custom add this

Hold fokus på CRO, UX og SEO og skab succes med din landingsside

Måske skal din nyopstartede virksomhed udvikle sin første hjemmeside, måske skal du lave den nuværende om, fordi den trænger til en kærlig hånd, eller måske skal du bygge en landingsside til at sende dine brugere videre i et specifikt konverteringsflow.

Der er mange muligheder, men ens for dem alle er, at du skal skabe succesrige landingssider.

Alle kan bygge en landing page, men en succesfuld én kræver mere end at oprette en side og udsmykke den flot. Bag alle succesrige landing pages ligger mange overvejelser, analyser og en masse arbejde. I dette blogindlæg kan du læse om samspillet mellem CRO, UX og SEO, som spiller den største rolle for at opnå den perfekte landing page.

SEO, CRO og UX – et smukt samspil

Med SEO skaber du den organiske trafik, som skal dirigere brugerne ind på dit site. Dette er et af de primære formål med SEO-optimering af sites.

Dog er det ikke nok blot at søgeoptimere og få brugerne ind på dit site – du skal også kunne udnytte den trafik, du får. Det er derfor vigtigt, at du også konverteringsoptimerer dit site, for at få dem til at udføre den ønskede handling. Du kan have et hav af besøgende, men hvis ikke de besøgende foretager en form for konvertering, som giver dig leads eller salg, er de ikke meget værd.

UX er sammen med CRO med til at bane vejen for flere konverteringer - hvis brugeren har en dårlig oplevelse på dit site, er sandsynligheden for konvertering lav. Ligeledes er brugeroplevelsen med til at løfte niveauet, for brugerens samlede indtryk af dit brand og website. Du bruger således CRO og UX til at få den maksimale værdi ud af de besøgende og skabe den bedste brugeroplevelse.

Det er ingen hemmelighed, at både CRO, UX og SEO alle er vigtige på hver sin måde. De bidrager alle til, at du får et bedre og mere udbytterigt site. Desværre ses det ofte, at mange kun fokuserer på et eller to af disse områder. Bevares, det kan sagtens lade sig gøre at bygge et fungerende site således. Vil du derimod bygge den perfekte landing page og have mere end blot et fungerende website, kræver det samspil mellem både CRO, UX og SEO.

Nedenstående figur viser, hvordan den perfekte landingsside skabes ud fra dette samspil. De tre optimeringstilgange komplimenterer hinanden hele vejen rundt, og det er sådan, at du opnår størst udbytte af dit site. I de følgende afsnit kan du læse mere om, hvordan du kan arbejde med henholdsvis CRO, UX og SEO.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering omtaler vi i hverdagen oftest som CRO (Conversion Rate Optimization). CRO er en af de vigtigste brikker i spillet om at skabe en succesrig og værdifuld landingsside. Når vi taler om at konverteringsoptimere, så taler vi om at optimere vores site til at øge antallet af konverteringer.

For at få flere brugere til at konvertere kan du arbejde med dine call-to-actions (CTA), USP’er og selve landingssidens opsætning. Hvis du arbejder med at konverteringsoptimere dit site, er det vigtigt at have fokus på det, som du vil have brugeren til at gøre. Det er vigtigt, at brugeren let kan overskue sidens indhold og let kan finde det han eller hun søger. Derfor skal du minimere sidens støj og undgå at have for mange informationer på en gang, så brugeren ikke overrumples og forlader dit site.

Tips til din konverteringsoptimering:

  • Placer din CTA højt på siden, så brugeren kan se den uden at scrolle
  • Hav tydelige USP’er på sitet
  • Hold dine sætninger korte og præcise 
  • Splittest for at se, hvad der virker bedst

User Experience

Brugeroplevelsen, i daglige tale UX, er godt sammentømret med CRO, når det kommer til at forbedre dit website. Når du skal arbejde med brugeroplevelsen af dit site, er det vigtigt at imødekomme kundens behov. Du skal have fokus på at eliminere eventuelle udfordringer, som brugeren kan møde. Det handler altså om at optimere funktionaliteten af dit site, så det bliver nemmere og mere overskueligt for brugeren at navigere. Jo bedre og mere gnidningsfri en brugeroplevelse brugeren har, jo større chance er der for, at han eller hun foretager en konvertering.

Det kan være svært at tegne en klar streg mellem CRO og UX, da de overlapper hinanden. Når du arbejder med konverteringsoptimering, har du større fokus på resultaterne og arbejder typisk ud fra analyser, hypoteser, tests og implementering. Brugeroplevelsen fokuserer mere på selve brugeren og dennes oplevelse med din side.

Tips til brugeroplevelsen:

  • Engager og underhold brugeren gennem video eller andet
  • Skab synergi mellem kommunikation på landingsside og den efterfølgende side
  • Test at alle links og funktioner er klikbare og fungerer
  • Sørg for, at din side loader inden for et par sekunder

Søgemaskineoptimering
I daglig tale bruger vi forkortelsen SEO, når vi taler om søgemaskineoptimering.

Hvis du vil øge synligheden og rangere højere i Googles organiske søgeresultater, er det vigtigt, at du har SEO-optimeret dit website. Når du skal SEO-optimere dine landing pages, skal du fokusere på, at de indeholder en tilstrækkelig mængde tekstindhold. Teksten skal indeholde de mest brugte søgeord – du kan bl.a. udarbejde en søgeordsanalyse for at finde frem til disse søgeord.

Tips til din søgemaskineoptimering:

  • Brug keywords i overskrifter, metabeskrivelse og i brødteksten
  • Overskrifterne skal angives som h1, h2 og h3
  • Sørg for at teksten indeholder +1000 ord
  • Arbejd med linkbuilding ift. at skaffe og bygge links fra andre sider

Det er vigtigt at huske, at det er en gratis og langsigtet investering at søgeoptimere dit website – og så er det en løbende proces at holde den ajour.

Hvis du har styr på optimeringen af dit site med fokus på CRO, UX og SEO, er du godt på vej til at få den perfekte landing page.

Hvis du vil læse mere om landing pages, og hvordan du skaber den perfekte landing page, er der hjælp at hente i denne landing page guide.

Guiden er udarbejdet af Quisma, der er et digitalt bureau, som beskæftiger sig med alle tre aspekter af optimeringsprocessen.

Til dagligt er Nikolaj Mogensen Head of Quisma Danmark, der er et digitalt marketingbureau i GroupM. Her rådgiver han nogle af Danmarks største virksomheder i digital marketing herunder Owned, Earned og Paid Media. Siden 2008 har Nikolaj arbejdet med online marketing og især Content Marketing og SEO, hvilket han jævnligt blogger om på hans blog www.nikolajmogensen.dk.

Kommentarer