Støvet har så småt lagt sig efter Creative Circle Award 2019-festen, der i år løb af stablen på GAME Streetmekka KBH - og 77 priser har fundet deres ejere

Men hvad karakteriserer årets vinderfelt? Og hvad kommer vi til at se mere af fremover?

Vi spurgte fem af de kreative profiler, som var med til at udvælge vinderne.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Pelle Martin, CEO og Creative Director, Spring/Summer – Digital-juryen

Hvordan vi du generelt karakterisere niveauet i år?

- I Digital Design ser vi globalt arbejde for en række internationale selskaber såsom Google og ESPN samt en lang række stærke danske virksomheder. Det er arbejde på allerhøjeste niveau, og man forstår, hvorfor store virksomheder fra hele verden kigger mod Danmark, når der skal findes digitale bureaupartnere i dag. 

Kan du pege på et par tendenser?

- Ja, der er en klar tendens til mindre gimmick og mere funktion. Med høj fokus på detaljen, og hvor animationer bruges til at skabe en bedre user experience - i det hele taget de ting, som kendetegner dansk design, hvor æstetik kommer ud af funktion. 

- Det er en tendens, man har set mere og mere over årene, og det skyldes, at virksomhedernes forretning i stigende grad hænger direkte sammen med deres digitale tilstedeværelse. 

- Det så vi især tydeligt i kategorier som Informational og Commerce, hvor platformen i sig selv er kernen i forretningen - ikke bare en del af markedsføringen.

Olga Bastian, selvstændig kreativ – Advertising-juryen

Du sad med bl.a. film og håndværks-kategorier – hvad så du?

- Jeg bemærkede, at der var en del færre vignet-film: Altså film med episke fortællinger læst højt af karismatiske voice-overs og akkompagneret af følsomme poetiske billeder. Kun VELUX brillerede med den skabelon med deres lyriske “storfilm” The Indoor Generation. 

- Så hvis det skal læses som slutningen på en isme, så satte den kampagne et flot punktum.

- Dernæst var der færre sociale eksperimenter, og de der var, havde udviklet formatet en del. 

Hvordan udviklet?

- Fra den klassiske “vi lukker en gruppe mennesker ind i et rum, dokumenterer deres tilstand, udsætter dem dernæst for en forstyrrelse og dokumenterer den dramatiske og følsomme effekt på individerne”. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Årets sociale eksperimenter havde typisk sat scenen anderledes. Fx Stofas Grandma Hackers som er langt mere humoristisk styret. 

- Det kunne godt være en tendens, vi ser fremadrettet. Måske som en naturlig konsekvens af, at vi har lavet meget i den disciplin og derfor forsøger at bryde den anderledes.

Og et kig frem?

- Øget fokus på handlingsorienteret kommunikation. Og så er bevidstheden omkring purposedrevet kommunikation blevet skærpet. Jeg synes generelt, vi i år har oplevet en større bevidsthed i juryen omkring de konkrete tiltag, der ligger bag - eller støtter op om - de kampagner, der italesætter sociale temaer. 

Heinrich Vejlgaard, Creative Director og partner, Robert/Boisen & Like-minded – Advertising-jyryen

Hvordan vil du generelt karakterisere niveauet i år?

- Jeg synes, der er grund til at være stolt af den danske reklamebranche. Niveauet på de indsendte arbejder er meget højt i år og det synes jeg faktisk det har været de sidste 3-4 år.  

Hvilke tendenser synes du, der tegner sig?

- Vi ser fortsat at mange brands tapper ind i en større sag end deres egen og har stor succes med dette. Et godt eksempel er & Co.’s Get your brain back.

- Og så er der virkelig mange gode eksempler på “Storydoing”, “StoryTeching” og “Hackvertising” - kært barn har mange navne, men tendensen med at lave kampagner, som er mere end bare film er heldigvis begyndt at bide sig fat i Danmark også. 

- Det er typisk den slags kampagner som skaber en masse positiv PR for brandet, og to gode eksempler i år er Virtues adDRESS the Future og Hjaltelin Stahls Maskebal.

- Endelig er der flere online film i år, som har en virkelig høj production value. Der er jo meget “kommunikativt affald” på nettet og de kunder som tager online-mediet seriøst ved simpelthen at bruge flere penge på deres content bliver belønnet. Det er & Co.’s The Indoor Generation et godt eksempel på.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Men uanset trends og tendenser er det altid den gode indsigt, som vinder priser og forbrugernes hjerter. 

- Og generelt for de bedste cases er at de er tænkt “ude fra ind” og ikke “inde fra ud”. Tiden hvor brands bare kan tæppebombe forbrugeren med budskaber om sig selv er heldigvis endelig forbi. Det er en fantastisk tid at lave kommunikation.

Og fremtiden?

- Vi kommer helt sikkert til at se mange flere Storydoing cases fremadrettet i Danmark, da der er så uendelig meget potentiale for kunderne i at gå i den vej. 

- Og så håber jeg at inderligt, at vi kommer til at se meget mere humor i fremtiden. Det er virkelig få af årets cases, som arbejder på den spilleplade, så jeg vil gerne i den sammenhæng fremhæve antiryge- kampagnen “But Why” fra Advice.

Jesper von Wieding, Strategic Creative Director, Pearlfisher – Design-juryen

- I Design-kategorierne er det sjældent, vi ser middelmådig kvalitet. Juryen her er sammensat af nogle af de mest award-vindende og er derfor også utrolig kritisk.  

- Det høje niveau betyder, at projekter, der i mange internationale awards ryger direkte på shortlisten, i Creative Circle Award regi ligger i gråzonen og bliver diskuteret til shortlisten. Og igen i år har vinderne et meget højt niveau på tværs af alle kategorier. 

Kan du pege på et par tendenser?

- At de projekter, som har et vedkommende og nærværende budskab, får lidt mere opmærksomhed. En tendens, som vi også ser internationalt. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Det er som om, designbranchen er begyndt at blive klar over, at den er med til at gøre en forskel. Det er tydeligt i fx Corporate Identity og Packaging Design, hvor der bliver taget miljømæssige hensyn i valget af materialer, formgivning etc. Det er et gennemgående tema, at det skal være godt for samfundet og for miljøet.

Der er ingen af de indsendte arbejder, hvor løsningen bare er for effektens skyld. De har alle sammen et dybere formål.

Og hvis du skal kigge frem?

- Et overordnet tema, som vi også taler meget om Creative Circle er, at vi i tydeligere og tydeligere grad bliver medie-uafhængige. Altså, at vi går på tværs af vores egentlige udgangspunkter som fx er Advertising, Digital og Design. 

- Og så ser vi i høj grad, at designere laver digitale løsninger og arbejder på de digitale medier meget mere end på det trykte - som vi ellers traditionelt kommer ud af. 

- Men det fysiske design vil overleve. For som designere laver vi stadigvæk et produkt, mennesker interagerer med hver dag.

Janne Østergaard, selvstændig Concept Developer & Art Director – Advertising-juryen

Hvilke trends ser du i feltet i år?

- Tre ting: For det første, at den overraskende, enkle idé stadig er det, der vinder inden for klassiske discipliner som outdoor, print, posters og ambient advertising. 

- Flere jurymedlemmer gav udtryk for, at der er meget derude, som sagtens kunne have været sendt ind her og haft en chance. Jeg håber, at vi ser et endnu større udvalg næste år.

- Dernæst er det tydeligt - og positivt - at juryerne har været enige om at identificere de samme arbejder på tværs af mange forskellige kategorier og discipliner. 

Kan du nævne et par eksempler?

- Jeg tænker bl.a. på Sundhedsstyrelsens But Why kampagne, Biancos Hate is so 2018 og Velux The Indoor Generation, som formår at gøre sig gældende i så forskellige kategorier som Foto, Copywriting, Film, Art Direction, Integrated Campaigns osv. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Det fortæller om et meget højt niveau i alle dele af den kreative og strategiske proces.

- Endelig var der en, temmelig overraskende, tendens til at de shortlistede arbejder i Copywriting kategorien var på engelsk. Man kan måske fundere over, om vi burde have engelsktalende kompetencer repræsenteret næste år.

Og håndværket?

- Jeg synes altid, at danske kreative har været leveringsdygtige i stærke koncepter og ideer. Nu er det håndværksmæssige niveau fulgt med, og det gør os meget konkurrencedygtige på internationalt plan.