custom add this

Jobskifte: Pas på de sociale medier

Sommerferieperioden er lig med mange jobskifter. Det gør sig også gældende inden for salg og marketing, hvor mange tager hul på et nyt kapitel i karrieren efter sommerferien.

Og det er som oftest en glædelig nyhed, som man har lyst til at fortælle både venner, familie og sit øvrige netværk om.

Men du skal være varsom med at sprede det glade budskab på sociale medier, fordi du risikerer at bryde den loyalitetspligt, som du er begrænset af, så længe du stadig er på lønningslisten hos den virksomhed, du skal til at forlade.

At skrive en tilsyneladende uskyldig statusopdatering på LinkedIn eller Facebook kan nemlig blive opfattet som en handling, der kan skade din arbejdsgiver. Risikoen er størst, særligt hvis du, ligesom mange i vores branche, har en stilling, hvor kundekontakt fylder meget i jobbeskrivelsen.

I disse tilfælde kan annonceringen af et forestående jobskifte fortolkes som et forsøg på at gøde jorden for et fortsat samarbejde med tidligere kunder i dit næste job.

Det er der naturligvis ikke mange virksomheder, der vil acceptere – også selvom du høster mange likes og lykønskninger på din opdatering.

Du kan miste din løn eller...

I Danmark er der 3.1 millioner brugere på Facebook, mens LinkedIn tegner sig for godt en million danske brugere, ifølge rapporten IT-anvendelse i befolkningen 2016 fra Danmarks Statistik.

Der er altså potentielt ret mange danskere, der kan komme på kant med loyalitetspligten, uden at de måske selv er klar over det.

Netop det skete for tre år siden for to medarbejdere fra Danske Commodities, der annoncerede deres jobskifte til en konkurrerende virksomhed på LinkedIn, og ifølge Danske Commodities dermed havde brudt en konkurrenceklausul.

De to medarbejdere fik hver idømt en bøde på henholdsvis 100.000 og 200.000 kroner af byretten. En dom der dog senere blev underkendt af landsretten.

Alligevel viser sagen, at der er noget på spil for virksomhederne og at det bør tages alvorligt af alle os, der bruger sociale medier i professionelt øjemed.

Loyalitetspligten gælder uanset om, du arbejder i opsigelsesperioden, er fritstillet eller underlagt en kunde- eller konkurrenceklausul.

Og bryder du loyalitetspligten, er der altså en reel risiko for, at du bliver pålagt et erstatningskrav. Det er ikke din opgave at breake din opsigelse Selvom du måske har et godt forhold til dine kunder og har kendt dem i lang tid, så er det ikke din opgave at fortælle dem, at du er på vej videre. Det skal din arbejdsgiver sørge for.

Et helt nyt vennebegreb

Venner og forretningsforbindelser smelter sammen på sociale medier, og vennebegrebet er i dag ret forskelligt fra den tid, hvor vi ikke var forbundet med hinanden i digitale netværk.

Nu kan vi ganske enkelt kommunikere til og med mange flere mennesker på en gang – næsten uafhængigt af tid og rum.

Vores netværk er med andre ord blevet betydeligt større.

Derfor skal vi passe på med at bruge sociale medier til at sprede nyheden om et nyt job, hvis der ikke er givet tilladelse til det fra din arbejdsgiver på forhånd, fordi det lynhurtigt kan blive eksponeret for andre end dine nærmeste venner og familie.

Det er dog forholdsvist let at undgå at komme i problemer.

Vil du være på den sikre side, så hold dig til de personlige beskeder og gem Facebook- og LinkedIn-opdateringen til du er startet i det nye job.

Jens Neustrup Simonsen, formand for Business Danmark og partner i konsulenthuset Forza, har de seneste 28 år arbejdet professionelt med forretningsudvikling, salg, ledelse, undervisning, markedsføring og forretningsudvikling i internationale koncerner inden for konsulentbranchen, uddannelses- og forskningsinstitutioner, den professionelle sportsverden samt NGO’er.

Kommentarer