Courses tabs

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

Der er ikke noget indhold i denne kategori

Vælg venligst en anden kategori

custom add this

Kommunikationsbranchens Klondyke

Som kommunikationsmand tager man sig jo til hovedet over den adfærd, der tilsyneladende har præget forholdet mellem DSB’s tidligere topledelse og PR-bureauet Waterfront. PR-bureauet har modtaget penge, må vi antage, for at aflede en kritisk journalist fra at beskæftige sig med statsbanerne.

Rene mafiametoder og i princippet helt på linje med en række discipliner, vi ellers troede hørte andre lande til: Bestikkelse, pression og systematisk tilsidesættelse af de demokratiske, pressemæssige spilleregler.

En klar skandale og givetvis en endestation for firmaet Waterfront, der i øvrigt ikke er medlem af PR-brancheforeningen, og som grundlæggende ikke rigtigt informerer om noget som helst, hvis man besøger firmaets hjemmeside.

Tilbage står resten af PR-branchen – dusinvis af konsulentfirmaer, hundredevis af pressechefer og tusindevis af studerende og kommunikationsmedarbejdere – med endnu en blamage på fagets vegne. PR-faget har i årevis måttet slås med et rent ud sagt elendigt omdømme, og det bliver naturligvis værre, hver eneste gang amatører og fusentaster stjæler overskrifterne, som det sker i disse dage.

PR-branchens mentale tilstand kan i det lys betragtes som en værdikamp: På den ene side en gruppe af autodidakte praktikere, der ofte er tidligere journalister eller fallerede politikere, og som i årtier har bygget forretning på at ”håndtere medierne” eller ”skaffe kontakt til politikere.” Ren Klondyke.

På den anden side en gruppe af folk ofte med universitetsuddannelse og professionsetik. Folk, der skeler til den amerikanske forståelse af PR – dvs. Public Relations som virksomhedens samlede dialog med omverdenen, med stakeholders og NGO’er, med interessegrupper og med kollegial respekt for medier. En disciplin, der har lange traditioner i udlandet, og som her ofte er langt mere prestigiøs end fx reklamebranchen, der jo bare køber sig til opmærksomheden. PR handler om at gøre sig fortjent til den.

I Danmark er denne fagligt baserede PR-tænkning først i disse år ved at finde sine ben. Unge mennesker uddannes i strategisk kommunikation på universiteterne, brancheforeningen sætter standarder og løfter fagligheden, det nødvendige generationsskifte finder sted på bureauerne.

Sådan er PR-branchens værdikamp: På den ene side de gale cowboys, på den anden side PR som åbenhed, dialog og kommunikationskompetencer.

I disse dage ryger endnu en bande af hestene. Det er pinagtigt at være vidne til. Men nyttigt for en branche, der stadig leder efter sin sjæl.

Kresten er ejer og stifter af LEAD Agency. Han rådgiver især inden for strategi, presse, public affairs og ledelse – og har yderligere en særlig interesse for branding og positionering. Kresten er uddannet cand. scient. pol. og har tidligere været ansat på Politiken, som chefredaktør på Det fri Aktuelt og dagbladet Dagen. Han har også været Nordisk og Baltisk kommunikations-direktør for Coca-Cola og salgs- og marketingchef på Det Kongelige Teater.

Kommentarer