ANNONCE: Den 1. september 2019 runder Mindshare et skarpt hjørne, når vi fejrer 20-års jubilæum i Danmark.

De 20 år er historien om et bureau, der har ønsket at ruske op i branchen, men de vidner også om en vigtig periode i mediehistorien med milepæle som bl.a. opsigelsen af annonceoverenskomsten, Facebook og Googles indtog samt opfindelsen af smartphonen.

Det er alle begivenheder, som har haft stor betydning for hele marketing- og kommunikationsbranchen, og som Mindshare har oplevet på nærmeste hold. 

Få et overblik over de vigtigste milepæle i 20-års bureau- og mediehistorie

Det startede med en 29-årig CEO, der ville ’smadre branchen’

Mindshare blev etableret i Danmark i 1999, hvor den blot 29-årige Martin Ove Rasmussen blev sat til at stå i spidsen for bureauet.

Allerede året efter proklamerede han i en artikel i Børsen, at han ønskede at ’smadre branchen på tre år’ og efterlyste mere kvalitet i medieplanlægningen, som han mente indeholdt ’meget varm luft’ fra de eksisterende bureauer. 

Helt så let gik det ikke, men netop ønsket om at ville transformere marketingbranchen har været en rød tråd gennem Mindshares 20 år. Mindshare blev født midt ind i den digitale revolution med internettets enorme udbredelse og dot.com-boblen brasen i 2000.

Udviklingen i medierne har krævet løbende kompetenceændringer og tilpasning, og her har Mindshare været med til at gå forrest og foreslå nye modeller og løsninger: Bl.a. med rejsen mod at blive et fuldt integreret bureau. 

Rejsen mod at blive et integreret bureau

I Mindshares første år var ønsket en transformation af mediebureauerne med større fokus på kvalitetsrådgivning, men i takt med mediernes udvikling påbegyndte Mindshare også en anden rejse: Etableringen af det integrerede bureau. For ”hvorfor skal reklamebureauerne nødvendigvis være de bedste til at lave reklame, og kommunikationsbureauerne til at kommunikere?”.

Det spørgsmål stillede Martin Ove Rasmussen, og i 2013 købte Mindshare derfor det lille reklamebureau Wasabi og etablerede dermed et inhouse reklamebureau. I 2017 oprustede Mindshare med PR-kompetencer og kunne nu tilbyde sine kunder en fuld pallette af integrerede ydelser fra en række skarpe specialister. 

- Vores undersøgelser viser, at kunderne i større og større grad efterspørger ét bureau fremfor at skulle samarbejde med flere forskellige bureauer på én gang, fortæller Martin Ove Rasmussen.

- En rød tråd i Mindshares 20 år i Danmark har været at udfordre de faste bureaustrukturer. Det kan man roligt sige, at vi er i fuld gang med nu. 

”Mediebureauet er dødt” 

Ønsket om at ruske op i strukturerne vidner også om en ændring i selve branchen. Tidligere var mediebilledet præget af faste kanaler, og medierne var store institutioner. Men med digitaliseringen blev det i højere grad nedbrudt, og i dag kan alle være medier, designe sit eget budskab og distribuere det.

På den baggrund udtalte Martin Ove Rasmussen de provokerende ord, at "mediebureauet er dødt" i slutningen af 2018. 

Hvad fremtiden vil bringe, er svært at spå om, men én ting er sikker: Mindshare vil fortsat udfordre status quo for at sikre de bedste, hurtigste og mest agile løsninger til sine kunder – uanset om der er tale om medier, data, kreativ reklame eller kommunikation.

Se 20-års bureauhistorie visualiseret

Vi har samlet et overblik over alle milepælene i 20-års bureau- og mediehistorie, og du kan selv dykke ned i de enkelte årstal her.