Det er ikke en historie, vi er glade for at bringe, fordi konsulenthuset Vertica bruger nærmest ikke en krone på marketing, og så har de ingen sælgere – i fagsproget kontaktfolk. Vorherre bevares, er vi fristet til at skrive, og så har Vertica endda 4-doblet bundlinjen og udvidet staben med 16.

– Det må du godt provokere med, hvis du strammer sandheden en anelse, siger Jeppe Møller Hansen, adm. direktør og partner i Vertica. ”Men naturligvis har vi tænkt marketing, vi rykker bare ikke masser af helsides annoncer ind eller køber TRP’er på tv. Vi er mere ovre i ”Walk the Talk” skolen, hvor adfærden driver ”Word of Mouth”, og det er noget af det stærkeste markedsføring, man kan få.”

Det må du uddybe.

– Det svarer til, at du gør lidt grin med vore manglende kontaktfolk. Og det er jo rigtigt, at vi ikke ansætter sælgere i gammeldags forstand. Når vi holder oplæg, seminarer eller konferencer for fx 100 gæster om helt konkrete forretningskritiske muligheder, viser de 10 sig at ville høre mere, og de fem hyrer os til nye opgaver.

Og så forsvinder de igen.

– Nej, det er præcis humlen i vores model. Hvis ikke vi leverer holdbare løsninger, forsvinder kunderne. Vi har samarbejder, kald det bare partnere, vi udvikler os sammen med. Det er også en slags marketing og salg. Men vi kommer ikke til at hyre en cowboy med en kasket på hovedet, der ringer rundt og booker møder, hvor han fortæller, at vi er verdensmestre.

Hvad laver I egentlig?

– Svaret er enkelt. Vi er fokuseret på det, vi er gode til, nemlig spændingsfeltet mellem it og forretningsudvikling, hvor fokus er 100% på e-handel og Integration. Det seneste år er forretningen udvidet med mobile løsninger og de ydelser der følger med, når e-handel er livsnerven – eller bare kritisk i vores kunders forretning, herunder konverteringsoptimering, design, test og brugervenlighed.

Prøv at kigge på jeres ”filosofi” lidt fra helikopteren. Andre kunne måske lære lidt?

– Jeg har sagt masser af gange, at man skal køre sin konsulentforretning uden sælgere. Det er det daglige arbejde og engagement, der tiltrækker kunderne. Og for at holde på medarbejderne vil jeg vove den påstand, at overarbejde bidrager til ringere resultat.

– Vi mener derfor, at arbejdsglæde er lig produktivitet, og det dokumenterer vi ved, at vores seneste opsigelse daterer sig til 2009. Og vi har ansat 16 nye medarbejdere i år. Den tendens skulle gerne fortsætte.

Nu tjener du en hulens masse penge på din politisk korrekte holdning, ikke sandt?

– Ja, men det gør medarbejderne også. Vi mener, at bonusordninger er noget F… har skabt. Vi udbetaler en andel af bundlinjen til fælles overskudsdeling. Vi har i år givet hver medarbejder godt 33.000 kr. Det er vejen frem.

– Og for at dokumentere, at medarbejderne er vores guld, mener vi, at den flade organisation uden ledere og mellemledere er kimen til fastholdelse. Vi har faktisk ikke mellemledere i traditionel forstand. Medarbejderne dribler selv med boldene, og bortset fra at vi sparrer med hinanden, når behovet er der, så er medarbejderne selvkørende enkeltvis eller i teams.

Konklusionen er?

– Invester i arbejdsglæden i virksomheden, fordi det øger bundlinjen, slutter Jeppe Møller Hansen.

Nøgletal:

Bruttoavance: 40 mio. kr. (+64%).

Resultat af primær drift: 9,6 mio. kr. (+310%).

Bruttoavance per medarbejder: 1,05 mio. kr.

Antal ansatte: 38 (47 i dag).