Courses tabs (CT)

custom add this

Dårlige scripts gør telefonsælgere forhadte

De færreste er begejstrede, når en telemarketingmedarbejder ringer på vegne af et mobilselskab, et forlag eller el-leverandør og spørger, om man er den indkøbsansvarlige for dette eller hint.

Så ved man godt, hvad der venter.

Og at det tager noget tid, inden man kan få vedkommende ud af røret, fordi de læser op fra et længere script, som det ofte unge menneske ikke selv har fundet på.

Og det er netop problemets kerne: Hvordan kan det være, at Danmarks største teleselskaber, forlag og el-udbydere - som vel er dem, der brugere fleste phonere i hele landet - ikke sørger for bedre scripts? De burde jo være toppen af poppen og vide, hvordan den skal skæres.

Og hvorfor vælger de ikke den ægte dialog i stedet for metervis af salgsgas og lukkede spørgsmål?

Nogle vil nok svare, at man skal igennem ”Salgstrappen” for at lukke er salg. Muligvis. Men hvorfor man gør det så klodset, forstår jeg ikke.

Til gengæld forstår jeg godt, af der er så stor omsætning af ansatte i mange salgsafdelinger og telemarketingselskaber. De stakkels telemarketingfolk bliver jo afvist dagen lang.

Jeg skal også ind imellem have nye kunder. Derfor skal jeg også have booket nogle salgsmøder. Og jeg har ligesom mange andre frygtet for at blive afvist i telefonen, når jeg ringede ud. For det er jo det normale for telemarketingfolk.

Men nu har jeg fundet en opskrift på, hvordan man skaber en behagelig samtale, der fører til mange møder og opgaver. Og hvor folk ikke kun pr. automatik siger nej og ønsker dig hen, hvor pebret gror.

Opskriften kommer her:

Når jeg er blevet stillet igennem til direktøren eller marketingchefen og har sagt mit navn og virksomhed, fortæller jeg straks, hvorfor jeg kontakter dem.

Den tager vi lige igen med store bogstaver: JEG STARTER MED AT GØRE DET HELT KLART, HVORFOR JEG RINGER. I modsætning til de irriterende phonere, som STILLER SPØRGSMÅL og skal have bekræftet, om jeg er virksomhedens ansvarlige for indkøb.

Mit script starter sådan her:

”Goddag, du taler med Mikkel Buhelt fra PressOffice. Jeg er PR-rådgiver. Jeg ringer, fordi jeg gerne vil mødes med Jer. Jeg vil gerne holde et inspirationsmøde og vise eksempler på, hvordan virksomheder, som ligner jeres, er kommet i Børsen, Berlingske, Jyllands-Posten, Computerworld, TV og radio. Jeg har også nogle eksempler på, hvordan man skriver bedre content, nyhedsbreve, case stories og hjemmesider.”

Så inden for meget kort tid forstår vedkommende i den anden ende af røret, at jeg ringer, fordi jeg gerne vil mødes og vise en stribe eksempler på veludført PR-arbejde, som de kan lade sig inspirere af.

Bemærk lige igen:

Jeg starter IKKE med at stille afklarende spørgsmål for at afklare kundens behov og evt. købsmotiver.

De skal ikke gætte sig til, hvorfor jeg ringer.

Jeg tilbyder dem noget gratis (= inspiration til PR og markedsføring).

Hvorfor må telemarketing-medarbejdere ikke bare sige, at de ringer fordi de f.eks. gerne vil sælge mig et billigt mobilabonnement og forære mig en iPhone eller et gratis online fotoalbum med plads til 1000 billeder – eller noget andet konkret? Så siger jeg gerne ”ja tak” eller ”nej tak” med et smil.

Og hvorfor er der ikke nogen flere telemarketingselskaber, som satser på lidt mere erfarne folk, som kan føre en reel samtale og måske ad den vej få mine øjne op for, at jeg måske har brug for deres produkt og derfor måske siger ja til at købe?

Mikkel Buhelt har siden 2006 været selvstændig PR-rådgiver med enkeltmandsvirksomheden PressOffice (www.pressoffice.dk). Inden da var han otte år på PR-bureau og er uddannet i både Public Relations og økonomi og har i sine unge år arbejdet som erhvervs- og sportsjournalist. Hans speciale er at skabe medieomtale og producere nyhedsbreve, content og case stories for især it-, videns- og byggevirksomheder med btb-kunder. Desuden har han et godt blik for salg og markedsføring. Her på bloggen vil Mikkel Buhelt især skrive om kommunikation, forretningsudvikling og salg.

Kommentarer