Den tidligere massivt prisvindende danske kampagne, Voiceless Women, har fået hele syv finalepladser ved den amerikanske award-festival The One Show 2020.

Filmen viser seks forskellige kvinder, fremstillet i omgivelser, så de ”ligner” prostituerede. Men når kvinderne taler, så er de synkroniseret og taler med mandestemmer – og det er barske sager: For det kvinderne ”siger”, er hentet fra autentiske online-fora, hvor mænd ”anmelder” kvindelige sex-arbejdere.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Voiceless Women er shortlistet i fire forskellige kategorier ved The One Show 2020: To gange i Creative Effectiveness to gange i Film, to gange i Moving Image Craft og en enkelt gang i Health Wellness & Pharma.

Filmen er skabt for den lille NGO New Lives af produktionsselskabet Uitch Iscratch med creative producer Jacob Salling i en hovedrolle – og med duoen Martin Nørgaard Furze, der er idémanden bag kampagnen, og Mette Carla Albrechtsen i instruktørrollerne.

Prisregn på flere kontinenter

Om de syv finalepladser udmønter sig i priser, ved vi først til foråret, men teamet bag filmen – både New Lives og det kreative team – har i hvert fald siden sidste sommer vænnet sig til at gå på scenen og løfte statuetter, både herhjemme og i udlandet.

I sommer vandt Voiceless Women den første af årets danske løver ved VM i reklame, Cannes Lions - og instruktør-duoen Martin Nørgaard Furze og Mette Carla Albrechtsen modtog endda også hæder ved Young Director Award 2019.

I november 2019 blev det først til titlen som Årets Film ved The True Award herhjemme, og siden den første danske D&AD Impact Award nogensinde.

Få uger senere var det Eurobest-juryen, der tildelte Voiceless Women og teamet bag filmen en sølv- og to bronze-priser, og ved Clio Health Awards fortsatte festen med både guld og sølv. 

Prestigefuld pris

Priserne ved The One Show anerkendes af branchen selv som et kvalitets-markør, blandt andet fordi alle indsendelser ryger igennem et ekstra ”lag” af vurderinger: 

Først bliver man shortlistet, derefter gennemgår alle cases endnu en vurdering, og kommer man videre derfra, er man ”Finalist”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Derefter sorteres igen fra, og tilbage står vinderne, som så klassificeres i henholdsvis Merit (hædrende omtale, red.), Bronze, Sølv og Guld – og øverst oppe kommer så en Grand Prix.

Et eksemplar af sidstnævnte er én gang i The One Shows historie landet på danske hænder: Det skete sidste år, da Virtue vandt Grand Prix for casen adDRESS_THE _FUTURE for modebrandet Carlings – en case, der siden også løb med en Grand Prix i Cannes.

Virtue er i øvrige også repræsenteret i årets The One Show-jury, idet Morten Grubak, Creative Director for Virtues nordeuropæiske forretning, som eneste dansker er udpeget til 2020-juryen, der rummer 200 top-kreative fra 35 forskellige lande.

Juryen leverer endnu en runde shortlister efter den endelig indsendelsesfrist, der hedder 31. januar, og Finalist-listen offentliggøres i april. 

Selve showet og prisuddelingen finder sted i New York i maj.

Se hele første runde- shortlisten her - og se case-filmen for Voiceless Women herunder.