Articles tabs

Courses tabs (CT)

custom add this

6 gode råd til effektiv Facebook annoncering

Der findes mange grunde til, at dette medie er så populært for virksomheder at markedsføre sig på. Én af disse grunde er, at Facebook tilbyder en lang række af unikke og virkelig effektive muligheder for at få en præcis og målrettet annoncering.

Til dagligt arbejder jeg med Facebook annoncering for en række virksomheder i alle størrelser.

Jeg arbejder med budgetter i alle størrelser lige fra et par tusinde kr. til over 45.000 kr. om måneden.

Jeg har samlet 6 gode råd til Facebook annoncering. Det er råd som mange ofte ikke tænker på, når de arbejder med Facebook annoncering. Så hvis du ønsker, at gå mere i dybden vil jeg foreslå, at du gør brug af disse råd.

Jeg tør love dig, at hvis du følger disse 6 gode råd, vil du opleve succes og måske allerede være et skridt foran dine konkurrenter.

Det bliver ikke billigere at annoncere på Facebook tvært imod, så derfor gælder det om hele tiden at være opmærksom på de aktive kampagner. Disse kampagner skal løbende optimeres eller lukkes for at få det maksimale ud af annoncekronerne.

I sidste ende handler det om at lave et overskud på Facebook annonceringen, så du tjener mere end, du betaler. Hvis ikke det kan lade sig gøre, så skal Facebook kampagnerne optimeres eller lukkes ned.

Nedenfor får du mine 6 gode råd til effektiv Facebook annoncering og fortælle dig, hvilke funktioner som jeg mener, du bør kende for at kunne bygge effektive kampagner på Facebook for din virksomhed.

1. Attributions modeller

Det er vigtigt, at du forstår Facebooks attributions modeller. Her kan du ændre visning, og hvad der giver mening for dine konverterede mål. Det er reglerne for, hvordan hver enkelt konvertering er talt i forhold til tidsrammen efter en interaktion med din annonce og metoden, som interaktionen bestod af – f.eks. et klik eller visning.

Derfor er det vigtigt, at du har en forståelse for værdien af din konvertering, og hvordan de sammenlignes på andre netværk.

2. Facebook lead annoncer

En af de mange muligheder i Facebook annoncering er “lead annoncer”. Denne type kampagne giver dig mulighed for at indsamle leads uden en dedikeret landing page. Facebook giver mulighed for, at indsamle leads (e-mail adresser) direkte via en formular uden brugeren skal forlade Facebook siden.

Denne kampagnetyper er rigtig effektiv, hvis du arbejder med e-mail marketing og gerne vil have flere e-mail adresser. Facebook lead annoncer giver dig rigtig mange muligheder for at skabe ægte værdi både for dig og dine kunder.

Brugere du skaffer via din lead annonce har en livstidsværdi. Denne livstidsværdi bør du regne ud for at finde ud af, hvad annonceringen med denne type kampagne må koste. Du vil ikke få direkte salg ud af denne type annoncering på Facebook, men den har indirekte værdi i form af kundens livstidsværdi.

Vi må antage, at hvis en bruger afleverer sin e-mail adresse i denne lead annonce, så er det, fordi brugeren har en interesse i din forretning og måske vil blive til en kunde på sigt. Hvis du har bygget et automatiseret e-mail workflow vil en stor del af denne proces være automatiseret således, du kan bruge ressourcerne andre steder.

3. Find den korrekte annonceplacering

Facebook tilbyder flere annonceplaceringer, og der er stor forskel på dem. Det er vigtigt, at du holder øje med annoncernes performance og annonceudgifter ved de forskellige placeringer.

Min erfaring er, at hvis jeg optimerer en kampagne efter klik, så vil det meste af budgettet blive brugt på mobil målretning.
Jeg splitter altid målretningen op i flere annoncesæt efter placering. Det vil sige, at jeg har et annoncesæt målrettet mobil newsfeed og et andet annoncesæt målrettet desktop newsfeed.

Du skal sørge for at teste på placeringen af annoncerne for at finde ud af, hvad der er den bedste løsning for dig.

4. Lookalike audiences

Lookalike audiences er en af de mest effektive målgrupper på Facebook.

Et lookalike audience segment er målrettet kriterier som Facebook genererer ud fra hvem der minder om dine eksisterende kunder.

Denne målgruppe kan f.eks. baseres ud fra en e-mail liste, fra din Facebook pixel eller en konvertering på din hjemmeside, hvor du har opsat et mål.
Facebook matcher herefter disse kriterier med brugere, som er magen til i demografi, interesser, adfærd osv.

5. Facebook remarketing

Re-targeting er Facebooks svar på re-marketing. Facebook giver dig mulighed for at segmentere efter en lang række muligheder, hvor næsten kun fantasien sætter grænser. Du kan f.eks. vælge at medtage eller udelukke bestemte sider eller domæner, samt vælge perioden for retargeting.

Facebook tester i skrivende stund muligheden for at segmentere efter hvor længe en bruger har været på en specifik side. Så der vil i fremtiden være endnu flere muligheder med Facebook re-targeting.

6. Facebook annoncer bør splittestes

Du bør altid split teste dine annoncer for at se hvilke der klarer sig bedst i forhold til målgruppen. Facebook optimere automatisk annoncevisningen baseret på annoncens præstationer og konverteringer i forhold til de opsatte mål.

Ad carousel er en del af Facebook annoncering, som giver dig mulighed for at teste på flere annonce varianter. Facebook har tidligere meldt ud at denne type annonce reducerer CPA med 30-50% og sænker din CPC med 20-30%.

Du kan bruge denne type Facebook annoncer til følgende:

  • Vise flere produkter i samme annonce
  • Fremhæve flere funktioner
  • Vise annoncen som et stort billede
  • Beskrive flere fordele
  • Fortælle en historie

Facebook annoncering kan være effektivt

Facebook annoncering er en effektiv markedsføringskanal som kan give dig rigtig gode resultater. For at få succes med facebook annoncering kræver det en nøje tilrettelagt strategi, hvor målgrupper, budgivning, annoncer og optimering spiller sammen.

Facebook annoncering er en løbende proces, hvor der altid er mulighed for at optimere for at få endnu bedre resultater til den billigste pris.

Nu har du fået 6 gode råd til Facebook annoncering. Brug disse 6 gode råd når du arbejder med dine Facebook annoncer, så vil jeg garantere at du oplever gode resultater.

Hvis du har spørgsmål eller brug for min hjælp, så er du altid meget velkommen til at kontakte mig på 7020 4838 eller nza@a-better-traffic.com

Nicolas Zangenberg lever til dagligt af at skabe værdi for sine kunder som en af Danmarks førende Online Marketing- og Reputation Management eksperter gennem sine firmaer Zangenberg.com, a-better-traffic.com og Reputation People. Han har i tidernes løb rådgivet store såvel som mellemstore virksomheder f. eks. SAS, Danish Crown, Danfoss, Chevrolet, Borger.dk, IT & Telestyrelsen og Ferrosan m. fl.

Kommentarer