Courses tabs (CT)

custom add this

Opskriften på den perfekte julegave

Leder du stadig efter den perfekte julegave? Så brug lige et par minutter på at fordøje denne artikel inden den står på flæskesteg og ris a la mande. Det kan nemlig spare dig for utaknemlighed og sure miner ved juletræet.

Hvis du forstår nogle af de psykologiske overvejelser bag den måde, vi bruger penge på, vil du bedre kunne vælge den perfekte julegave.

Vi får to slags nytte ved at købe en vare. Der er den fornøjelse, som vi får ud af at bruge det, vi har købt. Og så er der den glæde vi får ved at købe varen.

"Halv pris"

Forestil dig, at du er ude for at shoppe. Pludselig falder du over et fantastisk tilbud. Varen står til halv pris. I stedet for at overveje, om du vil have glæde af varen – altså om varen reelt har værdi for dig – køber du varen. Glæden ved tilbuddet – selve transaktionen – er for god til at lade din næse gå forbi. 

I dette tilfælde vil man sige, at din transaktionsnytte er positiv. Andre gange kan transaktionsnytten vise sig at være negativ, fordi det ikke er en fornøjelse at købe det, som vi gerne vil bruge. I disse tilfælde ender vi ikke med at købe varen.

Hvis du sælger en vare, kan en måde at gøre varen mere attraktiv på, være at arbejde med dine kunders transaktionsnytte. Beløbet, som dine kunder sparer, gør simpelthen deres transaktionsnytte højere. Og derfor oplever de deres køb som bedre. Dine kunder får ganske enkelt en oplevelse af at have gjort en god handel.

Hvis deres transaktionsnytte er tilstrækkelig høj, vil ærgrelsen, ved ikke at slå til, overtrumfe den værdi, som varen reelt har for dem. Man kan sige, at dine kunder lukker øjnene for, om de faktisk kan bruge det, du sælger til dem. I stedet fokuserer de på den gode følelse af at have købt varen til en god pris.

Vælg den perfekte julegave

Kan du bruge den viden, når du skal vælge den perfekte julegave? Det kan du.

Når du skal beslutte dig for den gave, du skal købe, så overvej, hvad modtageren ville blive glad for at bruge – men som de aldrig kunne finde på at købe til sig selv. Er der med andre ord en gave, hvor modtagerens transaktionsnytte formentlig ville være negativ, men som du ved, at de vil have stor fornøjelse af?

Jeg kunne fx aldrig finde på at købe en vin til 300 kroner, men jeg er sikker på, at jeg ville blive vældig glad for at drikke den. Dermed ville en vin, som overstiger mit prisbudget med en pæn margin være noget, som jeg ville blive glad for at få i gave. 

Glædelig jul!

Jakob Rachmanski er adfærdsspecialist i Adfærdshuset og foredragsholder ved Instituttet for Fremtidsforskning. Han har en baggrund som cand.mag. i filosofi. Han hjælper organisationer med at påvirke målgruppers følelser, oplevelser, vurderinger og beslutninger gennem brug af adfærdspsykologi. Følg ham på @rachmanski eller tag en snak på 5190 6119.

Kommentarer