Web-tv har længe været udnævnt som et lovende annoncemedie, men er endnu ikke blevet så stort som forventet, skrev Dagbladet Børsen i forgårs.

Men er det nu også rigtigt? Eller vi blot en postgang for tidligt ude?

Vi har spurgt medievirksomheden Specific Media, om Web-TV skal skrottes allerede nu på grund af manglende performance?

Det korte svar lyder: ”Vi skal blive skarpere på web-tv-spottet som produkt. Væksten skal nok komme.” Og det lidt mere uddybende svar lyder: 

– Web-tv skal nok tage fart de kommende år i takt med, at udbuddet bliver større, og vi får flere online kanaler. Det der er vigtigt nu er, at annoncører overvejer, hvordan de anvender dette format mest optimalt. De bør blandt andet overveje længden af web-tv spottet for at få mest muligt ud af annonceringen, siger Birgitte Jöhncke, Country Manager for Specific Media.

Payoff skal rykkes frem

– Derudover bør virksomheder overveje opbygningen i web-tv-reklamen, så de sikrer, at brugerne modtager brand payoff beskeden først fremfor sidst i reklamen, da der dermed er større sandsynlighed for, at brugeren reelt ser budskabet,.

Nye tal fra Specific Media viser, at hvis længden på et web-tv spot er under 14 sekunder, ligger view through indeks på 100. Tallene er baseret på en analyse af en række forskellige web-tv spots på tværs af kategorier – og tendensen er klar.

Hvis spotlængden er 20 sekunder eller derover falder view through indekset til cirka 80, hvilket svarer til 20% mindre view through rate. Dermed bliver det tydeligt, at brugernes tålmodighed over for web-tv spots er aftagende med spotlængden.

– Fremadrettet kan det for annoncørerne derfor være hensigtsmæssigt at fremføre budskabet i starten af reklamen, så brugerne bliver eksponeret – også selvom de ikke ser spottet til ende, slutter Birgitte Jöhncke, Country Manager for Specific Media.