at kigge på konverteringsprocenten, den fortæller, hvor mange salg du opnår ud af 100 besøg.

· Hvis en kampagne har en konverteringsprocent på 5%, mens en anden har en på 3%. Og antallet af klik med udgangspunkt i budgettet er identiske, og DB per ordre er det samme. Hvilken ville du så vælge?

Så ville du selvfølgelig vælge den med konverteringsprocent på 5%, da denne vil give dig den højeste ROI.

Analysen kan udvides til også at sammenligne antal kliks og AdWords-udgiften per ordre, hvis disse ikke er ens ved sammenligning af de 2 konverteringsprocenter.

Nogle ord er dyre

Man skal være opmærksom på, at nogle søgeord er dyrere end andre, mærkevarer kan der eksempelvis være høj konkurrence på.

Da kun 5% af brugerne går videre til side 2, når de søger, er det vigtigt at dukke op på første side i en Google-søgning. Og man bør derfor altid holde øje med minimums-buddet, der er nødvendigt for at annoncen kommer på første side. Det gøres via Google AdWords funktionen ”anslået første-side bud”.  Det anslåede bud er baseret på kvalitetsresultat og den aktuelle konkurrence for det pågældende søgeord.

Når en annonce udvikles, er det vigtigt at have i mente, at budskabet skal være i overensstemmelse med offline-kampagner, og at annoncen skal være overbevisende og relevant. Derfor er det en god ide at inkludere søgeord i annoncen. 

Annoncen skal understrege unikke egenskaber, fordele, tilbud og indeholde en opfordring til handling. Derudover er det en god ide at bruge dynamiske søgeord og brugerdefinerede webadresser, og dertil skal man huske at overholde Googles retningslinjer.

Målret kampagnen

Målretning er en vigtig del af kampagne-strategien. Både geografi (beliggenhed og land, annoncen vises i), sprog (som annoncen er sat i) og enheder (mobil, computer, tablets) er afgørende for, hvordan annoncen vil nå ud til brugerne.

Hvis man ønsker at målrette både til mobile enheder og computere, bør man altid lave to særskilte kampagner, da brugeroplevelsen på mobile enheder er helt anderledes. Derfor bør kortere søgeord og en separat ”landing page” udvælges ved mobile kampagner. Afhængigt af hvor annoncerne vises, kan man også vælge forskellige typer af annonceformater (tekster, billeder, videoer). For eksempel fungerer tekst bedst til søgemaskiner, billeder på mobilt display netværk og videoer på Youtube.

Google Adwords sætter en lang række værktøjer til rådighed, når en kampagnes performance skal analyseres. Google AdWords sporer automatisk visninger, klik, gennemsnitlig placering og omkostninger. 

For mange annoncører vil det derudover være essentielt at gennemføre Google AdWords konverteringssporing, hvilket giver mulighed for sporing af den handling, man ønsker at brugeren foretager sig. Desuden vil Google Analytics sporing give yderligere statistik om afvisningsprocent, tid på stedet, besøgte sider osv.

Har du yderligere spørgsmål til Google AdWords og hvordan du får kunder? er du velkommen til at kontakte mig hos a-better-traffic.com!

Nicolas Zangenberg lever til dagligt af at skabe værdi for sine kunder som en af Danmarks førende Online Marketing- og Reputation Management eksperter gennem sine firmaer Zangenberg.com, a-better-traffic.com og Reputation People. Han har i tidernes løb rådgivet store såvel som mellemstore virksomheder f. eks. SAS, Danish Crown, Danfoss, Chevrolet, Borger.dk, IT & Telestyrelsen og Ferrosan m. fl.

Kommentarer