For Mediehusene Midtjylland er faldende oplagstal på de fysiske medier og svigtende annonceindtægter en forretningsmæssig udfordring. 

Forbrugerne er vænnet til gratis nyheder fra nye aktører, og Mediehusene Midtjyllands digitale produkter har været for generiske til, at tilstrækkelig mange brugere ville betale for dem. 

Mediehuset besluttede derfor at gennemføre en digital transformation af den 147 år gamle organisation, så den bedre ville blive i stand til at tiltrække og fastholde den moderne, digitale medieforbruger. 

Det er naturligvis gjort for at flytte sig væk fra one-size-fits-all nyhederne. Og det er dét, EG har leveret en løsning på, en løsning baseret på Agillic’s AI-baserede softwareplatform, hvor medieindholdet personaliseres på baggrund af den enkelte brugers ønsker og adfærd. 

Det betyder bl.a., at nyheder, der før fik en lavere prioritering af redaktionen, nu kan blive prioriteret som topindhold på et website eller i et nyhedsbrev til den bruger, der har præference for netop denne type indhold. 

Forretningsstrategi inspireret af retail

– Dette projekt er vores vej ind i den digitale nyhedsverden. Vi har gjort nyhedsformidlingen individuel, datadrevet og baseret på kunstig intelligens. Denne løsning er designet til at styrke vore kundetilbud ved at fokusere på øget relevans i vore tilbud, så vi på forkant kan øge tilfredsheden hos vores kunder, siger Alex Nielsen, CEO hos Mediehusene Midtjylland.

Villy Gravengaard, Vice President, EG Digital Solutions, tilføjer:
– Evnen til at forbinde forretningen med brugernes oplevelser og arbejde strategisk med data er helt afgørende for Mediehusene Midtjyllands fremtid. Derfor er fundamentet for hele løsningen et data-økosystem, som indsamler og strukturerer kundedata fra en række kildesystemer og behandler data via en lang række integrationer. Alt med udgangspunkt i kunden og Mediehusenes forretningsstrategi.

Jesper Valentin, CEO, Agillic, runder af: 

– Mediehusene Midtjylland er et flot eksempel på, hvordan data og et kundefokuseret, omnichannel-perspektiv og ikke mindst kunstig intelligens kan bruges til at skabe stærke, personaliserede kundeoplevelser, der skaber både loyalitet og profit.

Resultatet af den præmierede løsning er, at 12.000 stykker content, som Mediehusene Midtjylland stiller til rådighed for brugerne dagligt, aktiverer og engagerer brugerne. Og det ved de i Midtjylland, fordi brugerne i højere grad end tidligere er villige til at betale for. 

Prisen ved Digital Communication Awards er vundet i kategorien Data driven digital transformation in the media business.

Dansk Røde Kors vandt også en award i kategorien Event & Experimental Marketing. Og Holm Kommunikation vandt hovedprisen i digital kommunikation for institutioner. Sikkerhedsstyrelsen var opdragsgiveren.

Om Digital Communication Awards

  • Priserne uddeles til særlige projekter, kampagner og innovation inden for online-kommunikation.
  • Til 2018 uddelingen var der indsendt 700 europæiske cases i 35 kategorier, hvoraf 150 virksomheder og organisationer blev nominerede. 
  • Blandt de nominerede bidrag i år var Volvo, Microsoft, Jyske Bank, Kræftens Bekæmpelse og Philips. 
  • Vinderne blev kåret af en bredt sammensat jury bestående af 39 medlemmer fra EU-Kommisionen, Deutsche Bank, LinkedIn, University of Cambridge m.fl.

Læs mere om Digital Communication Awards her.