custom add this

Tak til Mutti Merkel

Er der én politiker, der hæver sig over gennemsnittet, er det Angela Merkel. Hun står som et fyrtårn og holder balancen mellem Deutchland First og appellen om, at et samlet Europa er at foretrække for aktører med nationale særinteresser.

Ja-ja-ja, jeg ved godt, at nogle af de mest sentimentale skandinaver synes, hun gik rigelig til stålet med grækerne, men her er sandheden, som de sobre jo godt ved, at vore gode venner mod syd anså andre for ansvarlige for eget overforbrug.

Mutti Merkel greb ind med en rettidig omhu, der begyndte med en opfordring til, at den græske stat burde finde ud af, hvem der overhovedet var skattesubjekter i det Retzina-plagede land.

Nå, det er nu hendes generøsitet i forhold til at løse immigranternes rædselsfulde situation, der har givet hende den etos-status, hun fortjener. Og så naturligvis, at Merkel som den første tog stilling imod Donald Trump. Europa skal vise, at vi kan selv, sagde hun, og tak for det.

Verdens første etiske regelsæt for selvkørende biler

Se, nu skal man ikke kimse ad fruen, der er den bedst begavede politiker siden Adlai Stevenson II og Barack Obama, to mastodonter, der som bekendt fik det rigtig svært i arenaer befolket med en smålig og idéfattig opposition.

Angela Merkel løftede for nogle dage siden sløret for verdens første sæt etiske regler for selvkørende biler, ikke at forveksle med Googles autonome biler, der ikke har et rat, men er fuldstændig selvkørende og selvnavigerende.

Det tyske regelsæt går ind i en problematik, hvor bilen har rat og derfor også en fører, ud over den kunstige intelligens.

De selvkørende biler er stort set på vej ud på markedet, og vi kan realistisk forvente, at de tøffer rundt omkring fra 2020.

De etiske regler for den slags kræver meget, meget skarpe ræsonnementer. Hvis en bil, styret af kunstig intelligens, skal vælge at køre galt, fordi der ikke er andre muligheder, hvad vælger den så?

At køre ind i en enkeltperson eller en menneskemængde? At ramme en cyklist med styrthjelm, fordi han har bedre overlevelsesmuligheder, end en cyklist uden? At køre ind i et vejtræ med passageren, fordi en skoleklasse er løbet ud på landevejen?

Gigant-hjælp til tysk bilindustri

Det er ikke et forsøg på at være morsom, men blodig alvor. Derfor står der også i de etiske retningslinjer, at alle mennesker tæller ens. Bilerne må ikke skelne mellem mennesker ved uundgåelige uheld, og skal til enhver tid acceptere skade på dyr og materiel frem for på mennesker.

Klogere folk end jeg, der blot har skimmet min Immanuel Kant, må drøfte detaljerne i etikken. Det beflitter jeg mig ikke med. Hvad der til gengæld er spændende, er noget helt andet:

Angela Merkels pointer er en hjælpende hånd til en tysk bilindustri under voldsomt pres. VW, Audi, BMW og Mercedes skal have mulighed for at komme før amerikanerne, japanerne og sydkoreanerne, der også knokler med selvkørende teknologi.

Respekt for det Mutti Merkel. Du har endnu engang vist, at du er foran de andre, når du ud over alle de andre hensyn også kan passe på tysk industri. Ingen skal beskylde dig for at være naiv og sentimental.

Det er spændende, hvem der vinder kapløbet om fremtidens sikre bilisme. Det er som bekendt mennesker, der er årsagen til flest ulykker, så hvorfor ikke eliminere dem?

Apropos: I Himmerland vil man som de første i Danmark afprøve den nye teknologi. Lad os se, hvor længe danske politikere bliver siddende på hænderne?

 

Christian W. Larsen er ansvh. redaktør for Markedsføring og markedsforing.dk siden i 2007. Han er uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet og har tidligere arbejdet for Det fri Aktuelt og Dagbladet Dagen.

Kommentarer