Danmarks største kreative awardshow, Creative Circle Award, fejrer i år 10 års jubilæum med det største antal indsendte cases i fire år - 776 styk – og fredag aften blev årets vindere kåret ved et brag af en fest på Vega i København - igen i år under ledelse af Sune Bang.
Denne gang ikke i OL-dress, men i fodbold-VM-dress!
Sune Bang præsterede endda et par omklædninger i aftenens løb - komplet med benskinner og det hele - og da alle aftenens cirkler var uddelt, lød resultattavlen på 71 priser i alt.
Det var syv flere end sidste år - hvortil kom fire Young Creative Circle Award (YCCA). Plus at årets mest vindende bureauer og kunder i de fire hovedkategorier naturligvis også kunne gå på scenen og modtage diplomer for de fornemme arbejder.
Kategori-priserne fordelte sig på metaltyper med 20 af guld, 43 af sølv og 8 af bronze – altså lidt færre guld end sidste års rekord på 25, markant flere sølv end sidste års 28 og lidt færre bronze end sidste års 11 styk.
Men kvaliteten holder stadig et højt niveau, lyder en samlet vurdering fra Creative Circle-formand Dorte Nielsen:
- Sidste år så vi jo en meget tydelig udvikling, som resulterede i rekordmange guld-cirkler, så vi har været spændte på at se niveauet i år. Og vi har været glædeligt overraskede. Vi har fået flere indsendelser, der var flere shortlister - og vi har uddelt flere priser. Det er rigtigt, at der var lidt færre guld i år, men overordnet set ser også dette års høst rigtig flot ud, siger Dorte Nielsen.
Og billedet, der tegnede sig hen over aftenen, mindede på visse punkter også en del om sidste år – i hvert fald for så vidt angår det bureau, der fik dyrket mest motion i løbet af awardshowet.
Ingen over og ingen ved siden af
På toppen af kransekagen finder man således igen i år helt suverænt &Co./NoA, som måtte på scenen for at modtage hele 16 - vi gentager 16 - priser: 6 af guld, 8 af sølv og 2 af bronze.
TV 2-casen Alt det vi deler (i samarbejde med Moland Film Company og &Co. Productions) vandt 4 guld, 1 sølv og 1 bronze, mens Help A Dane-casen for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden (i samarbejde med &Co. Productions) tog 2 guld og 3 sølv.
Dertil vandt bureauet 2 sølv for Filips Far (i samarbejde med Honeytrap Film og &Co. Productions) og 1 sølv i Creative Impact for den overordnede kampagne Nederen Forældre, begge for Rådet for Sikker Trafik, 1 sølv for Røgfri Fremtid-Nej, også for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden, og endelig en bronze for Spis det hele for Københavns Kommune.
Det resultat var der ingen, der kunne hamle op med, men der var andre bureauer, der gjorde det flot i Vega.
Robert/Boisen & Like-minded tog således 6 priser med hjem for tre forskellige cases: 1 guld, 2 sølv og 1 bronze for Spritstiv Speeddatefor Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden, 1 sølv for Anthon Bergs The Generous Wall og – ikke mindst – den fineste guld-hæder i Creative Effectiveness for Spies-trilogien Do it Forever.
Og der var mere guld
Men selv om &Co. og Robert/Boisen & Like-minded altså tilsammen snuppede 8 af de 20 guldcirkler, så var der altså andre præstationer, der i høj grad fortjener omtale:
- Spring/Summer, der tog fire cirkler med hjem – 3 af guld (2 af dem i samarbejde med Unfold the Umbrella) og 1 af sølv – alle for Unwrapping Simply Chocolate.
- Norgram, der sammen med konstellationen Norgram/SPACE10/Twnkls/Plan8/Set Snail tog 2 guld og 1 sølv for IKEA Place. Hvortil kom 1 sølv for Space10.iosammen med Relax We Are The Good Guys.
- Urgent.Agency, der vandt 2 guld – begge for Designmuseum Danmark.
- UncleGrey, der vandt 1 guld og 1 sølv for Bolia - og 1 sølv for Fleggaard.
- CP+B Cph, der vandt 1 guld for Tuborg og 1 bronze for Carlsberg, og
- Orbit Red, Studio C og Pearlfisher, der alle tog hver 1 guldcirkel med hjem.
NGO’erne dominerede kundesiden
På kundesiden var der som på bureau-siden ikke så meget at diskutere: Massivt mest prisvindende annoncør var Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden, der da også blev kåret som både Årets Advertising-kunde og Årets Direct-kunde.
Organisationen kunne glæde sig over at have købt kreative løsninger, der vandt ikke færre end 11 priser - 3 guld, 7 sølv og 1 bronze.
I det hele taget gik 27 af priserne, altså godt 38 procent af samtlige cirkler, til arbejde for NGO’er og organisationer, som ud over Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden rummer navne som fx Rådet for Sikker Trafik, Sundhedsstyrelsen, Dyrenes Beskyttelse, Ministeriet for Ligestilling, Greenpeace, Københavns Kommune og partiet Alternativet.
Og uanset om man nu vil mene, om det er positivt eller negativt, så har det i hvert fald givet anledning til debat hos Creative Circle, fortæller juryformand David Asmussen:
- Det er tydeligt, at juryen generelt har været mere begejstret for løsningerne fra NGO’erne end for løsninger fra de kommercielle brands. Det viser på den positive side, at organisationerne har modet til at købe spændende løsninger, men man skal huske, at kommercielle brands arbejder med en helt anden type KPI’er, siger han.
Og er det noget I har tænkt jer at agere på?
- Ja, det er det. Vi kigger faktisk allerede nu på at samle denne type NGO’ kampagner i én kategori, så de kan konkurrere mod hinanden, siger David Asmussen.
Danmark løfter sig
Kommercielle brands eller NGO’er - så ved alle, at et af årets store internationale awardshows er lige om hjørnet: Cannes Lions. Og hvordan ser Danmarks chancer ud der?
CCA-formand Dorte Nielsen er ikke i tvivl.
– Jeg tror, vi har gode chancer i Cannes. Den kommunikation, vi ser fra dansk side i dag, viser tydeligt, at der arbejdes med værdier, med noget større – det ser vi bl.a. i TV 2-filmen Alt det vi deler, siger hun og tilføjer:
- I det hele taget synes jeg, det kreative niveau i Danmark løfter sig mere og mere. Vi får flere og flere henvendelser fra international side – herunder The One Show og D&AD – som efterlyser flere danske arbejder og spørger ind til dansk kreativitet. Så jeg synes, vi kan være stolte af vores niveau: Dansk kreativitet arbejder sig længere og længere op på den internationale skala.
But wait – there’s more …
… for inden Creative Circle Awards-deltagerne kunne kaste sig over lækkerier og afterparty – så skulle årets Creative Achievement-pris uddeles.
Award’en, der gives af Creative Circle’s bestyrelse, går på tværs af alle kategorier og gives til personer, der gennem deres arbejde har ”højnet det kreative niveau i Danmark”.
Sidste år gik prisen til Bo Linnemann og Kim Meyer Andersen, grundlæggerne af design- og branding-bureau Kontrapunkt, men i år havde Creative Circles bestyrelse været i filmverdenen for at finde den person, der skulle hædres.
Om vinderen af prisen lød det bl.a.:
- Hans startede sin karriere som instruktør i 1994, og blev hurtigt anerkendt for sit høje kreative niveau og sublime håndværk.
- I 2001 startede han produktionsselskabet Bacon Film, og han har instrueret nogle af de mest væsentlige og prisvindende reklamefilm i gennem årene for både nationale og internationale brands.
- År efter år har han demonstreret ”Creative Excellence”.
Og hvis nogen stadig skulle være i tvivl, så gik Creative Circles Creative Achievement Award 2018 til filminstruktør Martin Werner.
Selv kunne han desværre ikke gå på scenen og modtage prisen, da han befandt sig i Tokyo, men han fik overbragt beskeden via Skype tidligere på dagen – et opkald, som deltagerne i pris-festen i Vega fik lov at kigge med på, inden Mette Jermiin fra Bacon gik på scenen og modtog prisen - og holdt en takketale - på Martin Werners vegne - til et af aftenens absolut største bifald.
Og så har vi vist trukket den længe nok for denne gang – så værsgo: Her er de:
Vinderne af Creative Circle Award 2018
DESIGN
Pris - Kampagne - Kunde - Bureau(er)/Person(er)
Corporate Identity
- Sølv - Ørsted Brand design - Ørsted – Kontrapunkt/Ørsted
Corporate Print
- Guld - Bolia Brandbook – Bolia - UncleGrey
Editorial
- Sølv - And Then There Was Silence - BOOKLAB & Jan Grarup - Spine Studio
Packaging/Food
- Sølv – Garden Theory, Packaging Development - Garden Theory - Bold Scandinavia NoA
- Guld - Orangeri Chokolade - Interflora Danmark - Pearlfisher
Packaging/Non Food
- Guld – Beer Plugs – Tuborg - CP + B Copenhagen
Poster Design
- Guld – Michelin Stars - Michelin Stars – Studio C
Product Print
- Sølv – Bolia Lookbook – Bolia - UncleGrey
Rebrand Corporate Identity
- Guld – Designmuseum Danmark – Designmuseum Danmark - Urgent.Agency
Small Business Identity
- Sølv - Hafnia-Hallen - all fun and games - Hafnia-Hallen - Re-public
Type Design
- Guld – Flexibility - Designmuseum Danmark - Urgent.Agency
DIRECT
Pris - Kampagne - Kunde - Bureau(er)/Person(er)
Activation
- Sølv - Faroe Islands Translate- Visit Faroe Islands og Atlantic Airways – Mensch/Sansir DK/Ehrenberg Sørensen Kommunikation
Cross Channel
- Sølv - Help a Dane – Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - &Co. NoA/& Co. Productions
Data Driven
- Bronze - Spritstiv Speeddate - Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - Robert/Boisen & Like-Minded/Gobsmack
Loyalty
- Bronze – Red Hops – Carlsberg - CP + B Copenhagen
DIGITAL
Pris - Kampagne - Kunde - Bureau(er)/Person(er)
Digital Brand Experience
- Sølv – Like What You Hate - VICE Scandinavia - VIRTUE Scandinavia
Digital Driven Campaigns
- Bronze - Image_Hack - Dove - Mindshare
- Sølv - Faroe Islands Translate- Visit Faroe Islands og Atlantic Airways – Mensch/ Sansir DK/Ehrenberg Sørensen kommunikation
Digital Service & Utilities
- Bronze - Bip & Betal self-scan service - Coop Danmark - Hello Great Works NoA/Greener Pasture
- Sølv – IKEA Place – IKEA – Norgram/SPACE10/Twnkls/Plan8/Set Snail
Technology Driven Promo & Activation
- Sølv - DR Facebeat – DR - Molamil
Commerce Sites & Apps
- Guld - Unwrapping Simply Chocolate - Simply Chocolate - Spring Summer/Unfold The Umbrella
Corporate Sites & Apps
- Sølv - North-East Venture - North-East Venture – Spring Summer
Informational Sites & Apps
- Sølv - SPACE10.IO - SPACE10 – Norgram/Relax, We Are The Good Guys
Product Sites & Apps
- Sølv - Essential Products - Essential Products – Hello Monday
- Guld – Unwrapping Simply Chocolate - Simply Chocolate - Spring Summer/Unfold The Umbrella
Use of Technology
- Sølv – Bip & Betal self-scan service - Coop Danmark - Hello Great Works NoA/Greener Pastures
- Guld – IKEA Place – IKEA – Norgram/SPACE10/Twnkls/Plan8/Set Snail
User Experience Design (Craft)
- Sølv - In My World - Handicap International & Witness Change - Hello Monday/ Emil Bjerregaard Juul, Jonas Emmertsen
- Guld - IKEA Place – IKEA – Norgram/SPACE10/Twnkls/Plan8/Set Snail/Bryan Wolff, Sebastian Gram, Mathias Høst Normark
User Interface Design (Craft)
- Sølv - Essential Products – Essential Products – Hello Monday/Rikke Hindborg, Sarah Christiansen, Johanne Bruun Rasmussen, Esben Colstrup Hindhede, Jerome Bodin
- Guld - Unwrapping Simply Chocolate - Simply Chocolate – Spring Summer/Pelle Martin, Julie Muckensturm
ADVERTISING
Pris - Kampagne - Kunde - Bureau(er)/Person(er)
Animation (Craft)
- Sølv - Melting Hearts – Interflora – Brandhouse/Sunit Parekh, Tonni Zink, Thea Matland, Andreas Olsen, André Ahliner, David René Christensen, Dita Lang, Gonzalo Allende og Bente Laurenz Jacobsen
- Sølv – Snapp Car – Snapp Car – Charlie Tango/Victor Hansen
Direction (Craft)
- Sølv - Vold kan forekomme - Minister for Ligestiling, Karen Ellemann – Advice/The Woerks/Ulaa Salim
- Sølv - Playstation the King - Sony Playstation - Bartle, Bogle Hegarty/Epoch Films/Martin de Thurah
Film/Branded Content
- Sølv - Fleggaard - Lige Over Grænsen – Fleggaard - UncleGrey
- Sølv – Alt det vi deler – Alt det vi deler - Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - &Co.NoA/Moland Film/&Co. Productions
Film/Cinema & TV
- Bronze - Spis det hele – Ostefilm - Københavns Kommune - &Co. NoA/&Co. Productions
- Guld - Alt det vi deler – TV 2 - &Co. NoA/Moland Film Company/&Co. Productions
Film/online
- Sølv – Help a Dane - Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - &Co. NoA/&Co. Productions
- Sølv – Spritstiv Speeddate - Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - Robert/Boisen & Like-Minded/Gobsmack
Visual Effects (Craft)
- Sølv – KlubRå – Roskilde Festival – NORD DDB/Flemming Christensen
Content Driven Campaigns
- Sølv - But Why - Sundhedsstyrelsen - Advice
- Guld – Alt det vi deler – TV 2 - &Co.NoA/Moland Film Company/&Co. Productions
Film/Shareable Content
- Bronze - But Why - Muren - Sundhedsstyrelsen – Advice/The Woerks
- Guld - Alt det vi deler - Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - &Co.NoA/Moland Film/&Co. Productions
Illustration (Craft)
- Sølv - Hvis bare grise var høns - Dyrenes Beskyttelse – Mindshare/Surachai Puthikulangkura
- Guld - Dynaudio Music World Wide Illustration Series - Dynaudio Music – Orbit Red
Outdoor
- Sølv - Copenhell Busbagside - Live Nation Denmark - Fireball
- Sølv - Help A Dane - Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - &Co. NoA/&Co. Productions
Outdoor/Special Built
- Sølv – The Generous Wall - Anthon Berg - Robert/Boisen & Like-Minded/Gobsmack
Photography/Stills (Craft)
- Sølv - Genbrug er Guld - København Kommune - Kommunikationsbureauet København/Morten Bengtsson
- Sølv – Lack Friday – IKEA – Hjaltelin Stahl
Social Driven Campaigns
- Sølv - Filips far- Rådet for Sikker Trafik - &Co. NoA/& Co. Productions/Honeytrap Film
- Guld - Spritstiv Speeddate - Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - Robert/Boisen & Like-Minded/Gobsmack
Art Direction (Craft)
- Bronze – Warhead – Greenpeace – Hjaltelin Stahl/Nicolai Dimon
Copywriting (Craft)
- Bronze - Alt det vi deler - TV 2 - &Co. NoA/Johan Køhler
- Sølv - Røgfri Fremtid – Nej - Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - &Co. NoA/Johan Køhler
Events
- Sølv – Pride Buns – McDonald's – NORD DDB/OMD
- Sølv - The Boobless Babe - Ekstra Bladet - Hjaltelin Stahl
Integrated Campaigns
- Sølv – Spritstiv Speeddate - Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack
- Guld – Help A Dane - Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - &Co. NoA/& Co. Productions
Poster, Pos & Ambient
- Sølv - Håb i Mørket - Alternativet - Saatchi & Saatchi/Konstellation & Republica
PR Driven Campaigns
- Sølv - Faroe Islands Translate- Visit Faroe Islands og Atlantic Airways – Mensch/Sansir DK/Ehrenberg Sørensen Kommunikation
- Guld – Help A Dane – TV 2 - &Co. NoA/&Co. Productions
Social Media Singles
- Sølv - Filips Far - Rådet for Sikker Trafik - &Co. NoA/Co. Productions/Honeytrap Film
- Guld – Alt det vi deler – TV 2 - &Co. NoA/Moland Film Company/&Co. Productions
SELF PROMOTION
Pris - Kampagne - Kunde - Bureau(er)/Person(er)
- Sølv – Emerih - August Laustsen - August Laustsen
CREATIVE EFFECTIVENESS
Pris - Kampagne - Kunde - Bureau(er)/Person(er)
- Guld - Do It Forever - En effektiv trilogi med en happy ending – Spies - Robert/Boisen & Like-Minded/ Gobsmack
CREATIVE IMPACT
Pris - Kampagne - Kunde - Bureau(er)/Person(er)
- Sølv – Nederen Forældre - Rådet for Sikker Trafik - & Co. Noa/Honeytrap Film/Uitch I Scratch/&Co. Productions
YOUNG CREATIVE CIRCLE AWARD (YCCA)
Kampagne – Kreative – Skole/Bureau(er)
YCCA – Advertising
- Sociale medier skader hjernen - Marie Frederiksen og Cecilie Jelstrup Larsen – UncleGrey
YCCA - Film
- Forstår det ikke – Thomas Jørgensen Parastatidis og Magnus Mynderup-Bjørnshave - DMJX
YCCA - Design
- Vi synliggør det usynlige - Marie Kjær Aarestrup Jensen og Jonas Hjort - Kontrapunkt
YCCA - Digital
- Armslængdereglen - Simone Weilborg og Sofie Saietz Bergstrand - DMJX
OG ÅRETS MEST VINDENDE ER …
· &Co./NoA er Årets mest vindende bureau/Advertising
· Spring/Summer er Årets mest vindende bureau/Digital
· Urgent.Agency er Årets mest vindende bureau/Design
· Robert/Boisen & Like-minded er Årets mest vindende bureau/Direct
· Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden er Årets Advertising-kunde.
· Simply Chocolate er Årets Digital-kunde
· Designmuseum Danmark er Årets Design-kunde
· Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden er Årets Direct-kunde
Kommentarer