Courses tabs (CT)

custom add this

Små ord med STOR betydning

Kommunikation af et budskab handler ikke kun om formidling. Kommunikation drejer sig i lige så høj grad om at give modtageren en god oplevelse af processen med at tilegne sig viden. Fx processen ved at læse en salgsannonce eller en artikel om adfærdspsykologi.

Hvis modtagerne oplever læseprocessen som vanskelig, vil de typisk opfatte det som et tegn på, at budskabet er svært at forstå. Og det vil ofte betyde, at de vil vurdere budskabet i annoncen eller artiklen mere negativt, end hvis læseprocessen bliver oplevet som let.

Oplevelsen af sammenhæng

I en hollandsk undersøgelse blev grupper af forsøgspersoner bedt om at læse tekststykker, der i sprog og budskab lå meget tæt op af hinanden. Følgende tekst, baseret på en reklame for Dove bodyshampoo, illustrerer, hvor store ligheder der var mellem teksterne.

Prøv at læse den første tekst her:

Tekst nr. 1:

“Din huds naturlige fugt holder den smidig og silkeblød. Når du bliver ældre, bliver den mindre elastisk og produktionen af fugt falder. Aldring kan medføre kedelig, dehydreret hud. Det er afgørende at genopbygge den tabte fugt med et naturligt, beroligende alternativ. Dove efterlader din krop ren og glat. Den indeholder ti gange så mange naturlige olier som normale bodyshampooer”.

Og sammenlign så med følgende passage:

Tekst nr. 2:

“Din huds naturlige fugt holder den smidig og silkeblød. Men når du bliver ældre, bliver din hud mindre elastisk og produktionen af fugt falder. Derfor kan aldring medføre kedelig, dehydreret hud.  det er afgørende at genopbygge den tabte fugt med et naturligt, beroligende alternativ. Dove efterlader din krop ren og glat, fordi Dove indeholder ti gange så mange naturlige olier som normale bodyshampooer”.

Hjælp din læser til at forstå budskabet

I tekst nr. 2 er der indsat såkaldte relationelle markører (fremhævet med fed), der forbinder sætningerne og gør teksten lettere at forstå. Ved at bruge disse relationelle ord og vendinger som ‘derfor’‘fordi’‘og’‘så’‘men’ og ‘hvilket betyder’ giver man læseren en oplevelse af sammenhæng.

I tekst nr. 1 (uden relationelle ord) er det op til læseren selv at afgøre, hvordan tekststykkerne hænger sammen i et samlet forståeligt hele. Hvis læseren derimod ikke forstår, hvordan begreberne i tekststykket er forbundet med hinanden, er det sværere at forstå reklamebudskabet.

Du kan også skabe sammenhæng hos læseren – og dermed hjælpe dem med at fatte budskabet – ved at referere til det objekt, som du beskrev i forrige sætning. I tekst nr. 2 er ordet ‘den’ ændret til ‘din hud’.

I den hollandske undersøgelse var de forsøgspersoner, som havde læst tekster med relationelle og refererende markører, mere positivt stemt overfor det budskab, som de blev præsenteret for. Fordi de ord, der giver en oplevelse af sammenhæng, øger læsernes forståelse af – og dermed deres vurdering af det, som de lige har læst.

Når du arbejder med formulering af salgsbudskaber, kan du altså bruge relationelle og refererende markører til at forstærke dine budskaber. Fordi du hjælper din målgruppe med at forstå det udbytte, han eller hun opnår ved at købe netop dit produkt.

Jakob Rachmanski er adfærdsspecialist i Adfærdshuset og foredragsholder ved Instituttet for Fremtidsforskning. Han har en baggrund som cand.mag. i filosofi. Han hjælper organisationer med at påvirke målgruppers følelser, oplevelser, vurderinger og beslutninger gennem brug af adfærdspsykologi. Følg ham på @rachmanski eller tag en snak på 5190 6119.

Kommentarer