Courses tabs

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

custom add this

Facebook fail

Hvis man nu var verdens største online community med over en milliard medlemmer, og hvis man nu var den virksomhed der for alvor har knækket de sociale mediers kode og sparket traditionel massekommunikation til hjørnespark, og hvis man nu var den virksomhed, som for alvor har gjort os alle til medier og åbnet dørene for en helt ny type peer-to-peer baseret markedsføring.  Hvis man nu var denne virksomhed, hvordan ville man så fejre sit medlem nummer en milliard?

For hulen da ikke ved at lave en usammenhængende, søgt, etnocentrisk, pladdersentimental og fortænkt massekommunikerende branding-reklamefilm? Eller hvad?

Desværre jo!

Se selv Facebooks første reklamefilm herunder:

Når man har set Facebooks nye (og første) reklamefilm, kan man ikke undgå at overveje, om alle børsintroduktionsmilliarderne har forstyrret Zuckerberg og Co’s sunde dømmekraft. For det første skulle de jo ikke have lavet en reklamefilm – det giver jo slet ikke mening, når de har én milliard mennesker, som alle sammen er små potentielle reklamebureauer for en service, som de fleste af dem elsker. Hvorfor har man ikke bare bedt Facebooks medlemmer om at fortælle, hvorfor de elsker Facebook, og hvad Facebook er for dem? Hvorfor vælger man at få et traditionelt reklamebureau til at udtænke en fortænkt sammenhæng mellem Facebook og stole, ringeklokker, flyvemaskiner, broer, dansegulve, basketball, nationer og ikke mindst universet? Og hvorfor er der ikke nogen der har stoppet en fjollet idé, der måske har set rigtig ud i planning-afdelingen, før den blev lagt ud på nettet og fik os alle til at overveje om Facebook nu bare var blevet et kedeligt brand i stil med Coca Cola, Nike og Lady Gaga, som måske kan høste millioner af ”likes”, men som aldrig nogen sinde bliver mere involverende end en pakke lunken leverpostej.

Heldigvis lever vi da stadig i de sociale mediers tidsalder, hvor spoof’en næsten altid er sjovere end den originale metervare. Så mens vi tænker på, hvor Zuckerberg er på vej hen med alle sine milliarder, kan vi i stedet nyde Mashable’s spoof reklame, som med spidsfindig humor spidder den oprindelige reklame lige der, hvor det gør allermest ondt.

Peter Svarre har arbejdet med digitale, mobile og sociale medier de seneste 14 år. På kundelisten står bl.a. Novo Nordisk, Saxo Bank og Kræftens Bekæmpelse. Et typisk projekt handler om at udvikle virksomheder og organisationer ved at involvere forbrugerne via de sociale medier. Han har tidligere arbejdet med bruger-oplevelser som Director of User Experience hos Hello. Peter Svarre er i dag selvstændig rådgiver.

Kommentarer