Flere af de organisationer og foreninger, der står bag danske awards fortæller nu, at man har et stigende fokus på at sikre større diversitet i jurysammensætningerne.  

Pernille Mehl, der er bestyrelsesformand i Dansk Markedsføring, som står bag Rambukken, fortæller, at foreningen nu sætter et konkret måltal op:

- I princippet er jeg imod kvoter, fordi det i min optik handler om kvalifikationer og kompetencer. Det sagt, så har vi også som branche(forening) et ansvar for at sikre, at vi ikke er biased. Vi har brug for diversitet på mange flere fronter - og her er sammensætningen af mænd og kvinder blot én dimension, siger hun og fortsætter: 

- Så for at skabe en markant forandring i forhold til, hvor vi er i dag, tror jeg, vi er nødsaget til at sætte et konkret måltal for kønssammensætningen på 50/50 for Rambukjuryen i 2020, og så også lige gentænke diversiteten på kompetencerne én gang til. Så er jeg overbevist om, at så bliver det samlede arbejde omkring Rambukken også markant bedre. Det sagt, så er dette ikke en enkeltstående event - det er sammen med andre mere globale tendenser og temaer noget, vi i Dansk Markedsføring naturligvis også er en vigtig del af, og vi tager ansvaret seriøst.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Mandag opfordrede Ogilvys kreative direktører, Camilla Ploug og Katrine Jo Madsen, til, at eksempelvis pris-uddelere sætter fokus på at sikre større diversitet i blandt andet juryer, mens repræsentantskabet i Dansk Markedsføring onsdag meldte offentligt ud, at man stiller krav om diversitet i foreningens aktiviteter.

CCA: Arbejder med kønsfordelingen

Hos Danmarks største kreative award, Creative Circle Awards (CCA), er man fra 2018 til 2019 gået fra at have 12,3 procent kvinder til 25 procent kvinder i juryerne. 

Hver af de syv juryer består af 16 personer, heraf er de 14 meriterede, det vil sige, at de selv er tidligere prisbelønnede, og de to er profiler, som CCA udpeger til juryarbejdet. Og det er blandt andet der, man har mulighed for at arbejde med kønsfordelingen, forklarer Dorte Nielsen, der er formand for Creative Circle. 

- Hvert år, når jeg kigger op på scenen ved CCA, så glæder jeg mig over at se masser af kvinder. Men når jeg ser på credit-listerne, så er der stadig meget få kvinder på de kreative meritter, siger hun.

Dorte Nielsen fortsætter:

- Der er supermange dygtige kvindelige strateger, projektledere og så videre - også på kundesiden ser vi utrolig mange dygtige kvinder. Det er meget positivt - men ja, jeg så helt sikkert gerne mange flere kvinder i vores juryer.

Hun mener, at CCA’s jurytal ”er et symptom på det, man ser i branchen”.

- Det er her, man skal gå forrest og bidrage til at skabe et miljø, der fremmer diversiteten, siger hun. 

Cannes Lions kommunikerer meget eksplicit om diversitet i juryerne. Burde danske awardshow gøre det samme?

- For mig er det vigtigste, at man handler. Det gør vi CCA, og jeg synes, vi er på rette vej. Vi gør et stort arbejde i CCA for at inspirere, uddanne og støtte, og det bliver vi ved med. 

Kan I på jurydagene se, om kvinder stemmer anderledes end mænd?

- Ja, det holder vi faktisk rigtig meget øje med, og matematikken i vores analyser fortæller os, at det gør de ikke. Så det er altså ikke jurysammensætningen, der gør en forskel i forhold til, hvilke arbejder, der vinder, siger Dorte Nielsen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

DDA: Kompetence og erfaring er kriterierne

Hos Dansk Annoncørforening, der står bag Danish Digital Award, fortæller Holger Wilcks, CEO, at vinderne bliver fundet af en jury, der er ”sammensat af de bedste digitale markedsførere i Danmark”.

DDA opererer med 13 jurygruppeledere, hvoraf de fem er kvinder (38,5 procent). Af DDA’s hjemmeside fremgår det, at juryen består af 153 personer, hvoraf de 55 er kvinder (35,9 procent)

- Har man vundet, ved man, at man er blevet bedømt af sine ligestillede og vurderet til at have leveret årets bedste arbejde, siger Holger Wilcks.

Han fortsætter.

- Det er awardens styrke, og derfor er jurymedlemmernes kompetencer og erfaring også vores eneste kriterier, når vi sammensætter en jury.

Han mener, at Camilla Ploug og Katrine Jo Madsen peger på en vigtig udfordring både generelt og for branchen.

- Det er en udfordring, der skal løses hos bureauerne og annoncørerne, for en award som vores er sidste led i fødekæden og et spejl af medarbejdersammensætningen derude. Vil man ændre på den, må man tage fat, hvor det hele starter, siger Holger Wilcks.

Og så opfordrer han til, at man ser lidt bredere på diversitet end blot at afgrænse det til en diskussion af køn.

- Der er jo en oplagt skævvridning i, hvordan forskellige indvandrergrupper er repræsenteret, og det på trods af, at de udgør en voksende del af befolkningen og i øvrigt også kulturen og dermed den grobund, som kreativitet og innovation udspringer af, siger Holger Wilcks.

Hos Kreativitet & Kommunikation, der står bag AEA-awarden er diversitet i jurysammensætningen de senere år blevet et fokuspunkt for bestyrelsen:

- Vi har lige fået to nye højt profilerede kvinder med ombord, så fordelingen nu er 50/50. De foregående år har den været 60/40. Sådan har det ikke altid været, og man er nødt til at walk the talk på det her område. Hvis ikke det er et fokusområde, så bliver en jury nemt en samling af alle dem, man kender - og det er mærkelig nok som regel mænd, siger brancheorganisationens CEO, Tine Aurvig-Huggenberger.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.