custom add this

Undgå den mest almene fejl i din markedsføring

Den selvoptagede date

Jeg tog på date her forleden dag. Jeg havde mødt en smuk og velklædt kvinde på en bar for et par uger siden, som var hurtig til at invitere mig på et glas vin på Café Victors torsdagen efter. J

eg ankom og var selvfølgelig spændt på at vide, hvem hende her kvinden nu var for en, og jeg må indrømme, det var en kæmpe skuffelse.

Den første time gik på, at hun fortalte om hvor mange huse hun ejede, og hvor meget hendes aktier de seneste år var steget. Den næste time gik så på at snakke om, hvilke caféer og restauranter hun gik på, som selvfølgelig helst skulle have en eller anden form for social status og mindst en Michelin stjerne i bogen.

I kender måske typen. For nogle havde hun måske været drømmekvinden, men hun faldt i hvert fald ikke i min smag. Det endte med at blive de længste 2 timer i mit liv. Vi havde ikke på noget tidspunkt talt om mig, og ikke at det skulle handle om mig, men jeg gik da ud fra, eftersom hun inviterede mig ud, at hun også ville lære mig lidt bedre at kende. Derfor talte hun kun om emner, som jeg absolut ikke interesserede mig for, så alt i alt var daten en fiasko. 

Nu sidder du sikkert og tænker, hvad i al verden har det noget af gøre med markedsføring.

Men denne såkaldte ”date” fik mig til at drage nogle paralleller i forbindelse med mit arbejde. For hvor ofte oplever man ikke at virksomheder, websider, offline kampagner såvel som online kampagner, tale om dem selv.

Hvor gode de er, alt hvad de kan og alt hvad de selv kan lide. De glemmer helt modtageren. Kunden. Ligesom min date glemte mig, og hvad mine interesser var. Det er altid nemmest at tale om sig selv, men jeg kan garantere dig for, at det ikke er det, som skaber kapital.

Nu til dags handler det om at løse problemer. Kunden har et problem, og dit brand, dine produkter, ydelser, din virksomhed, skal være svaret på dette. Dine kampagner kan, ligesom min date, være noget så velklædte, veltalende og smukke udadtil, men indholdet, det er det som betyder mest og det som får salget hjem.

Vi skal altså have mere fokus på at løse kundernes problemer, og stoppe med at prale og tale om os selv. Vi skal hjælpe kunderne i deres Micro moments og fremfor at promovere og selv, skal vi være ”problemsolvers”.  

Som I nok allerede har luret, så skal vi altså i dag tale lidt om indhold. Indhold er som tidligere nævnt det vigtigste element i din markedsføring. Du kan have den mest gennemarbejdet strategi, marketing plan og flotte visuelle kampagner, men hvis dit indhold ikke interesserer de potentielle kunder, og fanger deres opmærksomhed, så er løbet kørt.

Så hvordan laver vi indhold, som interesserer kunden?

Du skal som sagt tænke i Micro moments. En god idé er at skrive ned, hvilke problemer dine produkter eller dine ydelser løser. Lav en liste over de problemer og lav dem om til søgeord.

Et godt eksempel på en Adwords annonce kunne eksempelvis være, hvis du sælger skosåler, til folk som har problemer med at gå eller løbe. Et micromoment her til kunne eksempelvis være:  ”Ondt i fødderne ”. Dette micromoment kan du med fordel tilføje som søgeord.

Hertil skal du så kreere en annonce som imødekommer problematikken, og dernæst skal dit produkt være løsningen på problemet. En annonce kunne derfor se således ud:

Har du ondt i fødderne når du løber?

Køb speciallavede såler, tilpasset dig og dine behov.

Vi speciallaver såler efter din fod og dine behov. Kom ind og bliv undersøgt, 

Så du kan få den helt rette sål som løser din problemtik.                                                                                                                                                                                             

Relevant indhold                                                                                                                           
Men det handler selvfølgelig ikke kun om at have relevant indhold i dine Adwords-annoncer. Der skal være relevant indhold på alle dine platforme. Specielt din webside, er vigtig.

For hvis du i din Adwords annonce sætter baren højt og du fører dem over til en landingsside som igen kun taler om sig selv og alle dens bedrifter, mister du kunden med det samme. Skab rød tråd og sammenhæng. Du skal kunne overbevise kunden om, at du er den rette til at løse deres problem. Nøgleordet i marketing er at levere relevant indhold, som er målrettet kunden. Hav altid kunden i centrum når du kreerer dit indhold, for det er dem i sidste ende afgør din succes.

Hav altid dine kunders micro moments i mente og sørg for at dit indhold ikke keder kunden, men inspirere dem. Undgå at bliv for selvoptaget, og lad kunden føle at det er dem som er i højsæde, og ikke dig selv.

Brug for digital markedsføring, som taler til dine kunder? Du finder mig hos a-better-traffic.com

Nicolas Zangenberg lever til dagligt af at skabe værdi for sine kunder som en af Danmarks førende Online Marketing- og Reputation Management eksperter gennem sine firmaer Zangenberg.com, a-better-traffic.com og Reputation People. Han har i tidernes løb rådgivet store såvel som mellemstore virksomheder f. eks. SAS, Danish Crown, Danfoss, Chevrolet, Borger.dk, IT & Telestyrelsen og Ferrosan m. fl.

Kommentarer