Danske kreative har allerede gjort sig positivt bemærket ved D&AD Awards med seks ”blyanter” ved festivalens ungdomskonkurrence, New Blood, men nu er det sandhedens time for ”de voksne”.

Og også her er der gode nyheder: 11 danske nomineringer er det blevet til.

Bureauet & Co. og produktionsselskabet Bacon markerer sig skarpest med fire finalepladser for to cases: Tre for VELUX – The Indoor Generation og en for SAS – The Arrivals.

MediaCom Beyond Advertising tager to – begge for en 24 timers Instagram-baseret kampagne for Danner. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og hertil kommer yderligere fem danske shortlister til henholdsvis Virtue og Vice Studios, Nord DDB, Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack, Hjaltelin Stahl og Johannes Torpe Studio.

En Grand Prix-vinder går igen

Samlet er der i år shortlistet 1.642 bidrag fra 58 lande, og flere af de shortlistede danske cases har tidligere gjort sig bemærket på award-fronten.

Ikke mindst & Co. og VELUX – The Indoor Generation, som Cannes Grand Prix-vinderen Martin de Thurah har instrueret.

Kampagnen blev bl.a. ”Årets Film” ved The True Award sidste år og vandt siden dobbelt guld ved Epica Awards. Dertil kommer to sølv og en bronze ved Eurobest 2018

Og så er der da også lige Virtues adDRESS_the _Future for mode-brandet Carlings: Casen løb forleden helt exceptionelt med en Grand Prix ved The One Show.

Siden blev det herhjemme for nylig også til guld ved Danish Digital Award.

Klar til Creative Circle

Også Hjaltelin Stahl markerer sig igen med casen Unmasking a Racist Agenda eller Danmarks Længste Maskebal, som arbejdet hedder på dansk, og endelig bør McDonald’s-casen The esport menu fra NORD DDB, nævnes.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Et kig frem mod Creative Circle Award 2019 fortæller i øvrigt, at de D&AD-shortlistede danske cases også fylder godt på shortlisterne her. 

Fem ud af de 10 mest shortlistede cases ved CCA er i spil til priser ved D&AD.

Unge talenter på spil igen

Sidst, men absolut ikke mindst, bør nævnes to unge kreative, som læserne af disse spalter nok kan nikke genkendende til: Niklas Hultquist og Frederik Voetmann.

De to unge herrer har i årevis gjort sig bemærket i award-sammenhæng og arbejder i dag hos Robert /Boisen & Like-minded, som derfor også står som nomineret i en af D&AD’s nyskabelser: “NEXT”.

Her præmieres kreative, der er nye i branchen (det vil her sige, at man har max. tre års professionel erfaring). 

I kategoriens bedømmes man på baggrund af to cases, og for de to unge RBLM’ers vedkommende er det Spritstiv Speeddate for Kræftens Bekæmpelse, der vandt en AEA Grand Prix i 2018 og Grandma Hackers for Stofa.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Se de 11 danske nominerede cases ved D&AD Awards 2019 her (pr. kategori)

Digital Marketing/Online Video & Viral Films

- The Indoor Generation - & Co. og Bacon for VELUX 

- The Arrivals - & Co. og Bacon for SAS 

Direct/ Direct Response/Press & Poster

- The Esport Menu – NORD DDB for McDonald’s

Experiental/NEXT Creative

- Spritstiv Speeddate/Grandma Hackers - Frederik Voetmann & Niklas Hultquist/RBLM/Gobsmack – for Kræftens Bekæmpelse/Stofa 

Media/Use of Interaction

- United Against Abuse - MediaCom Beyond Advertising for Danner

Media/Use of Talent and Influencers

- United Against Abuse - MediaCom Beyond Advertising for Danner

PR/Use of Digital & Social Media

- adDRESS THE FUTURE – Virtue/Vice Media Cph for Carlings

- Unmasking a Racist Agenda – Hjaltelin Stahl for Ekstra Bladet

Spatial Design/Retail Design

- United Cycling Lab & Store - Johannes Torpe Studios for United Cycling

Art Direction/ Art Direction for Film Advertising

- The Indoor Generation - & Co. og Bacon for VELUX

Cinematography/Online

- The Indoor Generation - & Co. og Bacon for VELUX