Articles tabs

Courses tabs (CT)

custom add this

SXSW: Størrelse og generøsitet

Verdens vigtigste tech- og interaktive konference, South by Southwest, er under vejs, og her i Austin indgår Paradis & Helvede et fint parforhold.

Hvad er det specielle ved South by Southwest (SXSW)? Her er et par bud: Størrelsen. Og grådigheden bag festivalen.

Vi må dog ikke glemme generøsiteten fra de fleste af keynote-speakerne, der i modsætning til i Cannes Lions-eventen kigger fremad, og ikke tilbage på det forgangne år.

Lad os tage størrelsen og grådigheden først.

Sidste år var her 440.000 gæster, og i år ventes der op mod 10 pct. flere i et område, der groft sagt er 1 kvadratmile med Austin Convention Center som centrum. De 80.000 er betalende deltagere, og de kæmper om at få lytte- eller siddeplads via podcasts fra de cirka 2.000 sessions.

SXSW er groft sagt dobbelt så stor som Cannes Lions, ifølge de sidste tilgængelige tal. Også økonomisk. South by, som festivalen kaldes lokalt, tilførte Austin og omegn 325 mio. dollar i 2016, hvilket kun blev overgået af Super Bowl, der samme år blev afviklet i Houston. Her bredte ringene sig i vandet til små 350 mio. dollar.

I 2016 kostede et hotelværelse i gennemsnit 350 dollar, hvilket var en 60 pct. stigning over to år. I år bor redaktøren på et sponseret værelse til 839 dollar per nat. Et pænt værelse, men blot en fin seng i et 14 m2 rum uden køleskab og minibar på 27. etage med et nydeligt badeværelse.

– Udbud og efterspørgsel, tænker du, kære læser, og ja-ja-ja … det er jo rigtigt. Men tænk lidt over, hvad der smadrer brands. Grådighed er et vigtigt element. Ikke mindst når SXSW oprindelig (1987) var en musikfestival, opfundet af New Music Seminar folkene i New York, der inspirerede the Austin Chronicle til at skabe en græsrods-musikfestival.

Film kom først til senere (1994) og Interactiv, der dengang hed Multimedia, blev en selvstændig magnet i 1995, og fra starten af 00’erne gik kommercialiseringen amok. Cannes Lions er en velgørenheds-event i sammenligning. Hvilket jo siger ikke så lidt.

Et par lussinger til Donald Trump

Nå, at græsrødderne er blevet studset effektivt, ændrer jo ikke på, at South by er verdens førende event, når vi taler om tech og start-up inspiration. Det er her, fremtiden annonceres, uanset om vi taler om flyvende biler, kunstig intelligens, kemiske mirakelkure for at skabe sund mad, der jo kun kan dyrkes i naturen af ildsjæle.

Men der er sandelig også praktiske cases, bygget over devisen ”hvad-virker”, og i den forstand er SXSW storartet markedsføring af tech-mulighederne inden for forretningsudvikling og dermed marketing.

Det er her, generøsiteten kommer ind i billedet. For den ene start-up guru efter den anden deler af sine erfaringer. Do’s & dont’s vælter ud over tilhørerne sammen med kendisser som Bernie Sanders, der fra podiet fremstod mere sympatisk end under valgkampen.

Hans ønske om at samle USA og ikke splitte bunder i en tro på, at det, befolkningen kan blive enige om, også er det rigtige. Af den grund afskyr han Donald Trump, der ”lyver hver eneste dag, og er den ringeste amerikanske præsident nogensinde”.

– Der er noget grundlæggende galt i et samfund, hvor en promille af den amerikanske befolkning ejer den samme materielle værdi som de 90 pct. i bunden. Og når Trump i sin seneste skattereform siger, at han vil hjælpe arbejderne og de arbejdsløse, men rent faktisk øger uligheden markant, så lyver han endnu engang.

– Når Trump vil de-regulere 35 af de 50 største banker og finanshuse samtidig med, at 58 pct. af al ny indkomst siden finanskrisen er gået til én procent af befolkningen, har præsidenten skabt en pengemaskine for Wall Street.

Har man lyst til at se alle hans argumenter om uligheden, kan man læse videre her. Senator Bernie Sanders, der er 76 år, vil kæmpe til ”de bærer mig ud” mod knægten på 71, Donald John Trump.

– Shame on you, Mr. President, og de 500 tilhørere stod op og klappede, da ”rockstjernen” forlod Austin, en lille demokratisk koloni, for at udkæmpe endnu et slag i Trump-land, nemlig i resten af Texas og Oklahoma.

Nu hvor Gud ikke eksisterer længere …

I samme boldgade gik psykiateren og par-terapeuten Esther Perel på podiet, der som hun selv siger arbejder for ”happiness of couples” og ikke individer.

– The quality of relationships determines the quality of life.

Hun er optaget af relationer i en verden, hvor flertallet tror, at livet drejer sig om at løse problemer, når kernen er at “manage” paradokserne ved at leve sammen som par.

– Fordi vi er jo ensomme, og ensomhed er en større trussel mod sundheden end fedme i det moderne USA.

– I vort individualiserede samfund erstatter længslen efter the one-and-only eller den perfekte soulmate den længsel og den relation, vi tidligere havde med Gud.

– Tænk sig, hvis vi i vore dage, med tusindvis af muligheder, siger til partneren: ”For din skyld, min elskede, vil jeg slette alle mine apps.”

– Det kommer ikke til at ske, fordi vi connecter digitalt, fordi vi tør ikke andet. Individualiseringen har erstattet intimiteten.

Til sidst filosoferede Ester Perel om betydningen af storytelling som en del af det at skabe varige relationer, og derfor var hendes udgangsreplik om investeringen i arbejdet med storytelling smuk for solen over Austin:

– Write well and edit often …

The American Way …

Jeg faldt også i går i snak med en gruppe, der ikke var en del af SXSW. Det var folk med tilknytning til en start-up’er, der var inspireret af LikeToKnowIt app’en.

Det er et værktøj, der giver brugeren mulighed for at shoppe med det vuns, når ens foretrukne influencer eller blogger anbefaler et produkt, typisk inden for mode. LikeToKnowIt blev tygget igennem i SXSW i 2016 og 2017, så idéen er ikke ny. Men selskabet bag har taget influencer-tankegangen sig til et gigantisk niveau.

Mens danske brands lister sig frem og overvejer 1-3 influencere, går LikeToKnowit ud med 3.500 influencere af gangen, fordi alt under 10 millioner reelle involveringer, ikke bare likes, med potentielle forbrugere opfattes som en fiasko.

Se, det er den positive side af ”størrelsen” i en idé. Når man tror på idéen, skal man gå all-in, naturligvis med skyldig respekt til det marked, man kigger efter, men alligevel. Ofte fedtspiller danske virksomheder, de går på listepoter, og det kan de i hvert fald lære her i Austin, at begrænsninger er ikke en del af den amerikanske drøm.

Og det er måske noget af det vigtigste at huske, når man skal anbefale South by til danskere. Tanken skal tænkes, javist, men der skal også eksekveres med sigtekornet indstillet på den store drøm.

Om det er jagten på mammon eller det store Purpose er ligegyldigt her i Austin. Og er der noget, amerikanske start-ups er i stand til, så det at mixe en cocktail at mammon og Purpose og markedsføre idéen, så det giver genlyd over hele kloden.

Næste indspark

Jagten på inspiration fortsætter. Jeg glæder mig til at høre Joseph Lupin, stifteren af ConsenSus og med-stifter af krypto-valutaen Ethereum, tale om Why Ethereum is going to Change the World.

At blockchains er værktøjet i krypto-valutaer, er jo ingen garanti for, at teorien kan skaleres og praktiseres i andre industrier. Men lad os nu se. Det er jo forretningsmodellen, ikke selve idéen, der er spændende.

 

Christian W. Larsen er ansvh. redaktør for Markedsføring og markedsforing.dk siden i 2007. Han er uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet og har tidligere arbejdet for Det fri Aktuelt og Dagbladet Dagen.

Kommentarer