custom add this

Den fragmenterede kunderejse – SEE, THINK, DO, CARE

Det har tidligere været muligt at kortlægge forbrugers købsadfærd på nettet, men fremtidens kunder følger ikke længere den samme lineære kunderejse. I dag kan man ikke regne med, at forbrugere følger den klassiske tragtmodel, hvor de fx ser en annonce, klikker videre til en landingsside og fuldfører et salg. Kunder er i dag på en fragmenteret rejse, hvor deres prioriteringer ændres som følge af, at nettet åbner op for muligheden for interaktion med forskellige produkter og udbydere. Forbrugere følger forskellige virksomheder på Facebook, deltager i online konkurrencer og deler deres interesser på sociale medier. Derudover bliver de bombarderet med reklamer og annoncer fra flere steder, og det er derfor vigtigt at målrette sin digitale markedsføring, hvis man vil påvirke forbrugerens endelige købsbeslutning. Men hvordan gør vi vores online markedsføring succesful med den nye form for kunderejse?

SEE, THINK, DO, CARE

Ved at anvende modellen SEE, THINK, DO, CARE, som er udarbejdet af digital marketing evangelist Avinash Kaushik, kan du skabe den rette ramme for din virksomheds markedsføring i forhold til den nye kunderejse. Den består af de fire faser: SEE, THINK, DO og CARE. Modellen skal bruges til at producere markedsføringsindhold ud fra et forbrugerperspektiv og ændre virksomheders syn på, at kunderejsen er en fastlåst størrelse.

Ifølge Kaushik er rejsen ikke nødvendigvis lineær, og forbrugere vil bevæge sig frem og tilbage fra de forskellige faser, men alle i dit publikum vil befinde sig i en af de fire faser. Dit job er at finde ud af, hvilken af faserne, det er og levere det rette indhold på det rette tidspunkt. Derved sikrer du dig, at indholdet bliver modtaget af forbrugeren, og at det er relevant i det øjeblik, han modtager det. Når du har identificeret, hvornår dit publikum befinder sig på de fire faser, kan du i højere grad guide dem videre til næste fase og tættere på en købsbeslutning.

Kunderejsen på rejsemarkedet

Her er et eksempel på, hvordan modellen SEE, THINK, DO, CARE kan anvendes på rejsemarkedet:

SEE - er de rejselystne forbrugere. De overvejer på nuværende tidspunkt ikke at købe en rejse, men de vil være tilbøjelige til at booke en rejse i den nærmeste fremtid. Hvis du ønsker at forbrugere skal blive interesseret i at booke deres næste rejse hos dig, skal du skabe tillid til dit brand og øge kendskabsgraden, så forbrugere bliver opmærksomme på dit rejseudbud og services.

THINK – er de rejselystne forbrugere, der overvejer at booke en rejse hos dig, men som ikke er forpligtet til det inden for en bestemt tidsperiode. Her gælder det om ikke at miste forbrugerne til dine konkurrenter. Det er derfor vigtigt at din virksomhed, dine produkter og services er synlige i søgemaskiner, og at du levere personaliseret indhold, som lever op til forbrugerens behov på det rette tidspunkt.
DO – er de rejselystne forbrugere, der har forpligtet sig til at købe en rejse inden for en bestemt tidsperiode. Ligesom i THINK er det vigtigt at være synlig og skabe personaliseret indhold, da forbrugeren ofte i denne fase søger efter en bestemt type rejse på Google.
CARE –er de loyale kunder, der har købt en rejse hos dig mere end en gang og ønsker at booke hos dig igen. Det er vigtigt at fastholde kunden i fremtiden. Det kan fx gøres ved at udsende nyhedsbreve og lave fordelsprogrammer.

3 tips til at nå publikum på den nye kunderejse

For at nå dit publikum med personaliseret indhold på det rette sted på det rette tidspunkt, kræver det at du:

  1. Identificerer hvilket indhold, der lever op til forbrugerens behov i de forskellige fase

  2. Anvender de rette medier og måleretningsmetoder til at nå forbrugerne i hver fase

  3. Løbende måler og evaluerer på, hvilket markedsføringsindhold, der virker og ikke

    virker i faserne 

Har du spørgsmål til fastlæggelse af kunderejsen og SEE, THINK, DO og CARE så tag fat i mig hos Zangenberg.com

Nicolas Zangenberg lever til dagligt af at skabe værdi for sine kunder som en af Danmarks førende Online Marketing- og Reputation Management eksperter gennem sine firmaer Zangenberg.com, a-better-traffic.com og Reputation People. Han har i tidernes løb rådgivet store såvel som mellemstore virksomheder f. eks. SAS, Danish Crown, Danfoss, Chevrolet, Borger.dk, IT & Telestyrelsen og Ferrosan m. fl.

Kommentarer