Courses tabs

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

custom add this

Store identitetskriser

Det er tæt på at være meningsløst at tage ordet, hvis man ikke ved, hvad man taler om. Det vil de fleste nok være enige i.

Derfor kan de sidste par ugers turbulens på direktionsgangene godt undre lidt.

Vi har været vidne til adfærd, som ganske enkelt har revolutioneret de grundlæggende principper for kommerciel kommunikation radikalt. Og det er ikke kun på et enkelt område.

Først ser vi en kampagne, hvor man ganske uden blusel og tilsyneladende uden synlig faktuel opbakning påtager sig lederskabet i at udvikle sin industri til helt nye standarder. Dette gør man ved at lancere en kampagne, hvor omdrejningspunktet er ingen ringere end… dem selv.

Dem selv i forhold til verden…. Dem selv som gidsel i en tid…. Det er samfundets skyld. Man er ganske enkelt et uskyldigt offer for et monster!

Om det også er benævnte monster, der gør, at man får startet sin kommunikative adfærd før, man får defineret de værdier, den mission og ikke mindst ambition, virksomheden skal agere på baggrund af i årene fremad, også kommunikativt, kan vi kun gætte os til.

Det kommer lidt an på, hvem dette monster er. Men en ting er sikkert. Monsteret kræver ofre, og ofre får monstret, så meget er sikkert. Filialer og ansatte mærker kniven.

Herfra skal det blot lyde: Skær dybt. For det bliver der brug for. I har slet ikke set det komme. Når landet om nogle år er ude af krisen og ikke længere dukker sig i forhold til deres nuværende finansielle begrænsninger – læs rådgivere. Så høster I resultatet af manglende empati og fornemmelse for, hvordan I burde have ageret for at komme fornuftigt og værdiskabende videre.

Skinne-monopolistens fadæse

Samme uge så vi, om ikke et monster, så dog en slags væsen, selv stoppe en kampagne der led af samme syndrom som det ovenfor nævnte.

Det var en kampagne, der tog udgangspunkt i, at man er skinne-monopolist, når det gælder om at forbinde Danskere og Danmark. Det kan måske skyldes ønsketænkning i den nye topledelse, og det er vel tilgiveligt, når man tænker på de udfordringer, de har.

Vi taler om en kampagne, der ud over at handle om, hvor uundværlig dette væsen er, bevæger sig på et tårn højt episk niveau lige som monster-kampagnen om end mere lokalt funderet. Begge er groet mellem flotte tanker. En verden i voldsom og eksplosiv forandring, og et lands behov for sammenhæng.

Det er bestemt ting, der kan holde os danskere vågne om natten. Præmissen fejler ikke noget. Det er sgu nok mere leverancerne, det kniber med.

Man kan da godt forstå, at nye ansvarlige direktører ønsker at markere sig. Og vi kommunikationsfolk har da også længe sukket efter interesse for kommunikation fra direktionernes side. Men et fornuftigt udgangspunkt havde nok været at orientere sig om, hvor kunderne, konkurrencen og fremtiden befinder sig.

På det punkt adskiller B2C  kommunikation sig ikke fra B2B. Det havde nok også været fornuftigt at lade adfærd og kommunikation følges ad i samme retning. Det plejer at afføde troværdighed, og det er vist en mangelvare for begge.

Og måske havde det også været smart at sætte sig ind i de juridiske forhold, før man overruler den ledelse, der under urimelige konditioner har kæmpet med ryggen mod muren.

Hvad så nu, lille du? Nu fik du så slået i suppen og er ude i åbent landskab. Nu skal du vel bjærges i land af nogle kommunikations-eksperter, der ikke er alt for episk anlagt?

Hvem ejer farven blå?

Endelig så vi så den seneste udvikling i føljetonen ”Farven blå”.

Nu helt nyskabende, aldrig set før, med blå musik. Jeg skifter sgu. Jeg synes, det lyder som en sjov bank. De snakker slet ikke om penge. Bare fede farver mand. Måske kan vi fyre en fed sammen? Klimpre en blues, mens vi kigger på budgetkontoen.

Det er da sjovere end cafe latten og gaveæskerne hos jyderne. Men måske er det bedre at gemme sig bag dansken? De har set faren udefra komme. Kineserne danser breakdance… shit, det er farligt. Måske begynder de også at få følelser? Kinesiske følelser, på dåse… for en slik, det er jo ingenting. Der var den! Ja, det er det, jeg gør. Ingenting. Endnu.

Hvem kommer først? Hvem bliver de første til at spørge sig selv, hvorfor de er der? I markedet. Hvem bliver de første til at opdage os? Måske kunderne?

Til igen at fortælle os, at vi betyder noget. At vi er gode nok. At vi har en fremtid… sammen. At de er til for vores skyld. At jeg kan begynde at drømme og lave planer igen.

Hvem bliver de første til at genopdage sig selv og kunderne igen?

Hvem det end bliver, så bliver de også de første til at høste alle de nye kunder, der sidder så løst som modne bær.

Poul Mikkelsen er en af Danmarks førende eksperter på branding. Tidligere Executive Director of Brand Development og Kreativ direktør hos, reklamebureauet DDB, som han også var medstifter af. I dag driver han Brand bureauet Advising.

Kommentarer