Sidste år var der nærmest prisregn over danske bureauer og cases ved den internationale kreative prisfest Clio Awards, da hele 13 trofæer landede på danske hænder - heraf fire gange guld.

Ordet prisregn ville nok være en overdrivelse i år, men det ændrer ikke ved, at vi kan glæde os over, at tre forskellige danske cases i år er kommet igennem juryens nåleøje:

  • &Co vandt sølv i kategorien Film, Short Form for Hate for Bianco Sko
  • Mensch og Sansir vandt bronze i kategorien PR, Multicultural for Faroe Islands Translate  for Visit Faroe Islands & Atlantic Airways
  • Mellow Cph vandt bronze i Film Technique, Sound Design for Auctioneers Of Fine Art  for Bruun Rasmussen.

Vanskelig at vinde

Selv om danskerne på den internationale bane måske mere kigger til Cannes Lions, populært kaldet VM i reklame og i stigende grad D&AD, så er Clio Awards faktisk et af de awardshows, der tillægges ganske stor betydning.

Prisen blev etableret i 1959, og de er ifølge showets egne oplysninger ikke nem at komme i nærheden af.

Færre end 20 procent af de indsendte cases bliver shortlistet, under 5 procent modtager en statuette - og under 1 procent modtager en Gold Clio.

Og hvis man spørger en af årets prisvindere, Rune Hørslev fra Mensch, så er Clio en pris, der er værd at holde fokus på i en efterhånden pris-tung branche:

- Vi er nærmest fjollet stolte over endnu en Clio til Visit Faroe Islands og Atlantic Airways. I en branche, hvor der er gået en lille smule inflation i awardshows, skiller Clio sig stadig ud som reklamebranchens Oscar. Eller som man siger på færøsk - Takk fyri, siger Rune Hørslev.

Også hæder til dansk instruktør

Ud over de tre omtalte priser til danske cases, bør vi også nævne den i forvejen massivt prisbelønnede danske instruktør Martin de Thurah - der bl.a. blev hædret med Grand Prix i Cannes i 2016.

Ved Clio Awards vandt han i år fire gange bronze sammen med DDB i Paris - alle fire priser blev givet for bureauets og Martin de Thurahs arbejde for Ubisoft med filmene The Sermon  og The Baptism , der begge promoverer computerspillet Far Cry 5.

Du kan se alle årets vindere her - herunder årets 11 Grand Prix, som i på clio’sk hedder Grand Clios.

En enkelt case tager endda hele to Grand Clios: Det drejer sig om Host/Havas Sydneys Palau Pledge, der i øvrigt også vandt tre Grand Prix ved Cannes Lions i sommer.