Det drejer sig ikke om Bilka, Føtex eller SuperBrugsen, men derimod om en virksomhed, som primært bevæger sig i planteriget, nemlig Plantorama Havecenter.

Det relativt ukendte navn til trods, så sender havecentret ikke færre end 18 millioner reklameaviser ud til danskerne årligt.

Trykningen af disse reklameaviser vender nu tilbage til et dansk trykkeri, da Color Print i Vadum har fået ordren. Muligheden for at være med til at sikre danske arbejdspladser og trykkeriets miljøprofil har været en afgørende faktor i den beslutning.

- Det vejer tungt i Plantoramas valg, når vi kan være med til at sikre danske arbejdspladser i Vadum, hvor Color Print er en stor arbejdsplads, siger reklamechef Kirsten Jensen, Plantorama, og fortsætter: ”Mange danske virksomheder er tvunget til at afskedige medarbejdere. Kan vi bidrage med, at det ikke sker ved at vælge en dansk leverandør, gør vi gerne det”.

Reklameskat bag beslutning?

Derudover har det spillet en rolle, at afstanden til trykkeriet er blevet betydeligt mindre. Det er en fordel både i produktionsprocessen og miljøøjemed, mener Kirsten Jensen.

Og så er der selvfølgelig den nye reklameskat.

- Pris og kvalitet skal selvfølgelig være i top. Men Color Print bidrager også til en bedre miljøprofil for Plantorama. Trykkeriet opfylder miljøkrav for papir, trykfarve og genbrug, og det er på vej til også at få det europæiske miljømærke ”Blomsten”.  ”Blomsten” vil betyde, at vi kun skal betale den laveste reklameafgift, efter regeringens nye regler. Samtidig bliver miljøet ikke belastet af en lang lastbiltransport fra et trykkeri i Ungarn eller Tyskland, som tidligere har haft opgaven, siger reklamechefen.

Ifølge Søren Henriksen, adm. direktør for Stibo Graphic, som tidligere på året købte trykkeriet i Vadum ud af konkursramte Color Print,  så er aftalen et godt eksempel på, at et trykkeri kan gøre en positiv forskel for kunderne. På miljøsiden såvel som på kvalitet og leveringstider.

- Color Print er sammen med Stibo Graphic det største og mest moderne rotationstrykkeri i Skandinavien og satser kraftigt på blandt andet reklametryksager, hvor miljøkrav spiller en stor rolle i forhold til afgiftssystemet og for vores kunders imageprofil, slutter han.