- Jeg har stadigvæk mega kriller i maven, når jeg tænker tilbage på den 26. januar i år, hvor jeg fik prisen. Jeg ville lyve, hvis jeg ikke sagde, at det var en enorm anerkendelse. 

Sådan lyder det fra Grundfos’ Morten Bach Jensen, der er den seneste, som er blevet udråbt som Årets CMO. 

Han fortsætter:

- Hvem vil ikke gerne være den bedste i sit felt? Men det eneste, der er federe end at få personlig anerkendelse, er at vinde sammen med andre. Her var det bare en enorm sejr for det team, jeg ledte. Vi havde taget nogle slagsmål både i teamet og internt i hele Grundfos-organisationen, og det var bare det hele værd med prisen. 

LÆS OGSÅ: HER ER DE NOMINEREDE TIL ÅRETS CMO 2019

Hvad betød det internt, at du modtog prisen?

- Jeg tror og håber, at det gav endnu større respekt om det team, jeg ledte og deres fantastiske indsats, siger Morten Bach Jensen. 

Årets CMO blev uddelt første gang i 2015 af Berlingske Business. I dag er det Dansk Markedsføring, der - i samarbejde med Clay, Holm Marcher & Co. og IBM - står bag prisen. Formålet med prisen er at synliggøre de bedste profiler i et fag, der er underlagt store forandringer.

LÆS OGSÅ: HEADHUNTER AFSLØRER: SÅDAN GENNEMLYSER JEG DE NOMINEREDE TIL ÅRETS CMO

Hvordan har du kunne bruge titlen?

- Da den umiddelbare champagnebrus havde lagt sig, brugte jeg prisen til at tænke over, hvad jeg kunne og ville. Jeg tænkte, at jeg nok havde fat i nogle ledelsesinstrumenter, der ikke var helt forkerte, og måske kunne bruges bredere end marketing, siger han. 

- Jeg tænkte nok også, at som Årets CMO er man rimeligt på Danmarks-toppen indenfor marketing, og så er det tid til noget nyt. Derfor blev Grundfos og jeg også enige om et nyt job, fortsætter Morten Bach Jensen, der i dag er Group Vice President for Grundfos’ HVAC OEM Division.

LÆS OGSÅ: DET KENDETEGNER DE DYGTIGSTE CMO’ER

Hvilke karakteristika har stærke CMO’er i dag?

- At de ser den traditionelle marketingdisciplin som sekundær og værdiskabelse som primær. Jeg tænker nogle gange, at en stærk CMO helst ikke har en marketingbaggrund, siger Morten Bach Jensen.

LÆS OGSÅ: JURYFORMAND: SÅ STORE ER KRAVENE TIL ÅRETS CMO

Prisen uddeles den 18. januar, hvor også bogen The M List bliver offentliggjort.