Future Lions – AKQA’s globale, kreative talentkonkurrence for studerende ved Cannes Lions – har skåret over 2.000 bidrag fra flere end 60 lande ned til 100 finalister, og tre danske teams er kommet igennem juryens nåleøje.

Det drejer sig om Ulik Kepinski Rode og Carl Feigenberg fra Reklamelinjen, Line Lillefod Skaarup Jørgensen, ligeledes fra Reklamelinjen - og Hans Høite Augustenborg fra DMJX/Kreativ Kommunikation.

De fire danskere har dermed overvundet første hurdle på vejen til det, der i internationale bureau-kredse anses for at være en veritabel karrierekanon.

Og som Carl Feigenberg fra Reklamelinjen siger: 

- At vinde Future Lions ville være et skulderklap af de helt store. Bare det at blive shortlistet har givet røde kinder, så den bølge rider vi på lidt endnu.

Gylden kreativ fremtid

Future Lions-konkurrencen er oprindelig opfundet af reklamebureauet AKQA. I øvrigt mens danske Lars Bastholm var CEO på bureauet, og konkurrencen bliver større og større år for år.

Og for de fem teams, der stryger til tops og vinder en af de eftertragtede gule gummiløver, der udgør trofæerne ved Future Lions, er vejen næsten med sikkerhed banet til en gylden kreativ fremtid. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Ofte når vinderne faktisk dårligt nok at træde ned fra scenen i Debussy Teateret i Festivalpalæet, førend bureaudirektører fra alverdens lande står klar for at trykke hånd og uddele konvolutter med kontrakter.

En tidligere dansk vinder fik fx, allerede inden han og hans team havde været på scenen, stukket en konvolut med en kontrakt i hånden fra bureauet Wieden & Kennedy: 

Den unge dansker var ikke forpligtet, men ville han have jobbet, var det hans …

Volvo – lidt uden for nummer

Årets Future Lions-”overskrift” er Break Through, og briefen, de unge kreative har arbejdet med, lyder ganske som den plejer:

Reklamér for et produkt eller en service fra et globalt brand på en måde, der ikke havde været mulig for tre år siden - til en målgruppe efter eget valg.

Og de tre danske teams har valgt at arbejde med løsninger for henholdsvis Volvo, Always og Kindle.

Volvo-casen – Trucker University - skyldes Hans Høite Augustenborg fra DMJX/Kreativ Kommunikation, og han fortæller om sin idé:

- Den opstod på et roadtrip til Spanien, hvor min ven og jeg spekulerede over, hvad der skal blive af alle de arbejdsløse lastbilchauffører, når de selvkørende køretøjer kommer til at erobre vejene i nærmere fremtid. 

- Da uddannelse ofte er vejen ud af arbejdsløshed, og fordi man ikke bruger ørene til at styre en bil, så vi en mulighed for at lave et kreativt hack - et hack der kan forhindre, at en faggruppe bliver tabt på gulvet og samtidig være med til at styrke et brand ved at påtage sig ansvaret for sine ansattes fremtid.

Strengt taget er Hans Høite Augustenborgs Volvo-case lidt uden for nummer, for man arbejder ikke ”officielt” med Future Lionspå DMJX, fortæller Jesper Hansen, der er faglig leder på Kreativ Kommunikation:

- Men nogen kan ikke lade være. Og når der kommer en god idé, så kommer der en god idé. Så Hans’ shortliste her er da bare fantastisk. 

”De har hørt efter i timerne”

På Reklamelinjen arbejder med det, man kalder ”den handlende idé”, og det kendetegner i høj grad de shortlistede bidrag fra skolens to teams.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Ulik Kepinski Rode og Carl Feigenbergs idé for Kindle – Kindle Aya – handler om at hjælpe ordblinde på en usædvanlig måde:

Hvordan kom I ind på den idé?

- Idéen kom fra tanken om, at ordblinde skulle have muligheden for at læse på egen hånd i eget tempo, fortæller Ulik Kepinski Rode og tilføjer:

- Carl havde snakket med sin kæreste, Emma Line, om, hvordan ordblinde ofte ender i en ond cirkel, fordi de bliver afbrudt løbende, når de læser alene. Så dét blev til Kindle Aya.

Line Lillefod Skaarup Jørgensens case – PowerPads by Always – har også til formål at hjælpe med at løse et alvorligt problem. Men på en helt anden måde.

Ideen bag PowerPads er at bruge kvinders naturlige blodprøve – menstruation – til at kortlægge en masse donorprofiler, så man kan redde flere af de 300.000 børn, der bliver ramt af leukæmi hvert år på verdensplan. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Hvor kom den idé fra?

- Min lillebror besøgte Silicon Valley kort før jul, og han kom hjem og fortalte mig om Qurasense, som står bag de her high-tech menstruationsbind. Deres idé om at behandle menstruation som en naturlig blodprøve, man kan høste vigtige data fra, synes jeg er skide sej og konstruktiv. 

Og koblingen derfra og til at blive stamcelledonor?

- Et par måneder senere læste jeg, at det kan være svært at finde en stamcelledonor til børn med leukæmi, fordi der findes så mange forskellige stamcelle-profiler, og der er forholdsvis få, der er skrevet op som donorer. 

- Formentlig fordi folk ikke ved, hvor nemt det er blevet at donere stamceller i dag. Og at det vitterligt kun kræver en blodprøve at finde ud af, om netop du kan hjælpe et barn i nød.  

Hvad ville det betyde for dig at vinde en Future Lion?

- Det ville være lidt af et power move, især fordi menstruation stadig er et tabubelagt emne, og min idé rummer derfor også en lille vision om at gøre menstruation til noget sejt, frem for noget klamt. 

- Forestil dig, hvis den her idé kunne være med til at bane vejen for, at vi ser menstruation som en kvindes særlige superkraft – det ville da være for fedt!

- Og til den tid omdøber jeg dem gerne til SuperPowerPads, men først skal jeg lige et smut til Cannes, siger Line Lillefod Skaarup Jørgensen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

På Reklamelinjen er de to stiftere og fagansvarlige, Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig, naturligt nok også stolte af deres elever:

- Tænk, at der kan komme noget så smukt, kommercielt og godgørende ud af menstruationsblod og ordblindhed. De to teams har tydeligvis hørt efter i timerne, siger Per Holm Henriksen, og Kaare Grundtvig uddyber:

- Præcis. De er startet med at spørge: “Hvad kan vi hjælpe med?”. Og derefter har de fundet frem til løsninger, der på fineste vis forbinder det kommercielle med det godgørende. 

Stolte danske traditioner

Og selv om det uden for enhver diskussion er svært at få fingre i de gule gummiløver, så har der faktisk alene i dette årti været danskere på vinderscenen fire gange: i 2010, 2013, 2014 og 2015.

I 2015 var det Louis Meyer - dengang Miami Ad School Europe i Hamburg - som sammen med sine team-makkere Elton Rhee og Ludvig Pehrson vandt for deres Chromebook_type-idé.

I 2014 var det Mathias Trads - dengang studerende på den britiske kreative skole School of Communication Arts 2.0 - der sammen med sin makker, svenske Adam Radi, modtog en gummi-løve for ideen ”Passion is Power” for IBM. Det var i øvrigt ham, der fik – og tog imod – det omtalte tilbud fra Wieden & Kennedy.

I 2013 var det Caroline Escobar - dengang Miami Ad School i Hamborg - som sammen med sin makker Alejandro Ladeveze vandt en fremtids-løve for projektet ”Keep-It”.

Og i 2010 var der hele tre danske vindere på scenen i Cannes: Det var Nicolai Villads og Peter Ammentorp, der dengang gik på DJMX/Kreativ Kommunikation, og som vandt for deres bidrag ”A Penquins Tale”, og Thomas Ilum, der sammen med sin makker Vera Karpova, vandt for ”Change for Change”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Dette års gule gummiløver finder deres ejere tirsdag den 18. juni i Palais des Festivals i Cannes.

Se de danske finale-cases herunder.

Volvo - Hans Høite Augustenborg – DMJX/KK

VOLVO: Trucker University from Hans Høite Augustenborg on Vimeo.

Kindle - Ulik Kepinski Rode og Carl Feigenberg - Reklamelinjen

KindleAya from Ulik Kepinski Rode on Vimeo.

Always - Line Lillefod Skaarup Jørgensen - Reklamellinjen

PowerPads by Always from Line Lillefod on Vimeo.