Courses tabs

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

custom add this

Ja – nettet var bare en døgnflue

Man kan ikke undvære internettet. Jeg kan i hvert fald ikke. Men alt bliver ikke smart, bare fordi det sendes gennem cyberspace – det gælder ikke mindst for direct marketing, som er mest effektivt på godt gammeldags papir.

Analyseinstituttet Nielsen har i en ny undersøgelse af direct marketing-kampagner spurgt næsten 2.000 mennesker i Tyskland og USA om deres holdning til de reklamekuverter, der kommer ind gennem brevsprækken. Og her får spam-mailen en ordentlig old-school overhaling af dens granfætter på papir.

De interessante resultater er bl.a.:

32 pct. kunne huske indholdet af et brev, mens det samme kun var tilfældet for 5 pct. af dem, der modtog en e-mail.

84,5 pct. var villige til at læse et brev med print.

Breve med print aktiverede 14,2 pct. af modtagerne til at fortælle om budskabet til andre. Det er dobbelt så meget som for e-mail med 7,8 pct.

Kun én ud af fem unge (16-34 årige) foretrækker at modtage e-mail i stedet for brev.

Hvor din e-mail med stor sandsynlighed ender i modtagerens bundløse indbakke til spam og spildte ressourcer blandt viagra-reklamer, mistænkelige mails fra detroniserede arabiske prinser eller nyheder om, at du har vundet det russiske storlotteri, så har et fysisk brev en målbar virkning. Frimærker får budskabet frem.

Det er altså ikke tilfældigt, at flere og flere skandinaviske virksomheder skruer ned for den digitale direct marketing og op for den fysiske form.

Men. Internettet er selvfølgelig ikke en døgnflue, og digital direct marketing har naturligvis også en række fordele. Som afsender skal du bare være opmærksom på, at der er forskel på at sende en e-mail og at modtageren rent faktisk også læser den.

Derfor: Gør dig selv en tjeneste og se kritisk på, om dine direct mail aktiviteter (også) ender i spam-mappen hos modtageren. Det kunne jo være, at godt gammeldags papir kan gøre det bedre. 

Henrik Bohn står i spidsen for Asendia på disse breddegrader. Han blogger om de største udfordringer i Direct Marketing-verdenen i disse år.

Kommentarer