PARIS: Det gik jo fremragende denne fredag ved Epica-finalerne i Paris. Ved redaktionens slutning løb Midttrafiks ”Bussen” med guld, det samme gjorde ”Maersk” og Anthon Bergs ”the Generous Store.”

Stort tillykke til Midttrafik Kommunikation, Thomas Falkenberg og M2Film for at have skabt en generøs, humoristisk og spot-on film. ”I am cool,” fik brølene frem i juryen to gange, ”den er så stor” tog kegler hos kvinderne, og ”jeg har min egen bane” bankede sømmet i bund.

Stakkels Deutscher Bahn, der bestemt var en værdig runner-up med smuk kommunikation, blev fejet af bordet af en enstemmig jury med ordene: ”We don’t need to vote.” Og til nysgerrige, der vil se en værdig sølvvinder, tjek ”Hard to impress”, der jo kunne have kommunikeret, at ”jeg har min egen bane,” men glemte at gøre det.

Så dansk guld i den tunge film-afdeling i kategorien ”Transport & Tourism.” Også dansk guld i Interactive i ”Food & Drink” til Robert Boisen & Likeminded for Anthon Berg-kommunikationen ”The Generous Store.” Det var naturligvis betalingen i form af et posted Facebook-løfte – ikke ”the Pop-Up Store” – der gjorde udslaget.

Hvis sandheden skal frem, kandiderede Robert Boisen og Anthon Berg til endnu to gange guld, men fordi kampagnen allerede havde vundet, flyttedes nogle få stemmer i juryen, så kampagnen kom ind på to smukke andenpladser i de sidste afstemninger. Og de kan føre til Epica-sølv, men vi ved det endnu ikke.

Den foreløbigt sidste danske podieplads løb ”Maersk” med, og den hæder var også af guld i Interactive i B2B-kategorien. Den globale sweater, LBi strikkede omkring et kolossalt netværk, imponerede juryen. Indirekte får Mensch også hæder af kåringen, idet der en snorlige sammenhæng mellem Maersks Corporate film og LBi’s fornemme eksekvering på nettet.

Desværre lykkedes det ikke for AdPeoples kommunikation for ”Livslinjen” at vinde guld. WWF kommunikationen ”We are One” fejede al opposition til side i en Public Interest-kategori, der var hele festivalens stærkeste. Hjaltelin Stahl gruppens Ikea-arbejder led den triste skæbne, at den er set før, og at Ikea vandt en stribe priser i andre kategorier.

Mens disse linjer skrives, er de sidste drøftelser i gang, herunder indstillingen til Epicas svar på en Grand Prix, nemlig Epica D’Or. Vi søsætter den sidste artikel fra Epica, sandsynligvis ved 20-tiden, når juryen når til vejs ende.