Courses tabs

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

custom add this

Undgå at famle i blinde med Google Analytics

Det er min erfaring, at alt for mange marketingansvarlige i virksomhederne famler i blinde, fordi de ikke har kendskab til hvilke marketingaktiviteter, som virker for dem på nettet. Det er lidt ærgerligt, når det netop er det, som er en af styrkerne ved online marketing, at man nemlig har mulighed for at måle på, hvad som virker og ikke gør.

Google Analytics er et statistik værktøj, som stilles gratis til rådighed af Google og kan af mange være mere end rigeligt for at kunne bekræfte, hvad som virker og ikke gør.

Opsæt mål og find det ideelle online mix

Når man har oprettet sin Google Analytics konto og har placeret et stykke kode på virksomhedens webside, er næste skridt at opsætte målepunkter. Man bør stille sig selv spørgsmålet:

Hvad er det, vi vil have ud af vores annoncering?

Det kan blandt andet være:

  • Tilmeldinger til et nyhedsbrev
  • Gennemførte salg
  • Leadgenerering
  • Branding (Visning af side med specifikt budskab)

Hvis det eksempelvis er salg. Så er det nu, man skal fortælle Google Analytics at salg er et af succeskriterierne. Det gøres ved, at man angiver siden, som siger ”Tak for din ordre” som et succeskriterie. På den måde vil Google registrere de medier, som genererer salget hver gang denne side vises.

Man kan godt opsætte flere mål og på den måde også have tilmeldinger til nyhedsbrev m.m. som målepunkter.

Hvad kan du mere måle på?

Besøg hvor mange besøg kommer fra de forskellige medier der anvendes.

Sidevisninger viser hvor mange gange en side er blevet vist og kan være grundlag for at vise, hvilke sider der er de mest og mindst populære. På en blog kan man ved hjælp af denne funktion en gang om året samle de ti mest viste indlæg. Det giver også mulighed for at se, om man måske skulle lade en specifik side udgå eller om teksten i menupunktet måske ikke er attraktiv nok.

Sågar kan det være at siden ligger, så langt nede i hierarkiet på websiden, at man bliver nød til at synliggøre den mere optimalt fx. ved hjælp af bløde call to actions.

Afvisningsprocent er et tal, som fortæller, hvor mange som går ind på websiden og forlader den igen uden at klikke rundt. Med andre ord om brugeren finder siden interessant. En høj afvisningsprocent behøver ikke nødvendigvis at være dårlig, og man bliver derfor nød til at tage flere variabler i brug for endelig, at kunne konkludere om en given webside, enkelt stående side eller blog er succesfuld eller ej.

En variabel som man med fordel kunne sætte afvisningsprocenten op i mod kunne være ophold på siden. Opholder brugeren sig gennemsnitlig 4 sekunder på siden og det tager 1 minut at læse teksten igennem, så er det nok en identifikation af at brugerne ikke finder siden relevant. Omvendt opholder brugeren sig 1 min eller mere på siden, når det tager 1 minut at læse siden igennem, finder brugeren i det tilfælde indholdet relevant, og man kan nu efterfølgende se på, om det er en tilbagevendende bruger, som måske har været rundt på siden tidligere, men nu er kommet tilbage for at søge yderligere information. Her kan det måske være en god idé efterfølgende at vurdere om ens call to actions (opfordringer til handlinger) er skarpe nok siden man heller ikke denne gang fik konverteret personen. Det er nemlig vigtig, at fortælle brugeren hvad han / hun skal foretage sig på websiden. Sider som godt kan have en høj afvisningsprocent, hvor man derfor bliver nød til at kigge på andre variabler kan være blogs (som typisk lever på nyhedsværdien) eller opskriftssamlinger, som giver øjeblikkelig svar.

Søges der eksempelvis på Kylling i karry på Google og brugeren efterfølgende via søgeresultaterne klikker sig ind på en opskrift med Kylling i Karry har brugeren derfor ikke behov for at klikke yderligere rundt og afvisningsprocenten vil derfor være høj.

Ophold på siden har jeg tidligere været inde på og det fortæller, hvor lang tid brugerne opholder sig på den enkelte side eller på websiden generelt.

Tidspunkt på dagen kan man også analysere på. Det kan være hvornår brugere besøger websiden, men ikke nok med det også, hvornår de køber eller gennemfører et af målene. På den måde kan et givent Google AdWords budget allokeres optimalt ved simpelthen fx. at sige: jeg ønsker ikke at bruge penge på Google AdWords i perioden 24 til 08 for her køber brugerne ikke.

Man skal dog tænke på at Google AdWords godt kan have haft indflydelse på en søgning, som registreres organisk. Det ses ved at der er blevet søgt direkte på firmanavnet, mærket, produkttypen med mere på Google og brugeren, så har valgt et af de normale (også kaldt organiske) resultater inden de har gennemført salget, men brugeren var måske aldrig nået dertil uden at have klikket på en AdWords annonce, som blev vist på søgningen ”tyverialarm uden abonnement” inden.

Geografi – du kan se, hvor kommer dine kunder fra i landet, verdenen m.m. På den måde kan du se, om du effektivt rammer hele landet og gør du det allerede, så har du mulighed for at se i hvilke lande, områder m.m. du skal skære ind til benet for at allokere dit budget bedst muligt.

Hvilket banner virker?

Annoncerer der eksempelvis her på markedsføring.dk i nyhedsbrevet, et skyskraber banner til højre på siden eller et topbanner. Kan man gå ind og se hvilke af de tre, der virker bedst. Man skal dog sikre sig, at hjemmearbejdet er gjort korrekt fra start. Det vil sige, at man skal ind og lave et tag, som det hedder. Det gør man i Google Analytics url builder ved at følge linket kan man også se og læse sig til, hvordan man gør.

Ved at anvende Google Analytics url builder kan man se hvilke af 3 ovennævnte annonceringskanaler, der virker bedst for en på markedsforing.dk. Kører man med flere topbannere adgangen kan man også sætte et yderligere tag på, og på den måde kan man i Google Analytics se, hvilket af de tre topbannere, der virker bedst.

Ovenstående er blot nogle af de områder som kan være med til, at man ikke famler i blinde. Hvis du har konkrete spørgsmål til Google Analytics, er du velkommen til at tage fat i mig hos a-better-traffic.com!

Nicolas Zangenberg lever til dagligt af at skabe værdi for sine kunder som en af Danmarks førende Online Marketing- og Reputation Management eksperter gennem sine firmaer Zangenberg.com, a-better-traffic.com og Reputation People. Han har i tidernes løb rådgivet store såvel som mellemstore virksomheder f. eks. SAS, Danish Crown, Danfoss, Chevrolet, Borger.dk, IT & Telestyrelsen og Ferrosan m. fl.

Kommentarer