Hvilke kreative cases har samlet set hevet flest priser ned af hylderne ved de store internationale og regionale awardshows?

Det fortæller en ny rapport, WARC Creative 100 - den tidligere The Gunn Report – og årets vinder er uden for enhver diskussion kampagnen ”Palau Pledge” fra Havas-gruppens Sydney-afdeling.

Kampagnens formål var at hjælpe den lille østat, Palau – verdens 13. mindste nation – med at bevare den økonomisk vigtige turisme til øen, men samtidig bevare og beskytte øens natur og miljø.

Alene i Cannes vandt casen tre gange Grand Prix: I Direct, i kongekategorien Titanium plus i årets nye kategori, Sustainable Development Goals.

Se casestudy her.

På andenpladsen kommer kampagnen ”#Bloodnormal” for Libresse, skabt af London-bureauet AMV BBDO, som blev skabt med det formål at nedbryde fordomme og tabu omkring menstruationsblod.

Og på tredjepladsen finder man ”Project Revoice” for The ALS Association, skabt af bureauet BWM Dentsu i Sydney - i øvrigt med dansk bidrag

Ellers ingen danske navne i toppen

WARC’s resultater er samlet ind på baggrund af data fra de største globale og regionale kreative awardshows - herunder Cannes Lions, Clio Awards, D&AD, London International Awards (LIA), The One Show, Dubai Lynx, Eurobest, Golden Drum og Spikes Asia.

Rapporten rummer, ud over listen over de 100 mest prisbelønnede kreative kampagner, også lister over de 50 mest vindende kreative bureauer, bureau-netværk, annoncører og lande.

Men set med danske briller er 2018-listerne ikke lige så interessante som sidste års lister:

Her tog & Co. sig således kærligt af hele to pladser på Top 100: All that we share  for TV 2 blev nummer 33, mens The DNA Journey  for Momondo blev nummer 78, hvilket samtidig sikrede bureauet en plads som nummer 21 over verdens mest vindende kreative bureauer i 2017. Og Danmark fik ligeledes en plads som nummer 21 over mest vindende lande.

Men denne gang spejder man forgæves efter danske bureauer og danske cases på Top 100.

WARC oplyser dog, at tre danske kampagner er med på den ”helt store” liste (men uden for Top 100) - i øvrigt igen alle fra & Co.:

- Hate for Bianco Sko
- Find Yourself for Miinto og
- The Indoor Generation for Velux.

Hvilket placerer Danmark som nummer 58 på listen over mest vindende lande.

Du kan se alle årets lister her - og så får du Top 10 over mest vindende kampagner herunder.

Top 10 - kampagner

Plads

Kampagne

Brand

Bureau

Points

1

Palau Pledge

Palau Legacy Project

Host/Havas Sydney

250.3

2

#Bloodnormal

Bodyform/Libresse

AMV BBDO London

199.5

3

Project Revoice

The ALS Association

BWM Dentsu Sydney

189.5

4

Exclusive the Rainbow case study

Skittles

DDB Chicago

175.6

5

It's a Tide Ad

Tide

Saatchi & Saatchi New York

154.8

6

Scary Clown Night

Burger King

LOLA MullenLowe Madrid

154.4

7

The Gene Project

Marmite

adam&eveDDB London

139.1

8

The Talk

Procter & Gamble

BBDO New York

133.1

9

No Conditions Apply – Sindoor Khela

The Times of India

FCB Ulka Mumbai

128.9

10

Go With The Fake

Diesel

Publicis New York / Publicis Milan

125.9