custom add this

Et juleeventyr

Julen velsigner os traditionelt med lærerige eventyr, og i år er ingen undtagelse. Politisk og brandmæssigt crawler en række aktører rundt i spinatbedene, og forærer politisk opposition og kommercielle konkurrenter al det skyts, de kunne ønske sig.

Lad os starte med ”Den Korte Avis”, og Nordeas beslutning om at trække bannere fra sitet. Efterfølgende har godt 30 virksomheder og organisationer gjort det samme.

– Det er et fuldstændig uhørt angreb på ytringsfriheden og demokratiet i Danmark, siger Ralf Pittelkow, den ene af stifterne af Den Korte Avis til TV 2.

Interessant, ikke sandt? Ikke meget er værre end angreb på demokrati og ytringsfrihed.

Men rolig nu. Jeg har ikke hørt ”Modkraft.dk” svinge sig i de moralske lianer, fordi Coca-Cola, General Electric, Disney eller Goldman Sachs undlader at annoncere i det medie.

Robotter distribuerer banner-annoncer

Mere interessant end Pittelkows visdom er det at huske på, at når fx Nordea først annoncerer i ”Den Korte Avis”, og derefter trækker bannerne væk, sker det, fordi Nordea opdager, at de rent faktisk annoncerer på sitet.

– Jamen, det ved de vel, tænker du?

Nej, det gør de næppe. Den slags bannere placeres af en robot, altså en algoritme, der placerer bannere, hvor der er et sammenfald mellem målgruppe og virksomhed. Der er ikke en eneste menneskelig hånd involveret i distributionen, og et Nordea-banner på ”Den Korte Avis” er alene et udtryk for moderne og automatiseret distribution af digital kommerciel kommunikation.

Når Nordea og de andre 30 virksomheder opdager miseren, skynder de sig at fjerne bannerne, fordi det efter virksomhedernes opfattelse er en trussel mod deres brand. Det er med andre ord en prioritering af, hvordan annoncer afkodes i en bestemt kontekst. Placering af reklamer bør vel være en ren kommerciel beslutning, ikke sandt Ralf Pittelkow?

Husk nu konteksten, Brian Mikkelsen

Mens vi snakker om saglig debat, bør det nævnes, at den nyudnævnte konservative erhvervsminister giver bankerne en tidlig julegave. Disse stakkels næringsdrivende er udsat for en hetz, og hvorfor så ikke udstede en kristen fatwa?

– Jeg kommer med nyt politisk budskab om at omfavne bankerne. Nu skal mobningen af bankerne stoppe, siger Brian Mikkelsen for at bevare julefreden.

– Det bliver dyrere at låne penge, hvis vi bliver ved med at mobbe bankerne. Og det kan komme til at koste 15.000 arbejdspladser, hvis vi strammer reglerne (om bankerne, red.) yderligere, lyder logikken.

Det er de ”skrappe krav”, der de senere år er stillet til alle danske banker, han er bekymret over. Men, kære Brian Mikkelsen, er nu også helt sikkert, at mobning af banker koster 15.000 arbejdspladser?

Vi lever i en markedsøkonomi, og bankerne bestemmer selv, hvor mange de hyrer og fyrer. Det er heller ikke bankernes tilstand, der er interessant. Brian Mikkelsen har tilsyneladende glemt, hvordan bank-adfærden i 00’erne førte til de nye reguleringer af finanssektoren.

Uden en grotesk grådighed fra finansfolkene ville vi ikke være endt i en økonomisk suppedas fra 2008 og 5-6 år frem. Læringen er her, Brian Mikkelsen, at når man kommunikerer, skal man tage konteksten i ed, og ikke se isoleret på tingene.

Tjener ikke Samuelsen til ære

Det sidste eventyr er skrevet af Thyra Frank, tror de fleste, men som jeg ser det, er pennen ført af Anders Samuelsen. Thyra Frank er jo ældre-ekspert og et driftsmenneske, ikke en strateg, så der må være større mening med at placere hende i et bittelille ministerium, der reelt kun kan medføre udgifter for samfundet.

Hvorfor gør lederen af Liberal Alliance mon det?

Samuelsen vil skærme flanken af mod Dansk Folkeparti, der på rævesnu manér har erobret alle gamlinge. Hvis det lykkes for ministeren med de varme hænder at fjerne Dansk Folkepartis monopol, er øvelsen en succes.

At Samuelsen glemmer at udstyre Thyra Frank med en spindoktor, der forstår, hvornår hun bør tie i stedet for at tale, siger desværre meget om partiformandens moral. Hun endte jo på forsiden af Ekstra Bladet med nyt navn, Thyra Blank, hvilket for øvrigt minder os om, hvor potent et våben kommunikation er.

Det tjener ikke Anders Samuelsen til ære, at han lod sin minister gå planken ud. Selv om Thyra Frank formentlig er dygtig til at skabe et rart miljø på et bestemt plejehjem under ret præcise rammer, betyder det jo ikke, at hun er rutineret nok til at klare sig i et stormvejr, de fleste erfarne politikere kunne forudse ville komme.

Jeg orker ikke kommentere, at Lars Løkke forsøgte at kompensere Danmarks længst siddende minister med en retrætepost som generalkonsul i Flensborg, fordi han ikke så en plads til Bertel Haarder i regeringen.

Det er hverken god stil, ordentlighed eller strategisk fornuft, og bl.a. derfor fosser vælgerne over til Socialdemokraterne og rød blok.

Glædelig Jul og Godt Nytår.

Christian W. Larsen er ansvh. redaktør for Markedsføring og markedsforing.dk siden i 2007. Han er uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet og har tidligere arbejdet for Det fri Aktuelt og Dagbladet Dagen.

Kommentarer