Jeg står her med en 100 krone-seddel. Den får du for 50 kroner. Det er nogenlunde det verbale skudsmål, Søren Simonsens salgs-retorik får af de foreløbig syv kreditorer, Markedsføring har talt med. "En skidt knægt”, lyder det fx fra Kjeld Hansen fra Dan Taxi i København. ”Jeg kommer aldrig nogensinde til at handle med den mand igen.”

Kjeld Hansen forsøger netop nu at få TV2’s Morten Spiegelhauer til at tage Søren Simonsens metoder op i et program om konkursrytteri, fordi han to gange har kørt sit selskab i grøften, første gang i marts 2009 og senest 7. november i år.

Formelt er det selskabet Taxi Reklame Danmark, der er erklæret konkurs. Søren Simonsen er hverken sigtet eller dømt for noget, men den seneste konkurs efterlader en gæld på godt tre mio. kr., inden Advodan i Holbæk er færdig med opgørelsen. Gældens størrelse kan i sagens natur gå begge veje.

I marts 2009 gik endnu en selskab med Søren Simonsen som direktør også konkurs. Den gang var gælden omkring 17 mio. kr. Og sporene fra den gang skræmmer endnu.

I Aarhus kender de også Søren Simonsen:

– Han er en sprællemand. Han betaler ikke det, han skal. Vi melder gerne ud, at ham kan man ikke stole på, siger Per Hansen, salgschef i Aarhus Taxa. Thomas RB Petersen, direktør hos Amager-Øbro Taxi ligger fuldstændig på linje med kollegerne.

– Vi gav ham en chance, da han gik konkurs sidst, alle fortjener en ny chance, men Søren Simonsen brød stort set alle de aftaler, han indgik, og han skylder os en bondegård nu. Vi kommer aldrig til at samarbejde med ham igen, aldrig”.

Både i Aalborg og Odense har Taxi Reklame Danmark efterladt kunderne med en så dårlig smag i munden, at citater ville være injurierende, når Søren Simonsen ikke er dømt ved en domstol.

Han er ”blot” gået konkurs et par gange og efterladt rasende kreditorer og taxa-vognmænd med ubetalte reklamer på deres vogne. ”Hvis jeg møder den mand, smadrer jeg ham,” som en af de forurettede vognmænd siger – anonymt.

Når bølgerne går så højt inden for taxa-reklame-branchen, skyldes det i høj grad, at man kan forhandle med vognmændene hver for sig. Og groft sagt drejer taxa-reklame sig om at pakke taxaen ind i folie, hvorpå en annoncør kommer ud med sit budskab.

Det koster i runde tal 7.000-8.000 kroner at pakke en taxa ind i grundfolie, og en tusse af afmontere folien igen. Når reklame-indkøberen, i dette tilfælde Taxi Reklame Danmark, går konkurs, efterlades vognmændene med folieindpakkede biler, de dels ikke får penge for, og dels skal de selv betale for afmonteringen af.

Det koster mellem 1.000 og 2.000 kroner om måneden af leje en taxa-reklame i en måned. En taxa, der dagligt kører i Københavns centrum er dyrere end den vogn, der triller i yderkanten af Aarhus. Og i nogle yderområder af Danmark kan taxa-vognmænd forhandles helt ned på 15.000 kroner for 24 måneder.

Kontrakterne er oftest af 12 eller 24 måneders varighed, men Taxi Reklame Danmark betalte ikke vognmændene før efter en aftalt periode var udløbet. Det får samtlige syv vognmænd til at sige:

– Hvis man nogensinde skal handle med Søren Simonsen, skal man have pengene på forhånd. Får man ikke det, skal man holde snitterne fra ham. Han er god til at fortælle røverhistorier, men knap så god til at overholde aftaler.

En enkelt vognmand på Fyn truede med at gå direkte til annoncøren, der jo står på foliet og dermed på taxaen, hvis han ikke fik sine penge. Derpå sendte Søren Simonsen ham prompte en check. Men en del har prøvet at stå med hans dækningsløse checks.

Formelt er det selskabet, der begæres konkurs, og ikke personen Søren Simonsen. I konkursen den 7. november er det eksempelvis Lars Skjoldmark Rasmussen, der står med aben. Han har tabt mindst to mio. kr. ved konkursen.

Allerede den 13. november er Søren Simonsen i gang igen, denne gang med selskabet TaxiReklame DK Aps, og endnu engang er han direktør og partner. Det er Sune Olsen, der har investeret i det nye selskab. Simonsen er kommet med den anden halvdel.

– Jeg har godt hørt, der er vognmænd, der er sure på Søren Simonsen, men han har altid optrådt reelt over for mig, og det er det, jeg bedømmer ham på, siger Sune Olsen, der fortæller, at de sammen har købt de få aktiver, der er i selskabet.

– Allerede i morgen (i dag, red.) sender jeg breve og mails rundt til kreditorerne, så de sikres deres tilgodehavender, hvis de kan dokumentere kravene. På samme måde regner jeg med at få de penge ind, annoncørerne skylder Taxi Reklame Danmark.

Så du holder hånden under de vognmænd, der føler sig snydt?

– Det garanterer jeg for. Jeg betaler enhver sit, hvis de kan dokumentere deres krav. Jeg mener nemlig, der er meget gode muligheder i taxaer som medie. Det er en virkelig effektiv kommunikations-platform, og kunderne får noget for pengene. Jeg kommer også til at meddele vognmændene, at jeg fremadrettet vil betale forud for deres ydelser, så de har pengene i hånden, hvis jeg falder død om.

Men du bevarer den direktør, der har kørt to selskaber konkurs?

– Det kan ske for enhver, og jeg dømmer ikke Søren Simonsen for noget, der ligger forud for min tid. Han har måske ikke været så dygtig en forretningsmand, som han burde være, men jeg skal nok sikre, at forretningsmodellen er rigtig, så vognmænd og annoncører får pengene og effekten af den gode annoncering, slutter Sune Olsen.