Danish Digital Award leverede igen i år på en perlerække af velfortjente vindere. Og Mensch blev den helt store triumfator. Endda selv om &Co. snuppede de tre Grand Prix'er. Hvilket i sig selv siger meget om branche-udvikling, nemlig at to bureauer, der er positioneret som helholdsvis strategiske mestre og unikt kreative, løber med hovedparten af Danmarks fineste digitale awards.
– Såvel i nomineringerne, som i den endelige votering, var der yderst tæt løb i år, fordi der var så mange kvalificerede kandidater at vælge imellem, siger Kim Jong Andersen, juryformanden:
– Når vi så kan konstatere, hvem der løb med hovedpriserne, er jeg endnu engang imponeret over, hvordan det tilsyneladende lykkedes at højne niveauet år for år.
– Både i forhold til en mere raffineret udnyttelse af teknologien, men især i at skabe slagkraftig content, der er så skræddersyet til de nye digitale medieplatforme, at indholdet opnår en rækkevidde langt ud over vores egne grænser.
– Det så vi i helt ekstrem grad i år gøre sig gældende hos en af Grand Prix-vinderne, nemlig TV 2’s ”Alt det vi deler”, skabt af &Co og Moland Film.
– Og selvom ”Faroe Islands Translate”, skabt af Mensch og Sansir, ikke vandt en Grand Prix, blev arbejdet kåret som årets bedste i fire kategorier: Website (mikrosite), PR, Effectiveness og Brand Activation.
– Derfor blev Mensch og Sansir fortjent kåret som Agency of the Year og Visit Faroe Islands og Atlantic Airways blev Digital Company of the Year. Også et verdensklasse-arbejde af bureauer og annoncører.
Tilfreds ny direktør
Hvad tænker den relativt nye direktør for Dansk Annoncørforening her ved sin første Danish Digital Award?
– Vi er nu i DDA’s fjerde sæson, og hvis de danske virksomheder og bureauer fortsætter med at udvikle sig i denne takt, så vil vores lille nation i den grad gøre sig endnu mere fortjent til sin position som EU's mest digitale land, siger Torben Rønler, direktør i Dansk Annoncørforening.
– Det er nemlig en af vores fornemmeste opgaver med DDA i Dansk Annoncørforening. At bidrage aktivt til, at vi kan synliggøre vores medlemmers formåen, når det gælder om at sætte den digitale barre højt i den internationale konkurrence.
Mia Skjoldstrand, der er Head of Danish Digital Award supplerer:
– Jeg er kisteglad for, at vi kan blive ved med at investere i et show af denne kaliber, der gør så flotte cases ære, og jeg er glad for, at vi i år for første gang også var i stand til at uddele prisen som årets digitale profiler til to annoncører, der to år i træk har gjort sig særligt bemærkede ved deres arbejde for at promovere Færøerne som destination.
– Jeg er overbevist om, at de bedste danske digitale arbejder vil høste anerkendelse i de fleste udenlandske awardshows, slutter Kim Jong Andersen.
Her er vinderne
Digital Company of the Year: Visit Faroe Islands & Atlantic Airways
Digital Agency of the Year: Mensch & Sansir
Digital Profile of the Year: Guri Højgaard, Visit Faroe Islands & Árni Olsen, Atlantic Airways
Grand Prix’erne
Creativity: Nederen Forældre, Rådet for Sikker Trafik.
·&Co., Honeytrap, Søren Rasted, Michael Sauer Christensen, Dan Loghin, Gimmick, Orchestra
Effectiveness: Alt det vi deler, TV 2.
·&Co., Moland Film Company, Michael Peter Sajic, Kasper Wind, Jacob Thuesen
Strategy: Nederen forældre, Rådet for sikker Trafik.
·&Co., Honeytrap, Søren Rasted, Michael Sauer Christensen, Dan Loghin, Gimmick, Orchestra
Kategorierne:
Websites/ mikrosites, guld: Faroe Islands Translate, Mensch & Sansir, Visit Faroe Islands & Atlantic Airways, Ehrenberg Kommunikation
Websites/ mikrosites, sølv: Volkswagen Vent & Vind, Volkswagen Danmark, Subsero og OMD.
Websites, Corporate or Public, guld: Radio24syv, Radio24syv
Websites, Corporate or Public, bronze: HOYER Motors corporate website, HOYER Motors, Spejlvendt
Marketing Campaigns, guld: Lige Over Grænsen, UncleGrey, Fleggaard, Marvin Entertainment
Marketing Campaigns, sølv: Help A Dane, &Co., Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden, Oath / Phd / Peter Harton / Mikael Bertelsen
Marketing Campaigns, bronze: NyKemiLov.nu, Robert/Boisen & Like-minded, COOP, OMD / PrimeTime Kommunikation / Gobsmack Productions
PR, guld: Faroe Islands Translate, Mensch & Sansir, Visit Faroe Islands & Atlantic Airways, Ehrenberg Kommunikation
PR, sølv: Pisner Lancering, Mensch, Landbrug & Fødevarer, Nørrebro Bryghus / Prikken Design & Produktion
PR, bronze: But Why, Advice, Sundhedsstyrelsen
Social, guld: Alt det vi deler, &Co., TV 2, Moland Film Company / Michael Peter Sajic / Kasper Wind / Jacob Thuesen
Social, sølv: ‘First world problems’ til fordel for mennesker i nød, Folkekirkens Nødhjælp, Folkekirkens Nødhjælp
Social, bronze: Nederen forældre, &Co., Honeytrap, Søren Rasted, Michael Sauer Christensen, Dan Loghin, Gimmick, Orchestra
Innovations, established brands, gulv: OK – Tank & Betal, Shape, OK a.m.b.a.
Innovations, established brands, bronze: SYSMON - Connecting the industry, Creuna Danmark, Grundfos
Innovation, startups, guld: Empowerment of the Next Generation African Entrepreneurs, Sky.Garden, Sky.Garden
Innovation, startups, bronze: Making Banking Better, Lunar Way
Effectiveness, guld: Faroe Islands Translate, Mensch & Sansir, Visit Faroe Islands & Atlantic Airways, Ehrenberg Kommunikation
Effectiveness, sølv: Fra vision til virkelighed – Den Digitale Transformation i Danske Spil, Nordlid, Danske Spil
Effectiveness, bronze: Help A Dane, &Co., Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden, Oath / Phd / Peter Harton / Mikael Bertelsen
Data & Marketing Automation, guld: EDC Effekt. Størst synlighed – mest effekt, Loft 37 / 1st Web / Adform, EDC-gruppen
Data & Marketing Automation, sølv: Portal boosts sales by 1000%, Klausen + Partners, MAN Diesel & Turbo
Data & Marketing Automation, bronze: Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder, THINK, Telia
Design, guld: Radio24syv, Molamil, Radio24syv
Design, sølv: Making Banking Better, Lunar Way, Lunar Way
Social, continuous content, guld: Nederen forældre, Rådet for sikker Trafik, &Co., Honeytrap, Søren Rasted, Michael Sauer Christensen, Dan Loghin, Gimmick, Orchestra
Social, continuous content, sølv: Help A Dane, &Co., Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden, Oath / Phd / Peter Harton / Mikael Bertelsen
Social, continuous content, bronze: Lige Over Grænsen, UncleGrey, Fleggaard, Marvin Entertainment
Brand Activation, guld: Faroe Islands Translate, Mensch & Sansir, Visit Faroe Islands & Atlantic Airways, Ehrenberg Kommunikation
Brand Activation, sølv: Lige Over Grænsen, UncleGrey, Fleggaard, Marvin Entertainment
Brand Activation, bronze: NyKemiLov.nu, Robert/Boisen & Like-minded, COOP, OMD / PrimeTime Kommunikation / Gobsmack Productions
E-Commerce, guld: Nemlig.com Nøgleordet er personalisering, IMPACT, nemlig.com, Sitecore / Salesforce Marketing Cloud / Raptor
E-Commerce, sølv: Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder, THINK, Telia
E-Commerce, bronze: EDC Effekt. Størst synlighed – mest effekt, Loft 37 / 1st Web / Adform, EDC-gruppen
Mobile, guld: DLG App, Shape, DLG, Alpha Solutions/ Frontlab/ Hesehus
Mobile, bronze: BroBizz App, THINK, BroBizz, Greener Pastures/ Qvartz
Purpose & Impact, guld: NyKemiLov.nu, Robert/Boisen & Like-minded, COOP, OMD / PrimeTime Kommunikation / Gobsmack Productions
Purpose & Impact, sølv: Du kan redde liv, TrygFonden, We Love People, TrygFonden, Orchestra.
Kommentarer