Orange Together - Exploring lols, love, lust & limits. Sådan lød sloganet for den kampagne, som Roskilde Festival og bureauet Volume stod bag i forbindelse med 2018-udgaven af Europas største musikfestival.

Onsdag aften blev kampagnen hædret med en pris ved European Festival Awards i Groningen i Holland.

Satsningen tog fat i gråzonerne omkring sex, lyst og respekt, målet var at give de unge et sprog i forhold til seksuelt krænkende adfærd - og kategoriprisen, The Health & Safety Innovation Award, gives netop for Orange Together-kampagnens adfærdsændrende indsats.

Og hos Roskilde Festival vækker prisen glæde:

- Vi er stolte af, at andre europæiske festivaler tager indholdet i vores indsats til sig og finder det lige så vigtigt, som vi selv gør, siger Christina Bilde, talskvinde for Roskilde Festival, i en pressemeddelelse.

Hun tilføjer, at man med Orange Together har skabt en relevant dialogbaseret indsats, som man vil fortsætte og bygge videre på fremover. 

- Og i den sammenhæng har det været afgørende, at vores bureau har løftet hele den komplekse opgave, der lå i at kortlægge festivalens og vores partneres behov, og skabe autentisk og dialogskabende kommunikation på tværs af alle de mange kontaktpunkter, vi har med vores gæster og deltagere.

Social sanktionering

I samarbejde med bl.a. Sex & Samfund, Amnesty International, DareGender, AskovFonden, The Everyday Sexism Project Danmark og Dansk Kvindesamfund, har Roskilde Festival gennem flere år drevet en indsats mod krænkende adfærd.

Men sidste år var det første gang, man understøttede indsatsen med en bureau-skabt kampagne.

Løsningen fra det kreative bureau Volume italesætter en lang række genkendelige gråzoner gennem konkrete øjeblikke, hvor krænkende situationer kan opstå, men som også kan afværges. 

- Det her er en kampagne, der skal ændre adfærd, og det er svært, fordi vi bl.a. ved at traditionelle medier ikke bider på målgruppen, siger Jesper Mikkelsen, CSO hos Volume og tilføjer:

- Fra vores arbejde med organisationerne ved vi, at social sanktionering er den stærkeste katalysator for adfærdsændring blandt unge.

- Derfor er vores primære målsætning at stimulere den sociale sanktionering ved at sætte gang i samtaler om emnet i de unges nære fællesskaber: Deres camps og venskabskredse. Men det krævede en anledning - og et fælles sprog.

Et kortspil …

Centralt i kampagnen var et kortspil, udviklet af Volume. 

Med 36 spørgsmål og 36 svar skulle kortene få festivalgæsterne til at diskutere og reflektere over forskellige festival-scenarier.

I kampagnemateriale kunne man møde både publikum og optrædende kunstnere på Roskilde Festival, som reflekterede over spørgsmålene i kortspillet. 

Troels Abrahamsen (VETO), Lydmor, Nelson Can og Bo Madsen (Turbolens) var blandt de kunstnere som deltog på lige fod med festivalgæsterne og samtidig delte video-indhold i deres kanaler.  

Under festivalen gik 120 frivillige fra de fem partnerorganisationer og festivalen selv ud og opsøgte festivalgæsterne i deres camps og talte med dem og spillede kortspillet med dem. 

Kampagnen blev eksekveret på tværs af Roskilde Festival og samarbejdspartnernes sociale kanaler før og under festivalen. 

Ud over Volume har bl.a. Fryd Frydendal (fotograf), WAAITT (grafiske konsulenter), Flemming Holm (kreativ konsulent) m.fl. være involveret i kampagnen.

Besøg kampagnesitet her og se eller gense kampagnefilmen herunder.