Articles tabs

Courses tabs (CT)

custom add this

PR-trick: Derfor skal du lave dine egne analyser og undersøgelser

Medieomtale er super fed branding af virksomheden over for kunder og kandidater. Det gør virksomheden mere synlig og interessant at handle med, søge job i, samarbejde med og investere i.

Men er du en af dem, der har svært ved at få din virksomhed i medierne, så fortvivl ikke, for der findes forskellige løsninger på problemet.

I dette indlæg skal vi se på hvordan undersøgelser og analyser kan få din virksomhed i medierne.

Nogle virksomheder er så heldige, at de sidder på en guldgrube af data, som medierne kan gøres interesserede. Det gør analysevirksomheden Universum, som to gange om året offentliggør deres undersøgelse af, hvilke virksomheder, personer med forskellige uddannelsesbaggrund helst vil arbejde for. Google, Lego og Novo er tit topscorere.

Og Universum kan pege på, om danskerne mest foretrækker høj indtjening, udviklingsmuligheder eller balance mellem job og fritid.

Igennem fem år har jeg hjulpet Universum med at komme i danske medier. Og det har aldrig været svært at få enten Børsen eller Berlingske til at lancere undersøgelsen i helsides artikler, samt at få Ritzau Nyhedsbureau og en række andre medier såsom Ingeniøren, Computerworld og DJØF-bladet til at skrive om netop deres faggruppe, krydret med citater fra Universums danske direktør Jesper Dansholm.

Et ”cowboytrick” er at kalde undersøgelsen for en rangliste og sammenligne med sidste års rangliste og udpege de virksomheder, der har klaret sig godt og skidt i årets undersøgelse.

Et andet trick er at give medierne kontaktoplysninger på virksomheder, som er særligt interessante, fordi de er steget/faldet meget eller har gjort noget ekstraordinært for at tiltrække talenter.

Journalister elsker nemlig at eksemplificere undersøgelser gennem eksempler. De elsker cases til at illustrere deres historie.

Et par andre virksomheder, der udnytter deres data på bedste vis, er Boligsiden.dk og Boliga.dk, som ustandseligt er i medierne med lister over Danmarks dyreste og billigste boliger og sommerhuse, merprisen for at bo tæt på vandet og kendte danskere, der sætter deres huse til salg.

Pointe: Det handler om at se på de data og den viden, man har i virksomheden og finde frem til, hvad der kunne være interessant at høre om.

Og selvom din virksomhed hverken er en portal eller et analysefirma, kan I formentligt også godt lave jeres egne undersøgelser og analyser.

En landinspektør kan sætte tal på, om der er et stigende eller faldende antal tvister om skel mellem grundejere, samt give gode råd til husejere om, hvordan tvister undgås.

Et VVS-firma kan give et bud på, hvilke typer badeværelsesfliser eller VVS-reparationer, danskerne bruger flest penge på, og hvor udbredt gør-det-selv arbejde er i forhold til tidligere.

Et rengøringsfirma kan fortælle, om deres kunder lægger vægt på brug af økologiske rengøringsmidler, om der bliver betalt til tiden, hvor tit virksomheder vil have gjort rent, eller om det er svært at skaffe arbejdskraft til branchen.

Et konsulentfirma kan fortælle om trends inden for deres arbejdsområde.

Og hvis man ikke synes, man er stor nok / har data nok selv, kan man enten alliere sig med en brancheorganisation eller andre virksomheder.

Eller man kan lave en undersøgelse på nettet eller gennem et analysefirma.

Eller man kan være fræk og sakse en international undersøgelse og selv komme med en vurdering af forholdene i Danmark.

Det gode ved undersøgelser er desuden, at de kan være guld værd i forhold til selv at forstå markedet og dermed udvikle sin forretning. Og resultater fra undersøgelser kan bruges direkte i salgsarbejdet til at fortælle kundeemner om, hvad andre kunder/virksomheder gør og dermed underbygge ens salgsargumenter.

PS: Du er velkommen til at dele gode og dårlige oplevelser med at bruge undersøgelser i dit pressearbejde i kommentarfeltet nedenfor.

Mikkel Buhelt har siden 2006 været selvstændig PR-rådgiver med enkeltmandsvirksomheden PressOffice (www.pressoffice.dk). Inden da var han otte år på PR-bureau og er uddannet i både Public Relations og økonomi og har i sine unge år arbejdet som erhvervs- og sportsjournalist. Hans speciale er at skabe medieomtale og producere nyhedsbreve, content og case stories for især it-, videns- og byggevirksomheder med btb-kunder. Desuden har han et godt blik for salg og markedsføring. Her på bloggen vil Mikkel Buhelt især skrive om kommunikation, forretningsudvikling og salg.

Kommentarer