Den kreative branche - bureauer såvel som brands - skal lade være med at bruge corona-pandemien som anledning til at hente awards.

Det mener en, indtil videre anonym, kreativ fra ”et af de internationale bureau-netværk” ifølge Adweeks blog-site AgencySpy.

På sitet med titlen Cannes We Not? opfordres der til at skrive under på en klar appel til brands og bureauer om at droppe alle covid-19 relaterede indsendelser. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og en appel til en stribe internationale awardshows – herunder Cannes Lions, Clio Awards, D&AD, The One Show og LIA - til at udelukke disse indsendelser.

Hjælp i stedet for reklame

Opfordringen kommer i kølvandet på corona-pandemien, der især i den seneste måned har bredt sig med foruroligende hast over klodens kontinenter.

Og budskabet fra den anonyme afsender på sitet er soleklart: Konstruktive handlinger duer – men det gør tomme statements ikke.

- Nu hvor COVID-19 påvirker både forretning og marketingplaner, så bruger brands situationen som endnu en mulighed for at ”høste likes, delinger, engagement og mediedækning. Og priser”, hedder det i opfordringen.

Opråbet appellerer til at handle og tænke over, hvordan man kan hjælpe i stedet for at ”lave reklame”:

-  Det er ikke Super Bowl eller ferie. Det er ikke ”et kulturelt øjeblik”. Det er en humanitær katastrofe, hedder det.

Titlen minder om noget

For Cannes-kendere vil titlen Cannes We Not? formentlig ringe en klokke.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Titlen minder i hvert fald en del om et indslag ved sidste års festival, hvor et kreativt team fra Los Angeles-bureauet 72andSunny, Colleen Horne og Amanda Burger skabte opmærksomhed med et kortspil.

Spillet med titlen Cannes U Not? var designet til netop at parodiere den type ”brand activism”, som ikke har noget reelt indhold, men som primært er sat i verden for at vinde løver og andre kreative priser.

Og hvis man skulle være i tvivl om hvilke shows, man altså ikke skal sende sin COVID-19-relaterede cases ind til, så er her en foreløbig oversigt over status i award-verdenen:

 Danmark

  • Creative Circle Award – er udskudt fra maj til efter sommerferien
  • Danish Digital Award – gennemføres ikke fysisk, men online
  • Danish Design Awards – er foreløbig rykket fra maj til juni
  • Rambukken – foreløbig ingen ændringer, ligger i oktober
  • True Award – foreløbig ingen ændringer, ligger i oktober
  • Advertising Effectiveness Award – foreløbig ingen ændringer, ligger i november

Internationalt

  • Cannes Lions – er udskudt fra juni til 26.-30. oktober
  • D&AD – juryarbejde foregår digitalt, endelig beslutning om show i maj ikke offentliggjort
  • LIA, London International Awards – er aflyst i 2020, kommer igen i 2021
  • The One Show – gennemføres, men kun online
  • Webby – gennemføres, men kun online
  • ADC – gennemføres online
  • Andy Awards – gennemfører i første omgang jury-arbejde digitalt
  • New York Festivals – har foreløbig ikke meldt noget ud
  • Clio Awards – seks forskellige festivaler spredt over året – ingen officielle udmeldinger
  • Cresta Awards – foreløbig ingen ændringer, ligger i september
  • Lovie Awards - foreløbig ingen ændringer, ligger i oktober
  • Euro Effie - foreløbig ingen ændringer, ligger i oktober
  • Epica Awards foreløbig ingen ændringer, ligger i november
  • Eurobest - foreløbig ingen ændringer, ligger i november/december