Articles tabs

Courses tabs (CT)

custom add this

Brug LinkedIn til employer branding

”Employer Branding er betegnelsen for virksomheders forsøg på at markedsføre sige selv som en attraktiv arbejdsplads. Et Employer Brand er den reelle opfattelse af en virksomhed som arbejdsgiver – blandt nuværende og potentielle medarbejdere.”

Employer Branding er blevet et vigtigt parameter i den moderne virksomhed. Med en øget konkurrence fra globalisering, digitalisering og i et arbejdsmarked i højkonjunktur, der er det vigtigt at kunne tiltrække de rette medarbejdere, og ligeså vigtigt, holde på de gode medarbejdere. Mange virksomheder har opbygget intranets, holder månedsmøder og prøver på bedste vis at videndele internt.

Her er mit forslag til at tage den til næste niveau; brug LinkedIn til Employer Branding.

LinkedIn er et af de største sociale netværk i Danmark (se LinkedIn statistik), og de fleste koder det direkte sammen med deres erhvervsmæssige relationer. Men det er på tide at udnytte den sociale del af netværket. Vi skal få medarbejdere til at dele indhold, vi skal få potentielle nye medarbejdere til at se muligheder og vi skal få virksomheden til at fremstå, så spændende som den er.

Jeg har selv brugt LinkedIn aktivt siden jeg startede på arbejdsmarkedet for snart 10 år siden. Det har givet mig et utal af gode forbindelser, og jeg har set virksomheder gøre det både godt og skidt. Personligt tjekker jeg selv virksomheders LinkedIn-side som en del af jobsøgningen. Kommer der relevant indhold, deler de succeshistorier omkring deres medarbejdere eller siden måske død hen? Selvom jeg nok også er lidt unik ansøger (da jeg selv arbejder med sociale medier), så tror jeg sociale medier som LinkedIn kan være med til at fremme arbejdsglæden og tiltrække nye medarbejdere.

Her er nogle konkrete forslag til, hvordan du kan komme i gang:

Hvis vi kun kigger på Employer Branding-delen af LinkedIn, så er der mange muligheder her. Selvfølgelig vil jeg altid opfordre relevante virksomheder til at lave content og opbygge en virksomhedsprofil med henblik på mere salg og bedre image. Men i denne omgang tager vi et kig på, hvordan man kan få virksomheden til at fremstå som den gode arbejdsplads både for eksisterende og potentielle medarbejdere.

  1. Udnævn en ansvarlig social media manager med ansvar for Employer Branding.

LinkedIn kan hurtigt blive noget, der bliver glemt i en travl hverdag. Jeg anbefaler derfor, at der vælges en person, der er ansvarlig for Employer Branding på jeres LinkedIn-profil. Denne person skal selv melde sig, da det er vigtigt at have motivationen for at det skal lykkedes. Med en ansvarlig på dette område skal der lægges en strategi for, hvilken slags indhold I mener der er bedst at dele, samt hvem i organisationen, der kan bruges til at komme i mål. Sæt ligeledes nogle mål for antal indlæg i løbet af en måned.

  1. Læg en strategi for intern deling

Start med det mest åbenlyse netværk – de eksisterende medarbejdere. Læg en strategi for, hvordan I kan få medarbejdere til at dele det indhold, I nu er startet med at producere. Tilføj gerne undervisningssessioner med interesserede medarbejdere i, hvordan man bruger LinkedIn på bedste vis.

  1. Invester i et værktøj til at skabe intern konkurrence

Værktøjer som f.eks. Smarp er genialt. Her bliver alt indhold lagt ind, og så kan medarbejderne selv dele relevant indhold på deres sociale profiler. Der er forskellige værktøjer på markedet, men med Smarp bliver det interessant, da der benyttes konkurrenceparametret til at motivere medarbejderne til at dele indhold. Du får nemlig point alt efter, hvor meget du har delt.

Overvej derfor at lave en månedlig konkurrence blandt de medarbejdere, der ligger i top 5 på jeres Smarp-listen.

  1. Smartphone foto-kursus

Giv dine medarbejdere et kursus i at tage fede billeder med deres smartphones. Vi har alle gode kameraer lige i lommen, som hurtigt kan gøre en unik situation til et godt stykke content for din virksomhed.

  1. ”Opdrag” folk til at tage chancer

Jeg hører ofte at medarbejdere er bange for at træde forkert, når det drejer sig om at poste ting omkring virksomheden på de sociale medier. Sørg for at klæde dine medarbejdere godt på, så de føler sig sikre, når de vælger at poste noget. Værktøjer som Smarp hjælper selvfølgelig med at gøre det nemt, men ”opdrag” også medarbejderne til selv at tage chancer og poste andre ting på de sociale medier.

Læs også vores gæsteblogger omkring, hvordan man kan skaffe medarbejderambassadører på Instagram.

 

 

 

 

Jeff har arbejdet med digital marketing og sociale medier siden 2010, og har blandt andet været hos Trendsales, Just-Eat og Billy's Billing. Med et stort hjerte for nytænkning inden for digital markedsføring, så vil Jeff bringe spændende kampagner og gode råd på området. I dag rådgiver han nogle af de største danske virksomheder inden for digital marketing som konsulent hos bureauet Cool Gray.

Fakta

Mere end 1,4 millioner danskere er på LinkedIn
54% har over 11 års erhvervserfaring

Kommentarer