I 2004 kostede et 30 sekunders reklamespot ved Super Bowl-finalen lige omkring 13 millioner kroner. I år er gennemsnitsprisen godt 20 millioner kroner. Kun lidt højere end sidste år, hvor prisen lå mellem 18 og 19 millioner – men dog højere.

Alligevel kan tv-stationen CBS, som sidder på senderettighederne til begivenheden i år, melde udsolgt af reklameplads.

- Med mindre der da lige skulle dukke fx et filmselskab op i sidste øjeblik, som har lyst til at smide en fem-seks millioner dollar. Så finder vi nok lidt plads, som CBS Corp.’s topchef, Leslie Moonves, udtrykker det over for New York Times.

Den årlige amerikanske Super Bowl-finale, som løber af stablen den 3. februar i New Orleans, er traditionen tro ikke bare en af de mest hypede sportsbegivenheder i Guds eget land – og andre steder for den sags skyld.

Finalen anses også for at være et af de fineste udstillingsvinduer i verden for reklamefilm, hvorfor virksomheder og brands som Coca-Cola, Anheuser-Busch, Audi, General Motors, Pepsi, Unilever, Toyota og massevis af andre hvert år betaler spidsen af en jetjager for at være med i det fine selskab.

Enorme seertal

Super Bowl-reklamer vejes og måles, deles og vurderes, som næppe nogen andre tv-reklamer overhovedet, og der er ingen tvivl om, at det i hvert fald skaber synlighed fro annoncørerne. Tag bare Volkswagens Super Bowl-reklame ”The Force” fra 2011. Den film er ifølge Mashables Viral Video Chart fortsat den mest delte reklamefilm på nettet nogensinde.

Men et af de mest afgørende for annoncørerne er dog nok stadig de astronomiske og voksende seertal. I 2010 var Super Bowl-finalen den mest sete tv-begivenhed i USA nogensinde – 106, 5 millioner amerikanere fulgte med på skærmen. Den hidtidige rekord var fra 1983 – det var det sidste sæsonafsnit af krigs-komedien MASH.

Men allerede i 2011 blev rekorden slået igen: Fox’ transmission af Super Bowl XLV nåede således op på over 110 millioner seere, og NBC’s transmission i 2012 kravlede igen lidt længere op – 11,3 millioner seere.

I tilgift transmitteres kampen til lang over 200 lande, og det ventes, at det samlede seertal runder en milliard.

- Der skal immervæk en del klik på Facebook til at matche et Super Bowl-publikum, som CBS-bossen udtrykker det. Men han bør også være en glad mand, for de tv-stationer, der har rettighederne til at sende finalen (set går på skift mellem flere forskellige amerikanske stationer), har i det seneste par år hentet indtægter på omkring 1,5 milliarder kroner ind på de mange reklamer.

Aktierne stiger

Og hvis man skal tro et forsker-team fra State University of New York, så bør ikke bare sports-entusiaster, men også aktie-handlere følge begivenheden nøje.

Forskerne fandt nemlig for et par år siden ud af, at det er kursstigninger at hente - i hvert fald på kort sigt - hvis man køber aktier i selskaberne bag de mest populære Super Bowl-reklamer.


Dagen efter kampen stiger aktiekurserne på de selskaber, der har lavet de 10 bedste Super Bowl-reklamer, nemlig med gennemsnitligt 0,26 procent i forhold til benchmarket S&P 500.
Og ”bedste” skal i denne sammenhæng forstås som den rangliste over reklamerne, som avisen USA Today traditionelt opstiller mandag efter kampen.

Stigningerne i aktiekurserne fortsætter ifølge forskerne ugen ud og den følgende måned med.