Først var der to, så var der kun en – men nu er den danske jury-duo ved reklame-EM, Eurobest 2019, på plads.

Og det er to top-kreative danske brancheprofiler, der skal kaste deres kritiske øjne på de indsendte bidrag i to af årets kategorier.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I Entertainment-juryen sidder således Rune Petersen, Partner & Senior Art Director, & Co., og i Film Craft-juryen har instruktør Daniel Kragh-Jacobsen, co-founder af produktionsselskabet New Land, fået plads.

Markedsføring har spurgt de to, hvad det betyder for dem at være udvalgt som dommere ved Eurobest, og de er rørende enige om at være glade og stolte over æren.

- Det bliver pisse spændende, lyder den umiddelbare reaktion fra Rune Petersen, der tidligere har siddet med i Grand Juryen ved New York Festivals.

Et andet perspektiv

Han glæder sig til at se ”en masse godt arbejde”:

- Og så glæder jeg mig til at møde nogle super dygtige mennesker, som forhåbentlig har et andet perspektiv, end jeg selv har, siger Rune Petersen og tilføjer:

- Det bliver spændende at blive udfordret på sine holdninger og have en diskussion om, hvad god entertainment er.

For Daniel Kragh Jacobsen bliver det en helt særlig oplevelse, fortæller han på en telefon fra Berlin:

- Altså det er min første gang, og jeg har faktisk altid været lidt skræmt ved tanken om at sidde der i et lukket lokale uden vinduer med en masse andre, siger han og fortsætter:

- Omvendt har jeg hørt en masse godt fra jury-erfarne venner og kollegaer, og de siger, at man lærer meget - om sit eget virke og sit eget håndværk. Så jeg glæder mig. Og det var ikke svært at sige ja tak.

Prisvante dommere

Rune Petersen og Daniel Kragh-Jacobsen er begge erfarne udi kunsten af bære kreative priser hjem fra såvel danske som internationale awardshows, så på den front kender de begge ”gamet”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Rune Petersen har blandt andet vundet guld ved Cannes Lions, tre gange Grand Prix ved Eurobest, D&AD Pencils, Webby Awards og priser ved New York Festivals. Plus masser af danske priser.

Som Art Director hos & Co. har han således, sammen med sin team-mate Johan Køhler, stået bag massivt prisvindende kampagner som Alt det vi deler (den første) for TV 2.

Senest har han gjort sig bemærket for The Arrivals for SAS, der i oktober vandt tre europæiske Effie Awards og EU-filmen Chose your Future.

Daniel Kragh-Jacobsen har som instruktør gennem 10 år skabt musikvideoer, kortfilm og reklamefilm og ligesom sin Eurobest-jury-makker vundet et hav af priser, både herhjemme og i udlandet:

I 2016 vandt han årets talentpris ved The True Award, og samme år blev det til en guld-løve ved reklame-VM i Cannes - på det tidspunkt den første danske guld-løve i fire år - og sølv ved Eurobest, for kortfilmen The Family for Ford. 

Senest har Daniel Kragh-Jacobsens instruktør-talent været med til at sikre guld til filmen Venskabet for Tænk/Trygfonden ved The True Award og – tre Cannes-løver, Lovie Awards og fem priser ved The True Award til filmen The Lift for Bianco Footwear.

Kvalitetsstempel og opmærksomhed

Erfaringen – og award-erfaringen – er med andre ord helt på plads hos de to danske Eurobest-jurymedlemmer, men hvad betyder deres ”tillidshverv” for deres respektive virksomheder?

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Rune Petersen fra & Co. kalder det umiddelbart ”et kvalitetsstempel for bureauet”.

- Men den store gavn ligger i at komme hjem inspireret med en masse ny viden, jeg kan dele ud af, siger han og uddyber:

- Både i forhold til, hvordan andre har løst en given opgave, men også helt lavpraktisk, hvordan man kan præsentere en case.  

Hos New Land mener Daniel Kragh-Jacobsen, at det kan være svært at sige, hvad det betyder på dén konto:

- Nu har vi jo lige åbnet vores egen afdeling i London, så det kan selvfølgelig godt give lidt opmærksomhed, siger han og tilføjer:

- Måske har det også betydning på netværks-fronten, men den slags kan jo ikke rigtig planlægges på forhånd, så for mig handler det om at være til stede, om at lære og om at opleve.

Problemløsning og følelser

Og hvad kommer de nykårede jurymedlemmer så til at holde særligt øje med i deres respektive kategorier?

- Jeg kommer til at kigge efter rigtigt arbejde, der løser et problem. Og så kommer jeg til at lægge vægt på, om det passer i Entertainment-kategorien, siger Rune Petersen og fortsætter:

- Det skal ikke ligne en reklame. Men brandet og budskabet skal integreres på en ordentlig måde. Og så skal det selvfølgelig være underholdende.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I Film Craft-kategorien er Daniel Kragh-Jacobsen heller ikke i tvivl:

- Følelser. Det er 100 procent også det, jeg selv prøver at skabe med mit arbejde. Jeg vil kigge efter et sandt værk, en god indsigt, og på hvordan filmene er skrevet, lyder det fra den unge instruktør, der uddyber: 

- Og der tænker jeg også håndværksmæssigt, for både klippere og fotografer skriver jo også. Men filmen skal først og fremmest vække følelser hos mig. Det skal være noget, jeg husker.

Eurobest-priserne blev uddelt første gang i 1988.

Dette års guld-, sølv- og bronze-vindere offentliggøres online den 9. december, mens Grand Prix- og Special Awards-vindere afsløres ved eventen ”Eurobest Unwrapped” i London.

Det sker den 12. december, hvor dommerne i en livestream direkte fra juryværelserne vil fortælle om årets bedste arbejder.