Dansk design er stadig noget helt særligt – og danske bureauer har fine resultater at fremvise i international award-sammenhæng. 

Og netop nu indskriver det danske bureau Designit sig på fornem vis igen i dén tradition, idet bureauet netop har vundet to priser ved et af designverdenens mest prestigefulde awardshows - Red Dot Awards.

Designit vandt de to priser for bureauets arbejde med at rebrande Nykredit og udvikle fintech-startuppen Grandhoods identitet og brand, og den 24 mand store jury udvalgte de to Designit-projekter blandt flere end 8.600 indstillinger.

Red Dot Awards kaldes populært design-branchens Oscar, og hos Designit er Design Director Carsten Henriksen, da også stolt af priserne:

- Vi har haft et rigtig godt samarbejde med både Nykredit og Grandhood, og det er takket være deres mod og ambitiøse målsætninger, at vi har vundet de to priser, siger han.

Synergi er vigtig

Carsten Henriksen peger på, at det at arbejde med branding i dag i høj grad handler om at sikre, at der er synergi mellem brandidentitet, produktudvikling og -innovation:

- Dét, du siger, dét du gør og måden du gør det på, skal tænkes sammen, hvis man vil skabe en stærk position på markedet – dette gælder uanset, om man er start-up eller markedsleder, siger han og tilføjer:

- For både Nykredit og Grandhood er jeg særlig stolt over, at formåede at udfordre måden, man oplever økonomi og pension på – at vi kunne tænke den gode brugeroplevelse helt ind i virksomhedens navn eller puste nyt liv i content-universet gennem illustration.

Ifølge Carsten Henriksen skyldes årets prishøst Designits evne til at simplificere brugeroplevelsen og komme helt ind til essensen af virksomheden. 

- Det sikrer et troværdigt og relevant afsæt for en ny brandoplevelse, siger han.

Fra bank til livet

Om Nykredits identitet siger Carsten Henriksen, at den skiller sig ud ved et enkelt univers, der kan udfoldes i spændende kompositioner, overraskende farver og unikke illustrationer af grafiker Mads Berg.

- Mange banker fremstår i dag ens i udtryk og i deres produkter. Læg dertil udfordringen i, at mange står over for at gentænke brugeroplevelsen ud fra et digital firstmindset. Nykredit er mere end en klassisk ”blå bank” – de tænker en ekstra dimension i din økonomi, siger Carsten Henriksen og tilføjer:

- Vi talte meget om at gå fra være bank til et afsæt i livet, og det krævede en helt anden stemning, hvis det skulle lykkedes. Vi gik derfor i en helt anden retning og skabte et dynamisk og anderledes univers end det, man normalt forbinder med banker. Det er med til at differentiere Nykredit fra konkurrenterne og skaber en mere menneskelig oplevelse af banken.

Ufarlig pension

Prisen for branddesign fik Designit for arbejdet med Grandhood - en ny digital pensionsløsning, der reducerer papirnusseriet og gør pension langt enklere og mere ”ufarligt”. 

Målet med løsningen er, at det skal være lettere og sjovere at spare op til pension, og det skal kunne ordnes fra mobilen i frokostpausen. Designit var med fra starten og udviklede navn, identitet og brand. 

- Vi hjalp Grandhood med alt fra designudvikling og strategi til slutprodukt på bare seks uger, fortæller Carsten Henriksen og tilføjer:

- Grandhoods digitale løsning er unik og skiller sig ud i branchen, og det skulle deres navn, identitet og brand afspejle. Særligt navnet har spillet en stor rolle, og vi får da også tilkendegivelser for navnet fra både Danmark og fra folk i Silicon Valley.

Det er i øvrigt ikke første gang Designit napper en Red Dot. Tidligere har bureauet også blevet hædret for sit arbejde i kategorierne brand identitet, packaging- og produkt design.

Tidligere på året blev Designit desuden anerkendt for sit arbejde for SAS med både en Pentaward, ixDA og en European Business Award.

Red Dot-priserne overrækkes i Berlin den 26. oktober.