Courses tabs

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

custom add this

Hvad betyder digitaliseringen for salg og marketing?

Marketing er langt mere end branding og kampagner, og undersøgelser viser, at minimum 57 pct. af købsrejsen allerede er gennemført via fx søgning på nettet, anbefalinger fra venner og bekendte (offline som online), fag-events etc., før en kunde overhovedet taler med en leverandør.

Marketing skal sikre, at kunden kommer sikkert igennem kunderejsen og først bliver overdraget til salg, når kunden reelt er i markedet for at købe. Marketing er med andre ord nu en langt større del af kundens (digitale) rejse mod et køb, end tidligere. 

Digitaliseringen udfordrer den traditionelle sælger

Analysehuset Forrester forudser, at udbredelsen af den digitaliserede kunde vil resultere i, at der i 2020 vil være en million færre sælgere i USA.

Sælgerne bliver erstattet af digitale løsninger, der understøtter den digitale kunderejse.

I den nye digitale virkelighed er salget blevet langt mere komplekst og sætter derfor nye krav til sælgeren og organisationen som helhed. Den gode sælger er i langt højere grad blevet en rådgiver, som kan sætte produktet i relation til kundens forretning og arbejdsprocesser. Sælgeren skal bruge sine ressourcer på at forstå kundens forretning fremfor at finde og uddanne kunden gennem utallige telefonopkald og møder. 

Synergi mellem salg og marketing er alfa og omega

I mange organisationer er salgsdirektøren stadig i den tætteste relation til den administrative direktør og direktionen, da salg står som afsender for indtjening og vækst. Men der er ændringer på vej for salg med realiseringen af "den digitale kunde".

De drastiske ændringer, som den nye digitale virkelighed har skabt, kræver et langt større samarbejde mellem afdelingerne.

Marketing kan bidrage med enormt værdifulde kundedata- og indsigter, der kan automatisere en stor del af salgsprocessen samt øge både kundeloyalitet og indtjening. 

Et øget samarbejde mellem salg og marketing skaber gladere og mere informerede kunder og ikke mindst et nemmere salg for sælgeren.

Men det er ikke en nem proces, da ikke kun organisationen og strategien, men også kulturen, skal til gennemsyn og tilrettes den nye virkelighed.

Hvis du vil høre mere om, hvordan salg og marketing kan opnå flere synergier, så er der mulighed for at deltage gratis i et webinar som optakt til The Nordic Sales & Marketing Summit den 16. marts.

Konferencen afholdes af Dansk Markedsføring i samarbejde med Intenz, Nordlid og Speakers Club. 

Thomas Wahl - Adm. Direktør i Dansk Markedsføring. Thomas blogger om stort og småt i branchen, og om foreningen Dansk Markedsføring.

Kommentarer